تهران-ایرنا- کاخ سفید ادعای اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا را علیه مهاجران را مورد انتقاد شدید قرار داد و عنوان کرد که چنین اظهاراتی تکرار لفاظی های فاشیست ها و نژادپرستان خشونت‌طلب است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، تارنمای آکسیوس نوشت: ترامپ بار دیگر در گردهمایی نیوهمپشایر اظهارات قبلی اش را درباره مهاجران بدون مدرک تایید شده مهاجرت تکرار کرد و گفت آنها «خون مملکت ما را مسموم می کنند»

این رسانه افزود: کارزار انتخاباتی بایدن و منتقدان ترامپ با نزدیک شدن وی به نامزدی حزب جمهوریخواه، بررسی دقیق لفاظی های افراطی گرایانه رئیس جمهوری پیشین آمریکا را تشدید کرده اند.

آندرو بتس (Andrew Bates) سخنگوی کاخ سفید در اظهارنظر درباره ادعای ترامپ گفت: تکرار لفاظی های مضحک فاشیست ها و برتری طلبان سفیدپوست و تهدید سرکوب کسانی که با دولت موافق نیستند، حملاتی خطرناک به حقوق و منزلت همه آمریکایی ها، دموکراسی و سلامت عمومی ما است.

وی گفت این، برخلاف همه ارزش هایی است که ما به عنوان آمریکایی از آن دفاع می کنیم.

این اظهارات بتس یک روز بعد از آن مطرح شد که عمار موسی (Ammar Moussa ) سخنگوی کارزار انتخاباتی بایدن نیز گفت: «ترامپ از آدلف هیتلر تقلید کرده است».

ترامپ در گردهمایی روز یکشنبه در نیوهمپشایر ادعاهایی را که سپتامبر گذشته درباره مهاجران مطرح کرده بود تکرار کرد؛ اظهاراتی که با انتقادها به دلیل نژادپرستانه و بیگانه ستیز بودن مواجه شد.

ترامپ گفت کیم جونگ اون رهبر کره شمالی «بسیارخوب» است و به انتقاد از چهارکیفرخواستی پرداخت که با آن مواجه است. این اظهارات سخنگوی کارزار انتخاباتی بایدن را بر آن داشت تا در بیانیه ای عنوان کند که ترامپ وعده داده به عنوان یک دیکتاتور حکومت کند و دموکراسی آمریکا را تهدید کند.

ترامپ در طول ریاست یک دوره چهارساله خود در کاخ سفید، سیاست های سختگیرانه ای را برای محدود کردن ورود مهاجران به آمریکا اتخاذ کرد و از جمله این سیاست ها علیه افرادی بود که از برخی از کشورهای عمدتا مسلمان وارد آمریکا می شوند.

به گزارش ای بی سی نیوز، ترامپ در جریان راهپیمایی روز کهنه سربازان در نیوهمپشایر، قول داد که مخالفان سیاسی خود را که به گفته او «مانند حیوانات موذی زندگی کنید» ریشه کن کند و به حامیانش هشدار داد که بزرگ‌ترین تهدیدهای آمریکا «از درون» می‌آیند.

این اظهارات، حیرت کارشناسان و منتقدان وی را برانگیخته و آنها می گویند آنچه ترامپ می گوید، بازتاب سخنان دیکتاتورهای فاشیست گذشته و افرادی مانند هیتلر و بنیتو موسولینی دیکتاتور ایتالیا است. سخنگوی ستاد انتخاباتی ترامپ واکنش شدید به این اظهارات را رد کرده است.

کریس کریستی نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و منتقد ترامپ که در انتخابات آتی رقیب وی است با انتقاد از این اظهارات ترامپ، انتقاد از او را به افراد همفکر با ترامپ از جمله نیکی هیلی نامزد دیگر جمهوریخواهان در انتخابات 2024 تعمیم داد و گفت آنها هم کاری برای دور نگه داشتن ترامپ از انتخابات انجام نمی دهند.

کریستی به شبکه سی‌ان‌ان گفت: دونالد ترامپ متوجه شده که درها در حال بسته شدن هستند و او دیوانه‌تر می‌شود. وی گفت ترامپ با این اظهارات در حال ارسال پیام به آمریکایی هایی است که کاملا تحت فشار اقتصادی و درگیری های جهان قرار دارند و از این طریق آنهایی را مقصر می داند که شبیه ما نیستند. اما ران دسانتیس دیگر رقیب جمهوریخواه ترامپ و فرماندار فلوریدا در پاسخ به این سوال که آیا استفاده از چنین لحنی از سوی کسی که می خواهد رئیس جمهور شود، صحیح است وانمود کرد که خود او این سخنان را نشنیده و به تکرار لفاظی هایش درباره مسائل مرزی پرداخت.

تونی گونزالس، نماینده جمهوری‌خواه ایالت تگزاس در پاسخ به اظهارات ترامپ که روز یکشنبه در پاسخ به اظهارات ترامپ که مهاجران را «مسموم کننده خون کشور ما را» خوانده بود مهاجران را «خون حیات» برای آمریکا توصیف کرد.

به گزارش واشنگتن تایمز، وی گفت جریان بی سابقه عبور غیرقانونی از مرزها باعث ایجاد «خشم» نسبت به همه مهاجران شده است. وی در برنامه فیس د نیشن گفت: من فکر می کنم مهاجران رگ حیات کشور ما هستند و مهم است که ما مهاجر داشته باشیم. من طرفدار مهاجرت قانونی بوده ام و کاری که این بحران مرزهای باز انجام داده است، مهاجران قانونی را در پشت مرزها قرار داده است.