تهران- ایرنا- تدروس ادهانوم رئیس سازمان جهانی بهداشت گفت که ۱۳ میلیون نفر از مردم افغانستان با ناامنی شدید غذایی مواجه بوده و زمستان سخت خطر ابتلای افراد به بیماری‌ها عفونی و مرگ آنها را افزایش می‌دهد.

به گزارش ایرنا، ادهانوم چهارشنبه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: این تعداد از مردم افغانستان یعنی معادل ۳۰ درصد از کل جمعیت این کشور است.

وی افزود: حدود یک میلیون کودک با سوءتغذیه شدید مبتلا بوده و ۲.۳ میلیون نفر دیگر نیز از سوءتغذیه متوسط رنج می‌برند.

ادهانوم نوشت: سیستم ایمنی این افراد تضعیف شده و با توجه به سرمای شدید زمستان احتمال مرگ آنها به دلیل ابتلا به بیماری‌ها عفونی افزایش می‌یابد.

وی گفت: سازمان جهانی بهداشت برای ادامه تامین دارو و پشتیبانی از بیمارستان و جلوگیری از مرگ زنان و کودکان افغان به دلیل سوءتغذیه و تبعات ناامنی غذایی به ۱۸۵ میلیون دلار نیاز دارد.

این در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل جلسه‌ای درباره افغانستان برگزار کرد و رزا اوتونبایوا نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در افغانستان به «تبعیض سیستماتیک» و موانع مشارکت سیاسی و غیره در این کشور اشاره و تاکید کرد که حقوق زنان در افغانستان همچنان به شدت انکار می‌شود.

این مقام سازمان ملل خواهان توجه منظم شورای امنیت به افغانستان شد و تاکید کرد که مانند بحران‌های دیگر افغانستان نیازمند توجه مداوم است.

وی به آسیب‌پذیری‌های شدید مردم افغانستان در طول فصل زمستان و کمبود منابع در این کشور اشاره کرد و گفت که جوامع شیعه افغانستان نیز در معرض حملات هدفمند قرار دارند.