تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۷

تهران - ایرنا - خبرگزاری رویترز با اشاره به تصمیم روسیه مبنی‌ بر کاهش صادرات نفت و افزایش حملات به ناوگان کشتی ها در دریای سرخ، از افزایش جهانی بهای آن خبر داد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از این خبرگزاری انگلیسی، همزمان با کاهش صادرات نفت روسیه و حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ و نگرانی از ایجاد اختلال در عرضه نفت، بهای آن در معاملات آسیایی امروز( دوشنبه) بیش از ۱ درصد افزایش یافت.

شرکت‌های کشتیرانی، از جمله بزرگترین خطوط کشتیرانی کانتینری جهان شامل "کشتیرانی مدیترانه" (MSC) و "مرسک" اواخر هفته گذشته اعلام کردند که به‌دلیل احتمال حملات، از ورود به کانال سوئز اجتناب خواهند کرد.

گفته می‌شود به‌همین دلیل بهای معاملات آتی نفت برنت با ۱۷ سنت (۰.۲ درصد) افزایش به ۷۶.۷۲ دلار در هر بشکه و نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۴۸ سنت (۰.۷ درصد) افزایش به ۷۱.۹۱ دلار رسیده است.

افزایش بهای این دو نوع نفت شاخص پس از هفت هفته کاهش و امیدها به کاهش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) صورت می‌گیرد.

تاماس وارگا از تحلیلگران حوزه نفت در خصوص افزایش بهای نفت گفت: «افزایش خطرات ژئوپلیتیکی که به‌شکل حملات منظم علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ صورت گرفته، نقش پررنگی در این خصوص ایفا می‌کند.»

علاوه بر این، روسیه به‌عنوان بزرگترین صادرکننده نفت جهان هم روز یکشنبه اعلام کرد که کاهش صادرات نفت را در ماه دسامبر (آذر و دی) به‌میزان ۵۰ هزار بشکه در روز یا بیشتر ادامه می‌دهد.

مسکو روز جمعه نیز اعلام کرده بود که دو سوم بارگیری نفت خام اورال خود را به‌دلیل طوفان و تعمیرات به‌حالت تعلیق درآورد.

تینا تنگ تحلیلگر شرکت خدمات مالی بریتانیایی "سی ام سی" در یادداشتی در این زمینه نوشت: با کاهش ارزش دلار، بهای نفت هم کاهش می‌یابد، زیرا دلار ضعیف‌تر، نفت را برای خریداران خارجی ارزان‌تر می‌کند و بازتابی از ریسک پذیری بیشتر سرمایه‌گذاران است.