تهران- ایرنا- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در توضیح حواشی و جنجال‌هایی که درباره مجوز کتاب جدید استاد شفیعی کدکنی پیش آمده بود گفت: از جریان‌ها می‌خواهم استاد شفیعی کدکنی را وجه‌المصالحه دعواهای سیاسی نکنند.

به گزارش ایرنا، مجموعه شعری با عنوان «نامه‌ای به آسمان» از استاد محمدرضا شفیعی کدکنی شاعر و استاد سرشناس ادبیات ایران چند وقتی است در مرحله دریافت مجوز نشر است که این مساله اخیرا حواشی به دنبال داشته است.

مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طی هفته اخیر با اعلام اینکه نکته‌ای راجع‌به کتاب نداریم، کتاب دارد خوانده می‌شود؛ ایجاد «تغییرات در گروه شعر» دفتر خود را باعث این وضعیت دانست.

محمدعلی مرادیان در مورد روند «ممیزی» مجموعه شعر تازه محمدرضا شفیعی کدکنی گفته است: که این کتاب نه تنها برای اعضای هیئت نظارت ارسال شده، بلکه به چند نفر از اهالی شعر نیز کتاب را داده‌ایم تا بخوانند و نظرشان را بگویند و ان‌شاءالله دربارهٔ کتاب تصمیم‌گیری شود.

با توجه به اهمیت و احترام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اساتید زبان و ادبیات فارسی و به ویژه استاد شفیعی کدکنی و ایجاد سوء برداشت از روند انتشار آثار تولید شده توسط استاد شفیعی کدکنی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز روز گذشته با انتشار پیامی در فضای مجازی از سوء برداشت‌ها در انتشار آثار شفیعی کدکنی شفاف‌سازی کرد.

یاسر احمدوند با انتشار مطلبی در شبکه مجازی نوشت: استاد شفیعی کدکنی از مفاخر ادبی ایران است. هیچ محدودیتی برای انتشار آثار ایشان وجود ندارد.

امروز نیز محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در توضیح حواشی و جنجال‌هایی که درباره مجوز کتاب جدید استاد شفیعی کدکنی پیش آمده بود گفت:ما نسبت به استاد شفیعی کدکنی تعظیم می کنیم و تنها مساله ای که بوده خبررسانی درباره مجوز کتاب ایشان ایراد داشته و یک شیطنت رسانه‌ای اتفاق افتاده است. از جریان‌ها می‌خواهم استاد شفیعی کدکنی را وجه‌المصالحه دعواهای سیاسی نکنید.

وزیر فرهنگ گفت: حوزه فرهنگ و هنر پررونق ترین دوران تاریخی اش را طی می کند، از ۲۵۵ هزار درخواست مجوز کتاب طی دو ساله اخیر تنها کمتر از نیم درصد مجوز نگرفته اند.

اسماعیلی افزود: کتاب استاد شفیعی کدکنی مساله ای ندارد و مثل تمامی آثار باید فرایندی را طی کند و مسائل فنی و شکلی آن حل شود.

وی ضمن ابراز گله از برخی رسانه ها تاکید کرد: این گونه مسائل را با حب و بغض سیاسی دخیل نکنید، استاد شفیعی کدکنی از افتخارات ماست و تا امروز هم مشکلی نداشته است.

محمدرضا شفیعی کدکنی پیش از این مجموعه‌های شعری نظیر «زمزمه‌ها»، «شبخوانی»، «از زبان برگ»، «در کوچه‌باغ‌های نشابور»، «بوی جوی مولیان»، «از بودن و سرودن» و «مثل درخت در شب باران» منتشر کرده است.