تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰

شیراز - ایرنا – رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) گفت: بر اساس استنادات انجام شده و آخرین ارزیابی ها ، جایگاه ایران در تولیدات علمی فناوارانه در بین کشورهای جهان ۲۷ است و ایران اسلامی در تولیدات علمی در رتبه هفدهم دنیا قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، سید احمد فاضل زاده حقیقی روز دوشنبه با اعلام نتایج ارزیابی تولیدات فناورانه، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران از نظر تعداد استنادهای پروانه‌های ثبت اختراع به تولیدات علمی، در میان کشورهای اسلامی رتبه دوم را به دست آورده است.

وی افزود: در بازه زمانی ۱۰ ساله تا ۲۰۲۱، ایران با هشت هزار و ۸۸۴ استناد از پروانه های ثبت اختراع رتبه دوم کشورهای اسلامی را کسب کرده و عربستان و ترکیه اول و سوم شده‌اند.

رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام توضیح داد: بر اساس این شاخص، می توان نتیجه گرفت که پیشرفت ها و نوآوری های فناورانه تا چه حد بر دستاوردها و یافته‌های پژوهش‌های علمی استوار است.

وی ادامه داد: در بازه ۱۰ ساله ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱، بیش از ۹۹ میلیون مدرک علمی در سطح جهان تولید شده است که از این شمار یک میلیون و ۳۴۱ هزار و ۷۳۲ مدرک در پروانه‌های ثبت اختراع مورد استناد قرار گرفته است.

فاضل‌زاده گفت: در این مدت ۷۵۲ هزار و ۴۲۱ مدرک علمی با وابستگی سازمانی ایران منتشر شده است که از این ۱۳ هزار و ۵۴ مدرک توسط ۲۲ هزار و ۲۴۸ پروانه ثبت اختراع مورد استناد قرار گرفته است.

رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام یادآور شد: اثرگذاری علمی را بیشتر با استناد بررسی می‌کنند و شمارش استنادهای دریافتی در مدارک علمی امری رایج در مطالعات علم سنجی است، اما این استنادها در محیط‌های فناورانه به عنوان اثرگذاری علم بر فناوری در نظر گرفته می‌شود.