تهران- ایرنا- کارشناس فوتبال کشورمان، گفت:برخی‌ در فوتبال به دنبال هویت گم شده خود هستند و به دلیل سیستم غلط و تصمیمات اشتباه مدیران در سطوح مختلف، نه تنها شاهد یک رقابت جذاب نیستیم بلکه باید جدال چند گلادیاتور را در مستطیل سبز نظاره‌گر باشیم.

مسعود اقبالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، نسبت به اتفاقات و حواشی‌ فوتبال ایران بعد از شهرآورد تهران، اظهار داشت: چنین رفتارهایی باعث شرمندگی است و مسیری که در آن قدم گذاشته‌ایم، محکوم به شکست است. آنچه بعد از بازی دو تیم اتفاق افتاد و شکایت‌ها و حاشیه‌هایی که بعد از شهرآورد شکل گرفت، واقعیت فوتبال ما است.

وی ادامه داد: چنین مناسبات و اتفاقاتی در ورزش، ناراحت کننده است، اما چه کنیم که صدایمان به گوش کسی نمی‌رسد. به تنهایی نمی‌تواند این مسیر کج و بیراهه را اصلاح کرد چرا که تغییرات باید به صورت سیستمی باشد و مدیرانی دلسوز و آگاه به ورزش در لایه‌های مختلف و کلان در این خصوص تصمیم و اعمال نظر کنند.

این کارشناس ورزش کشورمان گفت: آنچه در زمین فوتبال یا حاشیه‌ زمین رخ ‌می‌دهد، بارها تکرار شده است. بسیاری از این افراد به دنبال هویت گم‌شده خود هستند و چون جایگاهی در ورزش نداشتند، می‌خواهند با هر کاری حتی به غلط برای خود اسم و رسمی پیدا کنند. متاسفانه در این میان عده‌ای هم آنها را حمایت کرده و تشویق می‌کنند که نتیجه آن در نهایت، رفتارهایی است که می‌بینیم.

اقبالی تاکید کرد: در کجای دنیا شما حتی در برابر تکنولوژی هم ایستادگی می‌کنید. VAR هم آوردند اما باز عده‌ای به دنبال ایجاد چالش بوده و هستند. در خصوص جامعه‌ای که پذیرای این شرایط سالم ورزشی نیست، چه می‌توان گفت؟ چرا همه به دنبال ایجاد تنش و جنگ هستند؟ سال‌هاست می‌گوییم اما گوش کسی بدهکار نیست اما بازهم تکرار می‌کنیم با ادامه این مسیر آینده خوبی را برای ورزش و فوتبال ایران نباید متصور بود.

وی تصریح کرد: تنها راه چاره، پاکسازی و سالم‌سازی فضای موجود است. جایی برای تعارف نیست و باید افرادی که درک درستی از ورزش ندارند و به اصطلاح در زمین ورزشی عرق نریخته‌اند از ورزش بروند. سیاست کلان ورزش ما نیاز به بازنگری دارد و باید بدانیم از این ورزش چه می‌خواهیم. باید افرادی را در سطوح مدیریتی منصوب کنیم که ورزش را از همه ابعاد شناخته و نسبت به آن اشراف کامل داشته باشند.

مدرس کنفدراسیون فوتبال آسیا یادآور شد: کشورهای حاشیه خلیج فارس را ببینید چه کرده‌اند، ما نیز باید همان کار را انجام دهیم. متاسفانه برخی‌ فکر می‌کنند باید طرح‌های ورزشی را مخفی نگه داشته تا کسی به آن نزدیک نشود. همین افراد هستند که با بستن چشمان خود به روی حقیقت، ورزش را به بیراهه برده‌اند. عربستان، قطر یا کره و ژاپن چه کردند که امروز به این جا رسیده‌اند؟

اقبالی با اشاره به فضای فوتبال ایران گفت: همه شهرآوردهای دنیا را ببینید و آن را با دیدار سرخابی‌ها مقایسه کنید. با آنکه در فوتبال حرفه‌ای، دعوا و جنگ سر پول و کسب آن است، اما همه چیز بر اساس برنامه و استراتژی تعریف شده پیش می‌رود اما در فوتبال ما چند گلادیاتور بر سر همه چیز رقابت می‌کنند که این خوب نیست. از نظر فنی که به هیچ عنوان قابل مقایسه با رقابت‌های بزرگ سایر کشورها نیستیم، چرا که نه کار اصولی انجام داده‌ و نه رفتار درستی را از خود به نمایش گذاشته‌ایم.

کارشناس فوتبال کشورمان با اشاره به اینکه در برخی از فضاهای ورزشی شاهد اتفاقات تلخ و تصاویری دلخراش هستیم، گفت: وقتی فردی پول دارد و تیم می‌خرد اما هیچ اشرافی به فضای ورزش و فوتبال ندارد، همین می‌شود که می‌بینیم. یکی چاقو در دست می‌گیرد و یکی عربده می‌کشد. همه این‌ها به دلیل بی‌قانونی است،‌ به دلیل تصمیم‌های غلط و اتفاقات تلخی است که فوتبال ایران شاهد هستیم و تا سیستم و رویکردها تغییر کند،‌ چیزی عوض نمی‌شود.

وی اضافه کرد: چند بار به کره شمالی سفر کرده و نسبت به اتفاقاتی که در این کشور رخ می‌دهد تا حدودی شناخت دارم. یکبار از مردم این کشور پرسیدم به چه چیزی اعتقاد دارید که گفتند به نسل جوانمان. ما به جوان‌های خود اعتقاد داریم و در همین جهت و راستا حرکت می‌کنیم اما ما چه می‌کنیم؟ تیم فوتبال نوجوانان ما در دوره قبلی و این دوره کجا هستند و چه می‌کنند؟ خود من در ۱۶ سالگی از فوتبال مدارس به ورزش حرفه‌ای آمدم اما آیا امروز این روند و سیستم قابلیت اجرایی دارد؟‌ اگر همین امروز هم کارمان را آغاز کنیم و سایر کشورها حرکتشان را کند یا متوقف کنند شاید بعد از ۱۰ تا ۱۵ سال آینده بتوانیم به آنها برسیم. این مشکل فقط در فوتبال ما نیست و در همه رشته‌های دیگر از جمله شنا، بسکتبال، والیبال و سایر رشته‌های دیگر هم وجود دارد.