کاشان - ایرنا- فرماندار اردستان گفت: در حال حاضر چهار هزار و ۴۰۰ زوج واجد شرایط فرزندآوری در شهرستان اردستان زندگی می کنند.

سیدمحمد هادی احمدی طبا روز پنجشنبه  در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود:براساس آمار شبکه بهداشت ودرمان اردستان این تعداد زوج جوان ۱۸ تا ۴۰ سال واجد شرایط فرزند آوری در شهرستان هستند که سه هزار و۵۰۰ زوج در سه شهر اردستان، زواره و مهاباد و ۹۰۰ نفر در روستاهای منطقه به ویژه روستاهای بخش مهاباد مستقرمی باشند.

وی بابیان اینکه بیش از نیمی از این افراد مستعد بارداری هستند تصریح کرد:۲۰درصد این زوج ها دچار ناباروری و ۲۰درصد نیز باردار و یا فرزند زیر یکسال دارند و بقیه شرایط فرزند آوری را دارند.

فرماندار اردستان اضافه کرد: در سال گذشته درمنطقه حدود ۵۰۰ موالید انجام شده، جمعیت شهرستان به بیش از ۴۵ هزار نفر رسیده،اگر۳۰درصد این خانواده ها صاحب فرزند شوند وضعیت جمعیتی شهرستان خوب خواهد شد.

احمدی طبا با اشاره به طرح جوانی جمعیت و اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی در شهرستان گفت: در حال حاضر ۷۰۰ زوج واجد شرایط بارداری در روستاها وجود دارد که مجریان این طرح با مراجعه به درب منازل این افراد با مذاکره، راهنمایی و توصیه های بهداشتی آنها را ترغیب به فرزند آوری می کنند.

وی افزود:در این مراجعه ها از مشکلاتی که باعث کاهش فرزند آوری می شود نیز جویا شده، پیش بینی می شود سال آینده تا ۲۵۰ نوزاد را در روستا ها داشته باشیم، که در صورت تحقق آن، روند افزایش جمعیت شهرستان مناسب خواهد شد.

فرماندار اردستان بیان کرد: با توجه به وجود صنایع و کارخانه های تولیدی وصنعتی موجود و طرح های در دست اجرا از هم اکنون شهرستان با کمبود نیروی کار به ویژه نیروی فنی و متخصص مواجه است و ضرورت دارد خانواده ها به فکر توسعه و پیشرفت شهرستان باشند، چرا که افزایش جمعیت می تواند این کمبود را در آینده جبران کند.

احمدی طبا بابیان اینکه در رابطه با تامین زمین برای طرح جوانی جمعیت در اردستان ۵۹ پلاک واگذار شده گفت: برای آماده سازی این پلاک ها تفاهمنامه با شهرداری اردستان امضا شده، زمین ۴ فرزندی ها بدون دریافت هزینه، آماده سازی می شود.

وی در خصوص اجرای طرح های مختلف مسکونی در شهرستان گفت: هم اکنون ۵۱۶ واحد مسکونی در قالب طرح های نهضت ملی، کریمان و روستایی در شهرستان در حال اجراست.

فرماندار اردستان افزود:با مشارکت مردم ۱۳۲واحد مسکن طرح نهضت ملی با زیر بنای ۸۵ مترمربع در قالب ۱۱بلوک ۱۲ واحدی در سطح شهرستان در حال ساخت است.

احمدی طبا بیان کرد: ساخت ۲۴۴ واحد مسکن کریمان شامل ۲۲۰ واحد دراردستان و ۲۴ واحد درشهر مهاباد باهدف خانه‌دار شدن قشرهای کم درآمد و بدون خانه درحال ساخت است که تا کنون بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، همچنین با پیگیری‌های مستمر و همکاری اداره‌های مربوط اقدام‌های اداری اختصاص زمین مورد نیاز برای ۴۵۰ واحد در سه شهر اردستان، زواره و مهاباد انجام شده است.

وی گفت:برای تامین زمین مورد نیاز این واحد ها با الحاق ۳۹ هکتار زمین به شهر اردستان و ۱۰ هکتار به شهر مهاباد موافقت شده و الحاق ۱۷ هکتار به شهر زواره نیز در دست اقدام است و با این الحاق ها امکان ساخت مسکن تک واحدی برای متقاضیان فراهم خواهد شد.

شهرستان اردستان با بیش از ۴۳هزار نفر جمعیت در ۱۱۸کیلومتری شمال اصفهان واقع شده است.