تهران- ایرنا- قائم‌مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری «مسأله‌محوری» و «کاربردی‌سازی» را مد نظر فعالیت‌های خود قرار دهد و نقش محوری در همکاری نظام‌مند با سایر مجامع علمی و پژوهشی کشور ایفا کند.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایرنا، علی دارابی روز دوشنبه - ٢٧ آذر - در آیین اختتامیه هفته پژوهش و فناوری که سالن اجتماعات موزه ملی برگزار شد، اظهار داشت: از ٩ سال پیش در حال نوشتن کتابی درباره توسعه فرهنگی و سیاسی ایران با تاکید بر اقدامات ادوار مختلف دولتها پس از پیروزی انقلاب اسلامی هستم.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: بر اساس تحلیل‌ها و مطالعاتی و گفتگوهایی که در یک دهه اخیر برای نگارش کتاب انجام دادم معتقدم پژوهش شاه کلید رشد و توسعه است و عامل اساسی توسعه و پیشرفت توجه به نقش و جایگاه پژوهش در حل مسایل است، که اگر چنین باشد شاهد پیشرفت و عمران و آبادانی کشور هستیم.

وی گفت: در جامعه توسعه‌یافته و اهل تحقیق و پژوهش سرانه مطالعه و طرح‌های پژوهشی در حوزه های مختلف بالا است، و البته وجود نخبگان رسانه‌ها و محققان پرسشگر نشانه‌های اصلی جامعه پژوهش‌محور است.

دارابی بیان کرد: حوزه پژوهش، حوزه آزاد اندیشی است و باید نظرات مختلف مورد بررسی قرار گیرد. در چنین جامعه‌ای با این زیرساخت‌هاست که عالمان بر صدر می‌نشینند و امید است که در پرتو مطالعات جامعه را به سمت پیشرفت جلو ببرند.

هفته پژوهش نباید رویدادی نمادین باشد

دارابی تاکید کرد: برگزاری هفته پژوهش نباید رویدادی نمادین باشد، بلکه باید دستاوردهای طول سال پژوهشگاه در فرصت محدود یک هفته‌ای به نمایش گذاشته شود تا نخبگان و عموم جامعه از نتایج تلاش‌های پژوهشگران حوزه میراث فرهنگی آگاه شوند.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، بر لزوم آینده پژوهشی و شناخت نظام مسایل کشور تاکید کرد و افزود: باید بر مبنای پژوهش به یک مدل یکپارچه برای برون‌رفت از مسایل و بحران های کشور برسیم، البته این مدل در جهان ثابت نبست و به اقتضای ظرفیت‌های بومی، جغرافیایی فرهنگی و اقلیتی هر کشور بستگی دارد. اختصاص بودجه و اعتبارات لازم یکی از رنج‌های بزرگی است، متاسفانه کمترین بودجه در حوزه فرهنگ و هنر و کمترین آنها در حوزه پژوهش است.

وی تاکید کرد: پژوهشگاه در جریان‌سازی علمی که منجر به تولید دانش در حوزه میراث فرهنگی نقش بنیادین دارد، پژوهشگاه دو بایسته «مسأله‌محوری» و «کاربردی‌سازی» را باید مد نظر فعالیت‌های خود قرار دهد.‌همچنین باید نقش محوری در همکاری نظام‌مند با سایر مجامع علمی و پژوهشی کشور ایفا کند؛ کتاب‌ها، تألیفات و انتشارات پژوهشگاه بایدبه عنوان مرجعیت علمی در عرصه رقابت پژوهشی مورد استناد و ارجاع همگان قرار گیرد.

دارابی افزود: وزارت میراث فرهنگی اولین وزارتخانه‌ دولت سیزدهم است که برنامه چشم‌انداز ١٠ساله خود را تدوین و رونمایی کرد، از پژوهشگاه میراث فرهنگی انتظار داریم با پژوهش‌های قابل اتکا اطمینان بخش جایگاه علمی وزارتخانه را تقویت کند و ارتقا دهد.

پژوهش میراث فرهنگی نیازمند یکپارچه‌سازی است

مصطفی ده‌پهلوان رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در این مراسم اظهار داشت: در هفته پژوهش دستاوردهای یکساله را در معرض نمایش گذاشتیم تا نقاط قوت و ضعف فعالیت مان را ارزیابی کنیم، در این هفته تلاش شد که برنامه‌های متنوعی را به اجرا در بیاوریم که نشان دهنده فعالیت واقعی پژوهشگاه است.

وی افزود: همه در هرجایی هستیم هر مسیولیت و رسالتی داریم باید دست به دست هم دهیم تا بتوانیم میراث فرهنگی کشورمان حفظ، احیا، معرفی و پژوهش کنیم.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: پژوهش در حوزه میراث فرهنگی نیازمند یکپارچه‌سازی است، اعضای شورای پژوهشی کشور تعیین شده‌اند و به زودی شوراهای پژوهشی میراث فرهنگی و گردشگری استان ها هم تشکیل خواهد شد.

نشست‌های ترکیبی با همکاری پژوهشکدها برگزار شد

ذات الله نیکزاد معاون پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در این برنامه گفت: در این یک هفته علاوه بر نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی در موزه ملی برگزار شد و در نمایشگاه فن بازار که در مصلی برپا شد نیز غرفه‌ای به پژوهشگاه اختصاص یافت، نشست‌های تخصصی با دانشگاه و مؤسسات دیگر به صورت مشترک برگزار شد.

معاون پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری بیان کرد: امسال نشست‌های ترکیبی نیز با همکاری پژوهشکدها انجام شد و دو پژوهشکده با هم درباره دیدگاه‌های مشترک نشست برگزار کردند. همچنین قرار است پژوهش و مرمت مجسمه نادرشاه پژوهش‌های باستان‌شناسی سد چهرآباد و کاوش‌های کانی‌سیب برگزار شود.

تقدیر از پژوهشگران برتر

در این مراسم از علیرضا انیسی، ذات‌اله نیکزاد، آزیتا علیزاده، لیلا خسروی، مهناز شریفی، جبرئیل نوکنده، حنان بحرانی‌پور، منیژه هادیان دهکردی، فتح‌اله نیازی، سحر نوحی، رضا امینی، پونه مصطفوی، شمسی خادملو، بهار بیشمی، خه‌بات درفشی، سامرا سلیم‌پور، نادیا پور عباس تحویلداری، روح‌اله دهقان، فریده مجیدی، گیتی دشتکی اعضای هیأت علمی و کارشناسان پژوهشی برتر پژوهشکده‌های ابینه و بافت‌های تاریخی-فرهنگی، باستان‌شناسی، حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی، زبان‌شناسی، کتیبه‌ها و متون، گردشگری، میراث‌طبیعی و هنرهای سنتی با اهدای تندیس هفته پژوهش و لوح تقدیر قدرانی شد.

همچنین طرح«ضبط، ثبت و طبقه‌بندی ۳۰ نمونه از موسیقی بلوچی در منطقه ایرانشهر و سرباز» که توسط افشین نادری کارشناس پژوهشکده مردم‌شناسی به انجام رسیده است، به عنوان طرح پژوهشی برتر و مورد تقدیر قرار گرفت.

در ادامه این مراسم از ۱۹ عنوان کتاب منتشر شده در پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، همزمان با اختتامیه هفته پژوهش رونمایی شد.