همدان- ایرنا- رئیس ستاد اقامه نماز استان همدان با اشاره به اینکه فعالیت‌های دستگاه‌های اجرایی در زمینه نماز ثبت و ارزیابی می شود گفت: سال گذشته اطلاعات ۳۷۳ دستگاه اجرایی استان در سامانه «سجاده» ثبت شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام سید مرتضی حسنی حلم روز سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سامانه «سجاده» برای تسهیل در عملکرد و توجه کافی به ارزیابی عملکرد در حوزه نماز راه‌اندازی شده است.

وی ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی مستندات و اطلاعات برنامه‌های خود را به منظور ارزیابی فعالیت‌های خود در حوزه نماز در سامانه سجاده بارگذاری می کنند و برهمین اساس دستگاه‌هایی که در بحث نماز با ستاد اقامه نماز بیشترین همکاری را داشته باشند قدردانی می شوند و به دستگاه‌هایی که همکاری‌های لازم را نداشته‌اند تذکر داده خواهد شد.

حجت الاسلام حسنی حلم، ارزیابی دستگاه های اجرایی را یکی از وظایف این ستاد دانست و افزود: در سال گذشته عملکرد دستگاه‌ها طبق شاخص های تعیین شده بررسی شد و پس از بررسی مستندات بارگذاری شده در سامانه سجاده از دستگاه‌های برتر تجلیل می‌شود.

رئیس ستاد اقامه نماز استان همدان، عدم تداخل جلسات با زمان برپایی نماز، پخش اذان در دستگاههای اجرایی و تجهیز نمازخانه ها را از ملاک های ارزیابی دستگاه ها برشمرد و ادامه داد: در سال گذشته ۳۷۳ دستگاه وارد سامانه سجاده شدند که ۱۵ دستگاه شایسته تقدیر و ۱۸ دستگاه با امتیاز زیر ۵۰۰ معرفی می شوند.

حجت الاسلام حسنی حلم با تاکید بر اینکه ترویج و توسعه فرهنگ اقامه نماز اولویت‌ دستگاه های آموزشی قرار گیرد گفت: ترویج این فریضه مهم در مدارس و دانشگاه‌ها در راستای در امان ماندن نسل آینده از آسیب‌های اجتماعی ضروری است.

این مقام مسوول با بیان اینکه کودک و نوجوان آماده پذیرش حقایق معنوی است اظهار کرد: با بهره گیری از امکانات و ظرفیت‌های دستگاه های اجرایی مرتبط با اولویت آموزش و پرورش اقامه، ترویج و تعمیق فرهنگ نماز در جامعه تبیین و نهادینه شود.

وی، وظیفه و رسالت اصلی ستاد اقامه نماز را ترویج توسعه و عمیق بخشی امر نماز در جامعه با برشمرد و افزود: این ستاد با کمترین بودجه فرهنگی در استان، کمترین فضا و امکانات، کمترین نیروی انسانی بیشترین اثرگذاری را در تمام طیف های جامعه در این عرصه مانند برپایی جشنواره ها و مسابقات داشته است.

رئیس ستاد اقامه نماز استان همدان با تاکید بر اینکه خبرنگاران و رسانه ها برای ترویج اقامه نماز در سطح دستگاه های مختلف اجرایی و بین کارکنان تبیین گری کنند گفت: حضور آگاهانه و فعال خبرنگاران در هر جا موجب رشد و تبیین فرهنگ نماز در جامعه شده است که جای قدردانی دارد.

حجت الاسلام حسنی حلم، برپایی و اهمیت به نماز را شاخص در سیره ائمه و شهدا برشمرد و اظهار کرد: طبق آیات و روایات برپایی نماز به عنوان رکن اعتقادی نشانه حکومت صالحان است و هر چه دقت و تلاش در این زمینه بیشتر باشد جامعه آباد تر، سالم تر و به دور از ناهنجاری ها است.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های آموزشی مانند آموزش و پرورش و دانشگاه و حوزه علمیه می‌توانند نقش بی‌بدیلی در عرصه ترویج فرهنگ برپایی نماز داشته باشد افزود: برای فرهنگسازی در این راستا جشنواره ها، نشست‌های پاسخ به شبهات و استفاده از ابزار های هنری، فرهنگی و آموزشی برای تمام آحاد جامعه در دستور کار ستاد اقامه نماز کشور و استان قرار دارد.

رئیس ستاد اقامه نماز استان همدان، توجه به برگزاری اجلاسیه های دانش آموزان و دانشجویان را جزو برنامه های اولویت دار و اصلی این ستاد برشمرد و افزود: اجلاس استانی نماز برای اولین بار در کشور در استان همدان به عنوان اولویت استانی برگزار شد و شهرستانها نیز در این موضوع فعالیت مطلوبی داشتند.

اجلاسیه استانی نماز با شعار "نماز نسل نو با رویکرد مدرسه مسجد و دانشگاه"

حجت الاسلام حسنی حلم از برپایی سی امین اجلاس استانی نماز با عنوان "نماز نسل نو با رویکرد مدرسه مسجد و دانشگاه" در روز ششم دیماه در همدان خبر داد و اظهار کرد: برهمین اساس از دستگاه های برتر در ارائه کارهای فرهنگی و هنری حوزه نماز، افراد شاخص اثرگذار، خادمان نماز از بدنه مردم و مقالات برتر با حضور مسوولان تکریم می‌شوند.

وی ادامه داد: اجلاس سراسری نماز نیمه اول دیماه سالجاری در زنجان برگزار می‌شود و از استان همدان نیز مقالاتی به دبیرخانه این اجلاس ارائه شده است.

رئیس ستاد اقامه نماز استان همدان با اشاره به اقدامات شاخص این ستاد در سالجاری گفت: با هم افزایی دستگاه های اجرایی بیش از ۲۰۰ امام جماعت از ادارات در مدارس ملزم به برپایی نماز شدند و تا حدودی کمبود امام جماعت در مدارس جبران شد و نیز ۱۱ دوره آموزشی برای مدیران مدارس، مربیان مهدها، معلمان پایه سوم دخترانه و ائمه جماعات مدارس اجرا شد.

رئیس ستاد اقامه نماز استان همدان از فعالیت این ستاد در فضای مجازی خبر داد و افزود: تهیه و ارسال کلیپ های آموزشی کوتاه، پاسخ به شبهات و احکام در نرم افزارهای آپارات، ایتا و اینستاگرام در دستور کار قرار دارد.

حجت الاسلام حسنی حلم تصریح کرد: کارگروه بررسی وضعیت نمازخانه های بین راهی از ۱۲ سال پیش در کشور راه اندازی شده و برهمین اساس از نمازخانه های بین راهی بازدید می‌شود و گزارش عملکرد از قبیل وضعیت بهداشتی، تجهیز گرمایشی و سرمایشی هر ماه در جلسه کارگروه ستاد اقامه نماز بررسی می‌شود.

وی یادآور شد: طبق مصوبه ستاد اقامه نماز استان صدور پروانه ساخت مراکز تجاری منوط به تعبیه نمازخانه است.

در پایان این نشست از خبرنگاران برتر در حوزه ترویج فرهنگ نماز تجلیل به عمل آمد.