به گزارش ایرنا، خداداد مقبلی روز سه شنبه در مراسم گرامیداشت روز حمل و نقل و قدردانی از فعالان این حوزه استان کرمان افزود: ضریب برخورداری از شبکه راه های روستایی استان از ۷۴ درصد در پایان سال ۹۹ به ۷۷ درصد رسیده اما نسبت به متوسط کشور پایینتر است.
وی اظهارداشت: از سال ۱۴۰۰ اعتبارات خوبی برای جبران عقب افتادگی استان کرمان تخصیص یافت و پروژه های خوبی در حوزه راههای روستایی و فرعی اجرا شد اما همچنان ارتقای این حوزه نگاه ویژهای را به لحاظ اعتبارات میطلبد.
معاون ساخت و نگهداری راه های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور تصریح کرد: مولفه زیرساختی حمل و نقل کشور با بیش از ۲۲۰ هزار کیلومتر طول شبکه راهی، سه هزار و ۵۰۰ همت ارزش دارد که راهداران نقش زیادی در حفظ این سرمایه ملی دارند و تلاش می کنند این شبکه شبانه روزی باز نگه داشته شود تا فعالیت های اقتصادی کشور مختل نشود.
وی با بیان اینکه کرمان در ایجاد شبکه ارتباطی به لحاظ طول راهها و بزرگراه جایگاه دوم کشور را به خود اختصاص داده است گفت: در حوزه هزینه نگهداری راههای ارتباطی موجود طی سال های گذشته با کمبود اعتبار روبه رو بودیم و سطح نامناسب راهها نیز به این علت است که بار از جاده های ما عبور می کند و باعث تخریب زودتر عمر آسفالت می شود که پلیس با کنترل بارهای معادن می تواند به وضعیت راهها کمک کنند.
معاون سازمان راهداری بیان کرد: وجود معادن و عبور بارهای معدنی از سطح جاده ها باعث تخریب زودرس شبکه راههای استان کرمان می شود و قانون نیز در این زمینه اعتبارات معادن را برای بهسازی راههای آسیب دیده در قانون بودجه مصوب کرده لذا باید این اعتبارات پیگیری و از طریق معادن به اداره کل راهداری این استان پرداخت شود تا این اداره کل مشکلات جاده ها را رفع کند و ایمنی را برای شبکه راههای استان حاکم کنیم.
علت افزایش تلفات جاده ای و پیوست فرهنگی
مقبلی همچنین گفت: یکی از مشکلات امروز کشور که به عنوان بحران تلقی می شود تصادف جاده ای است، شمار تلفات جاده ای ۱۵ سال گذشته کشور، حدود ۱۸ هزار نفر در سال بوده که از آن زمان اقدامات زیادی در حوزه توسعه راهها و ایمن سازی انجام دادیم اما متاسفانه جواب نگرفتیم و این عدد به حدود ۲۰ هزار نفر در سال رسیده است.
وی عنوان کرد: تنها اقدامات فیزیکی برای کنترل تلفات جاده ای کافی نیست و باید پیوست فرهنگی را در کنار آن تدوین کنیم که این موضوع در استان ها باید به صوری جدی توسط دستگاه های مربوطه پیگیری شود.
۲۶ هزار دستگاه به ناوگان حمل بار کشور اضافه شد
مقبلی افزود: مولفه بعدی ناوگان حمل و نقل است که تعداد ناوگان باری کشور ۴۲۰ هزار دستگاه و ناوگان مسافربری ۷۲ هزار دستگاه است و ظرفیت خوب خدمات رسانی عرصه بار و مسافر را نشان می دهد.
وی با اشاره به نقش حمل و نقل در حوزه اشتغال و اقتصاد کشور و استان گفت: باوجود فرسودگی ناوگان از ۲ سال گذشته ۲۶ هزار وسیله نقلیه جدید به ناوگان باری ما اضافه شده و اقدام خوبی در نوسازی انجام گرفته است.
معاون ساخت و نگهداری راه های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تصریح کرد: در ناوگان مسافربری کمبودهایی داریم که تلاش می کنیم با پرداخت تسهیلات به سرمایه گذاران در این حوزه اقداماتی انجام دهیم.
به گزارش اینا همچنین در این آیین از مدیران، فعالان، پیشکسوتان و شرکت های فعال در حوزه حمل و نقل استان کرمان قدردانی شد.