تهران بزرگ - ایرنا - مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران گفت: اعمال شرایط سخت گیرانه حدود مجاز آلایندگی در خودروهای کاربراتوری به دلیل منسوخ شدن سطح تکنولوژی به کار رفته در سیستم سوخت رسانی آنها و عدم استفاده از کاتالیست امکان پذیر نبوده و تنها چاره و راهکار کاهش آلایندگی از چرخه تردد خارج کردن، است.

به گزارش ایرنا از ستاد معاینه فنی تهران، شادی مالکی روز سه‌شنبه در خصوص نحوه انجام معاینه فنی خودروهای کاربراتوری افزود: رویه انجام معاینه فنی خودروهای کاربراتوری در مقایسه با خودروهای انژکتوری هیچ تفاوتی نداشته و تنها حدود مجاز کنترل وضعیت آلایندگی در خودروهای انژکتوری و کاربراتوری متفاوت است.

وی اظهار کرد: تکنولوژی خودروهای کاربراتوری در سیستم سوخت رسانی و برق به نحوی است که میزان آلایندگی آن در مقایسه با خودروهای انژکتوری بالاتر است و بدیهی است که حدود مجازی که برای پایش این خودروها توسط سازمان حفاظت محیط زیست تعیین شده که به همان نسبت سهل‌گیرانه تر است.

مالکی گفت: بدون تردید میزان آلایندگی یک خودروی کاربراتوری که از منظر انتشار آلایندگی در سطوح بسیار پایین استاندارد قرار داشته با یک خودروی انژکتوری با استاندارد یورو ۲ و بالاتر که دارای کاتالیست و تکنولوژی سوخت رسانی هوشمند است قابل مقایسه نبوده و تنها راه کنترل آن، خروج هر چه سریعتر این خودروها از چرخه تردد است.

وی تاکید کرد: البته به این نکته باید اشاره شود که در حال حاضر تعدد خودروهای کاربراتوری در شهر تهران بسیار اندک است و بیشتر مشکل آلایندگی مربوط به موتورسیکلت‌های کاربراتوری و فرسوده است.

مالکی با اشاره بدین موضوع که فرایند معاینه فنی برای وسایل نقلیه براساس ضوابط و دستورالعمل های کشوری انجام می‌شود، افزود: برای خودروهای کاربراتوری و فرسوده نیز معاینه فنی انجام می‌شود و این خودروها در صورت داشتن شرایط لازم می‌توانند نسبت به دریافت معاینه فنی اقدام کنند.

به گفته وی، البته از منظر کارشناسی و فنی به قطع خودروی فرسوده بدلیل خستگی قطعات و پایان عمر کارکرد، بعضی قطعات در هر شرایطی می‌تواند ناایمن باشد و حتی اگر خودرویی با عمر ۲۰ سال معاینه فنی هم داشته باشد از درب معاینه فنی که خارج شود، ‌امکان شکستگی یا خرابی قطعه وجود دارد.

مالکی ادامه داد: ذکر این نکته ضروری است که این مساله در معاینه فنی قابل تشخیص نیست که تمامی آن قطعات که به نحوی تامین کننده حرکت و ایمنی خودرو است در وضعیت سلامت باشند.

مدیرعامل معاینه فنی خودروهای شهر تهران یادآور شد: بدون تردید تا از رده خارج شدن این خودروها منطقی ترین رویکرد پایش بیشتر این خودروها و افزایش دفعات معاینه فنی است.

وی در توضیح وضعیت مردودی خودروهای فرسوده که بخشی از آن می‌تواند کاربراتوری باشد، گفت: امسال حدود ۴۵ درصد از خودروهای فرسوده با سن ۱۶ تا ۲۰ سال در بار نخست به علت داشتن ایراد فنی موفق به اخذ معاینه فنی نشده‌اند این درصد برای خودروهای بالاتر از ۲۰ سال بیش از ۵۸ درصد است.

مدیرعامل معاینه فنی خودروهای شهر تهران اضافه کرد: در خودروهای بالای ۲۰ سال که بخشی از آنها کاربراتوری هستند و سطح پایش آلایندگی این خودروها سخت گیرانه نیست بیش ۴۰ درصد از آزمون آلایندگی مردود شده‌اند.

تحلیل اطلاعات نتایج آزمون نشان می‌دهد که با افزایش سن خودرو میزان مردودی به دلایل مختلف نظیر استهلاک قطعات و یا شرایط نگهداری ضعیف تر به شدت افزایش می‌یابد که این مساله مستلزم توجه ویژه دستگاه‌های دارای مسوولیت در این حوزه جهت از رده خارج کردن خودروهای فرسوده است.