اصفهان – ایرنا - رییس کل دادگستری استان اصفهان گفت: همکاری‌های قضایی و حقوقی ۲ کشور ایران و چین می‌تواند در ارتقاء کیفیت نظام حقوقی و قضایی در سطح بین‌المللی و در نهایت نظم نوین جهانی موثر باشد.

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین اسدالله جعفری روز چهارشنبه در دیدار هیأت قضایی چینی در دادگستری اصفهان افزود: در سال‌های اخیر شاهد شکل‌گیری نظم نوین جهانی در سطح بین‌المللی هستیم و ایران و چین هر کدام بعنوان یکی از ارکان این نظم می‌توانند به گسترش مناسبات و همکاری‌های بین‌المللی در زمینه‌های مختلف کمک کنند.

وی با اشاره به اهمیت حفظ محیط زیست در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران گفت: نظام حقوقی جمهوری اسلامی برگرفته از شرع مقدس اسلام است؛ اسلام در کنار تمام ظرافت‌ها و ملاطفت‌هایی که در برخورد با مسائل مختلف از خود نشان می‌دهد، احکام محکمی در باره مسائل زیست‌ محیطی دارد.

رییس کل دادگستری اصفهان افزود: این حساسیت ویژه در قوانین جمهوری اسلامی ایران ملموس است و بر همین اساس هرگونه تعرض به محیط زیست و حقوق عمومی را جُرم دانسته است و پرونده‌های مربوط به آن را بصورت ویژه در شعبه‌های اختصاصی و با تعیین قُضات ویژه رسیدگی می‌کند.
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین جعفری در ادامه با ذکر مصداق‌هایی از قوانین محیط زیستی در ایران، به تشریح ساختار و نحوه رسیدگی‌های قضایی استان در مواجهه با جرائم محیط زیستی پرداخت.

پس از پایان این جلسه، «هو دائو چای»، رئیس دادگاه عالی استان «هنان» جمهوری خلق چین و هیأت قضایی همراه او از چند شعبه دادگاه تجدیدنظر استان اصفهان که در آن پرونده‌های کیفری و حقوقی از جمله پرونده‌های مربوط به محیط زیست رسیدگی می‌شود، بازدید کردند.