به گزارش ایرنا، وضعیت این روزهای اصفهان را کمتر کسی در سال های گذشته تجربه کرده است. البته این به معنای این نیست که در سال های گذشته اصفهان بحران آلایندگی و تعطیلی مدارس نداشته است، بلکه تجربه این میزان از آلایندگی و غیرحضوری شدن مدارس از ابتدای آبان، غیر مترقبه بودن و رخ دادن اتفاقات پی درپی توامان را نداشته است.
شدت حجم آلایندگی های ناشی از مسائل زیست محیطی این روزهای اصفهان آنچنان زیاد است که تاثیر آن مستقیما بر زندگی مردم محسوس شده است. افزایش مراجعات به اورژانس بابت سوزش چشم، سر درد و تنگی نفس و بیماریهای مربوط به آلایندگی هوا مصداق بازر این شرایط اضطرار است.
بر اساس دادههای سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان محیطزیست (منطقه اصفهان) شاخص هوای این کلانشهر روز گذشته به وضعیت قرمز رسید و شدت این آلایندگی آنچنان زیاد بود که افق دید مردم اصفهان از دید کوه صفه که هیچ از گنبدهای فیروزهای میدان امام(ره) نیز عبور کرد و در پایین ترین سطح ممکن رسید.
هنوز سه ماه از بازگشایی مدارس نگذشته است؛ اما در این مدت مدارس اصفهان در حدود ۱۰ روز تعطیلی یا آموزش غیرحضوری داشته اند. تعطیلیهایی که بعضا برای دانشآموزان خوشایند است و دانشآموزان از اینکه در خانه میمانند و مدرسه نمیروند ابراز خوشحالی میکنند.
اما محمدرضا ابراهیمی مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان با انتقاد از تعطیلی مدارس معتقد است تنها راه حل کاهش و کنترل آلایندگی تعطیلی تعلیم و تربیت نیست؛ بلکه تعطیلی مدرسه باید اولویت آخر باشد. به گفته وی تعطیل شدن مدارس منجر به کاهش آلودگی هوا نخواهد شد؛ زیرا با تعطیلی مدرسه، دانشآموزان همراه با خانواده به سطح شهر میآیند و بار دیگر در معرض آلودگی قرار میگیرند.
مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان اعتقاد دارد؛ در صورتی که دانشآموزان در مدارس حضور داشته باشند، مجموعه آموزش و پرورش مراقبت بیشتری خواهد کرد تا در معرض آلودگی قرار نگیرند.
به گفته وی مسوولان امر باید به نحوی عمل کنند که سلامت جسمی و سلامت اخلاقی، رفتاری و آموزشی دانشآموزان توأمان مدنظر قرار گیرد و نهادها و سازمانهای ملی و استانی باید تمام راهها را بررسی و طی کنند و درصورتی که هیچیک نتیجهبخش نبود سراغ تعطیلی مدارس بیایند.
مساله غیرحضوری شدن مدارس نه تنها از سوی مدیر کل آموزش و پرروش استان اصفهان که از سوی برخی از والدین کارمند نیز مورد انتقاد قرار گرفته است چرا که با تعطیل شدن مدارس و غیر حضوری شدن کلاسها، این چالش برای والدین دارای فرزند مهدکودک و دبستانی پیش می آید که دانشآموز خود را کجا بگذارند و مساله دوم اینکه با توجه به نصب نرم افزار شاد بر روی تلفن همراه والدین، دانش آموز قرار است چگونه بر سر کلاسهای آنلاین حاضر شود؟ مادر یا پدر بر سرکار هستند و دانش آموز در خانه.
گرچه دولت اعلام کرده است که والدین دارای فرزند میتوانند در صورت تعطیلی مدارس به صورت دورکاری از منزل فعالیت کرده و در کنار فرزندان خود باشند اما الزام قانونی در این خصوص وجود ندارد و بسیاری از والدین شاغل در شرکتهای خصوصی و نیز برخی از ادارات و سازمان های خدماتی و دولتی عنوان میکنند که مدیریت مجموعه با این روش مخالف و اصرار به حضور کارمندان بر سر کار دارد.
مساله دیگر زمان اطلاع رسانی تصمیمات کمیته اضطرار آلودگی هوا است. بسیاری از مردم اعم از والدین و کارمندان این انتظار را دارند که نتایج این جلسات در زمان مناسبی اطلاعرسانی شود تا والدین فرصت برنامهریزی برای ایجاد تعادل بین نگهداری فرزندان و فعالیت های شغلی خود داشته باشند.
به عنوان مثال شب گذشته درحالی که حوالی ساعت ۲۰ به طور رسمی خبر اعمال محدودیت برای روی فعالیت صنایع بزرگ به عنوان خروجی جلسه کمیته اضرار آلودگب هوا اطلاع رسانی شد که به معنای باز بودن مدارس بود، اما در ساعت ۲۲:۲۳ شب خبری فوری مبنی بر غیرحضوری بودن مدارس اصفهان و ۹ شهرستان استان به دلیل تغییر سطح هشدار زرد به نارنجی و اعلام سازمان هواشناسی مبنی بر قرار گرفتن شاخص آلایندهها در وضعیت ناسالم برای عموم انتشار یافت.
از طرف دیگر مدارس نیز می بایست نسبت به نحوه و میزان تعریف فعالیت مجازی برای دانش آموزان اقدام کنند که این مساله با توجه به زمان اعلام خبر نحوه فعالیت مدارس، عملا غیرممکن است. یعنی معلم یک کلاس نمی داند که برای چند روز باید فعالیت مجازی تعریف کرده و تا چند روز دانش آموز در فضای مدرسه حضور نخواهد داشت، موضوعی که کیفیت آموزش غیرحضوری را هم پایین می آورد.
گرچه مساله زمان اعلام خبر نحوه فعالیت مدارس مختص سال جاری و استان اصفهان نیست و دیگر استان های کشور نیز با همین مساله درگیر هستند، به طوری که در بعضی استان ها شاهد این هستیم که در ساعات انتهایی شب یا حتی ابتدایی بامداد نحوه فعالیت مدارس اعلام می شود؛ و اگرچه به گفته مسوولان علت تاخیر در اعلام نحوه فعالیت مدارس، بررسی همه جوانب و آخرین نقشه های هواشناسی برای پیش بینی وضعیت جوی است اما با توجه به تاثیر وسیعی که تعطیلی مدارس بر روی روند کار و زندگی والدین و آموزش دانش آموزان دارد، انتظار این است که تمهیدی در این خصوص اندیشیده شود. درگیری اصفهان با این مساله مختص امسال نیست، سال های گذشته نیز بوده است و گرچه امیدواریم در سال های آتی کمتر شود، اما قطعا نمی توان انتظار داشت در آینده نزدیک مشکل به طور کامل رفع شده باشد، لذا بهتر است پس از چندین سال برای مساله راه حلی اندیشیده شود که همه جوانب این تعطیلی و غیرحضوری شدن مدارس را سنجیده تا اثرات منفی این مساله را به حداقل ممکن کاهش دهد.