داود شایقی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ با وجود اینکه اعتبار مصوب در قانون بودجه برای این طرح چهار هزار ۸۰۰ میلیارد ریال بوده اما در عملکرد مالی سال ، ۱۳ هزار میلیارد ریال برای این طرح اختصاص یافت.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان اردبیل افزود: امسال برای تکمیل طرح راهآهن اردبیل - میانه هفت هزار و ۲۰۰ ریال اعتبار مصوب شد که تاکنون چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال آن اختصاص داده شد و مقرر است ۲ هزار میلیارد دیگر هم در آینده نزدیک برای این طرح اختصاص یابد.
شایقی درباره اتصال راهآهن اردبیل به پارسآباد مغان گفت: ردیف اعتباری (مجوز ماده ۲۳) برای اتصال طرح راهآهن اردبیل به پارسآباد مغان در نظر گرفته شده و امیدواریم با حمایت دولت و مسئولان استان این طرح عملیاتی شود.
وی با اشاره به وجود شرکتهای کشت و صنعت مغان و پارس در شمال استان و برنامه دولت برای افزایش یک میلیون تنی تولید بخش کشاورزی در پایاب خداآفرین افزود: با اتصال راهآهن اردبیل به پارسآباد و آسیای میانه تحول بزرگی در خط ریلی، رونق اقتصادی و توسعه صادرات استان ایجاد خواهد شد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان اردبیل همچنین با اشاره به اعتبارات اختصاص یافته به طرحهای بزرگراهی استان گفت: در سالهای اخیر برای راههای مواصلاتی استان با هدف ارتقای به بزرگراه نظیر جاده اردبیل – سرچم، تونل حیران ، کلور - درام و گرمی - بیلهسوار چهار تا پنج برابر اعتبارات مصوب از طریق ردیفهای ملی، تخصیص یافته است.
توسعه شبکههای بزرگراهی استان اردبیل با جدیت پیگیری میشود
وی ادامه داد: توسعه شبکه بزرگراهی به عنوان اولویت استان با تلاش و پیگیری مدیران راه و شهرسازی در حال اجرا است و تلاش بر این است تا از ردیفهای مختلف ملی و ظرفیتهای قانونی بودجه برای جذب اعتبارات این حوزه استفاده شود.
شایقی افزود: همه پروژههای ارتقای جادههای اصلی به بزرگراه در استان دارای ردیف اعتبارات ملی است و در کنار آن جذب اعتبارات از طریق فاینانس بانکی و تهاتر نفتی هم مد نظر قرار گرفته است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان اردبیل بیان کرد: امسال برای بهسازی جاده اردبیل – مشگینشهر چهار هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال و برای تکمیل تونل حیران و بهسازی جاده اردبیل - سرچم هم هشت هزار و ۵۱۰ میلیارد ریال تخصیص یافته است.
شایقی اظهار کرد: تاکنون برای جاده کلور – درام چهار برابر متوسط اعتبارات تصویبی منابع مالی و برای بهسازی جاده گرمی - بیلهسوار نیز تا پنج برابر اعتبار مصوب منابع جذب شده است.
به گزارش ایرنا ، در راستای جبران عقبماندگیهای تاریخی استان اردبیل از نظر شاخصهای حمل و نقل، در دولت سیزدهم تسریع در تکمیل راهآهن اردبیل، توسعه شبکه بزرگراهی و توسعه و تجهیز فرودگاه اردبیل در دستور کار قرار گرفته است.
توسعه زیرساختهای حمل و نقل استان مرزی اردبیل میتواند در ترانزیت بار و کالا به همسایگان شمالی نقش موثری داشته باشد.
این امر به ویژه در چهارچوب سیاست همسایگی و گسترش تعامل با کشورهای منطقه حائز اهمیت است و از این جهت تسریع در عملیات اجرایی راهآهن اردبیل - میانه و ادامه آن به نقطه مرزی در پارسآباد میتواند آوردههای زیادی برای اقتصاد ایران به همراه داشته باشد.