تهران - ایرنا - جانشین رئیس پلیس راهور فراجا گفت: بیش از ۹۰ درصد موتورسیکلت‌های فعال کشور فرسوده هستند و به نوبه خود به دغدغه‌ای ترافیکی و آلاینده تبدیل شده‌اند.

سردار سیدتیمور حسینی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا به وضعیت کنونی موتورسیکلت‌های کشور اشاره کرد و توضیح داد: اکنون حدود ۱۲ میلیون دستگاه موتورسیکلت در کشور تردد می‌کنند که از این تعداد کمتر از ۱۰ درصد در لیست فرسوده قرار نمی‌گیرند.

وی فرسودگی موتورسکلت‌ها را علاوه بر موضوع آلودگی و ترافیکی، عاملی هویت نامشخص بودن بسیاری از آنها دانست و افزود: متاسفانه به دلیل فرسودگی و ارزش پایین، بسیاری از این موتورسیکلت‌ها بدون معامله و نقل و انتقال رسمی، دست به دست می شوند و هویت مشخصی ندارند.

عدم قانون مشخص برای موتورسیکلت‌های فرسوده و قیمت بالای دستگاه‌های جدید، باعث شده رقبتی برای تعویض این موتورسیکلت‌ها نباشد.


مشوق‌هایی جهت خرید وسیله نقلیه جدید فراهم شود

به گفته سردار حسینی، لازم است نهادهای متولی علاوه بر تعیین الزامات قانونی برای تعویض موتورسیکلت فرسوده، مشوق هایی نیز جهت خرید وسیله نقلیه جدید فراهم کنند تا علاوه بر استانداردسازی این وسائل نقلیه، منجر به مالکیت مشخص آنها باشیم.

وی نوسازی موتورسیکلت ها و خروج دستگاه‌های فرسوده را موضوعی فرا دستگاهی عنوان کرد و افزود: باید دولت در این حوزه وارد شود و پلیس هم این آمادگی را دارد تا به دولت در این زمینه کمک کند.

به گزارش ایرنا و براساس اعلام پلیس راهور تهران بزرگ، اکنون حدود ۹۰ درصد موتورسیکلت‌هایی که در سطح خیابان‌ها تردد می‌کنند، فرسوده‌اند و با وجود تعیین حداکثر ۱۲ سال سن مفید برای این وسائل نقلیه، سن برخی موتورسیکلت‌های حتی از ۳۰ سال نیز عبور کرده است.

نوسازی موتورسیکلت‌ها و خروج دستگاه‌های فرسوده موضوعی فرا دستگاهی است

براساس این گزارش، طبق برآوردهای کارشناسان و نهادهای رسمی، بیش از ۱۰ درصد از آلودگی هوای شهر تهران ناشی از موتورسیکلت‌های فرسوده و کاربراتوری است که هر کدام از آنها حدود ۱۲ برابر یک خودروی یورو ۴ آلایندگی ایجاد می‌کنند.

همچنین به گفته رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست ۹۰ درصد موتورسیکلت‌های شماره‌گذاری شده فرسوده و فاقد معاینه فنی هستند که با اجرای طرحی، موتورسیکلت‌ها فرسوده را از رده خارج خواهیم کرد.

«داریوش گل‌علیزاده» با یادآوری اینکه در بین منابع آلاینده کلانشهرها به ویژه شهر تهران، موتورسیکلت‌ها نزدیک به ۱۰ درصد در انتشار ذرات معلق سهم دارند، درباره چرایی مراجعه نکردن صاحبان موتورسیکلت‌ها به مراکز معاینه فنی گفت: با توجه به اینکه بیش از ۹۰ درصد از موتورسیکلت‌ها فرسوده‌اند، اگر به این مراکز مراجعه کنند، نمی توانند تائید این مراکز را بگیرند؛ از این رو برنامه ما در این زمینه اجرای طرح از رده خارج‌کردن موتورسیکلت‌های فرسوده به استناد ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو است که دوباره سن فرسودگی را احیا خواهد کرد.