به گزارش ایرنا از مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ، سرهنگ احسان مومنی روز شنبه در این خصوص توضیح داد: با توجه به آمار تصادفات جرحی و فوتی هشت ماه (فروردین تا آبان) در بحث تصادفات شهری تهران، گروه اندیشه ورزی تشکیل و برنامه ریزیهایی در جهت کاهش تصادفات انجام شد.
وی ادامه داد: در این خصوص ۲۰ راهکار کوتاه مدت ولی زود بازده را پیش بینی کردیم و چون به این تعداد راهکار رسیدیم نام آن را نیز طرح ۲۰ گذاشتیم.
به گفته سرهنگ مومنی، این طرح از هفته گذشته آغاز شده و در دستور کار تمامی روسای مناطق پلیس راهور تهران بزرگ قرار گرفته و امیدواریم که شاهد کاهش تصادفات شهر تهران باشیم.
معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ افزود: برای کاهش تصادفات آموزش و فرهنگ سازی راهکار اول و اعمال قانون و اجرای مقررات راهنمایی و رانندگی راهکار دوم است که در این راستا برخورد با تخلفاتی که به صورت محسوس و نامحسوس و همچنین از طریق دوربینها انجام میشود، خواهیم داشت.
سرهنگ مومنی اضافه کرد: بخش سوم به مهندسی ترافیک و اصلاحات هندسی راه باز میگردد که پلیس راهور تهران بزرگ طرح ۲۰ را بر اساس این ۳ راهکار برنامه ریزی کرده است.
اعمال قانون ۵۴ هزار خودروی حادثه ساز در پایتخت
معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ گفت: در بحث برخورد با تخلفات میتوان به طرح برخورد با تخلفات شبانه توسط تیمهای پلیس راهور تهران بزرگ اشاره داشت که ۳۹ درصد از تصادفات منجر به فوت در شهر تهران دقیقا در دوشب پنجشنبه و جمعه روی داده است؛ یعنی ۳۹ درصد در دوشب و مابقی این عدد مربوط به پنج شب دیگر است.
وی یادآور شد: با بررسی دقیق تر دریافتیم که ۶۲ درصد از تصادفات پنجشنبه و جمعه بین ساعات ۱۰ شب تا ۲ بامداد روی داده است لذا طرح شبانه را بیشتر در این ایام انجام دادیم که از هفته دوم مهر تاکنون حدود ۵۴ هزار خودروی متخلفی که اقدام به سرعت و سبقت غیرمجاز و لایی کشی در معابر شهری داشتند، اعمال قانون شدند.
سرهنگ مومنی تاکید کرد: در این طرح با تخلفاتی که با جان مردم بازی میکند و همچنین مطالبات شهروندان است برخورد میشود همچنین ۲ هزار و ۹۹۰ دستگاه خودرو در این مدت بخاطر تخلفاتی که داشتند به پارکینگها منتقل شدهاند.
عدم توجه به جلو ۵۰ درصد از علل وقوع تصادفات در شهر تهران
سرهنگ مومنی در خصوص اجرای طرح ایمنی و سلامت در شهر تهران هم توضیح داد: ۵۰ درصد از تصادفات در شهر تهران بدلیل عدم توجه به جلو روی میدهد و آنالیزها نشان داد که بیشتر استفاده از تلفن همراه باعث این دست از حوادث رانندگی میشود.
وی افزود: طرح ایمنی و سلامت به برخورد با تخلفات صحبت رانندگان با تلفن همراه، عدم استفاده از کمربند ایمنی و برای راکبین موتورسیکلت عدم استفاده از کلاه ایمنی در حین رانندگی باز میگردد.
معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ گفت: در طول این هشت ماه حدود ۵۰۰ هزار رانندهای که حین رانندگی از تلفن همراه استفاده میکردند توسط پلیس جریمه و از سوی دیگر در این مدت حدود ۴۰۰ هزار راکب موتورسیکلت که از کلاه ایمنی استفاده نکردهاند نیز اعمال قانون شدند.
وی یادآور شد: ۹۰ درصد تصادفات منجر به فوت موتورسواران به دلیل عدم استفاده از کلاه ایمنی بوده است.
معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ اظهار کرد: اگر بتوانیم طرح ایمنی و سلامت را به خوبی اجرا کنیم و اعمال قانون و آموزشها به خوبی و بجا صورت گیرد، مسلما آمار منجر به جرح و مرگ نیز کاهش پیدا میکند.
سرهنگ مومنی درخصوص نقاط حادثه خیز تهران و رفع نقص آنها هم گفت : یکی از راهکارهای مهم در بحث اجرای صحیح و اصولی طرح ۲۰ در شهر تهران مهندسی ترافیک و راه است که شناسایی نقاط حادثه خیز و پر تصادف می تواند از تصادفات بکاهد .
شناسایی ۴۴۸ نقطه پرتصادف شهر تهران
وی افزود : از ابتدای سال ۴۴۸ نقطه پر تصادف را در شهر تهران شناسایی کردیم و به مجموعه همکاران در شهرداری جهت رفع نقص اعلام که حدود نیمی از آنها برطرف و رفع نقص شده است .
معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ گفت: بر اساس تصادفاتی که در این چند وقت داشتیم چند نقطه دیگر از نقاط حادثه ساز را شناسایی و آنها را اولویت بندی کرده و آن نقاطی که با اقدامات زود بازده و کم هزینه می تواند سریع تر نتیجه دهد را به شهرداری اعلام تا این نقاط را رفع نقص کنند.
سرهنگ مومنی افزود: آشکارسازی زیر پل ها ، تقاطع های غیر همسطح جزء برنامه های پلیس راهور تهران بزرگ است و خیلی از جاها می توانیم با یک آشکار سازی و اقدامی مانند نصب برچسب های شبرنگ زیر پلها و تیرهای چراغ برق و نصب تابلوها و بنرها و با افزایش تابلوهای خطر و با ایجاد آبشار نور و ال ای دی و آشکار سازی جناغی ها و و نصب دوربین های ثبت تخلف در این محل ها و دیگر معابر می توانیم از حوادث ترافیکی بکاهیم.
وی گفت: در بحث آموزشی نیز قرارگاه کنترل سرعت تشدید برخورد با تخلفات سرعت و سبقت در دستور کار پلیس راهور تهران بزرگ قرار گرفته است و به صورت جدی تر با رانندگانی که بالای ۵۰ کیلومتر سرعت می روند برخورد و بدنبال اخذ دستور قضایی برای آنان هستیم و همچنین رانندگانی که بالای ۳۰ کیلومتر سرعت دارند می بایست به قرارگاه کنترل سرعت مراجعه کنند.
معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲هزار نفر از رانندگان متخلفی که سرعت بالایی داشتند در کلاس های آموزشی قرارگاه سرعت شرکت کرده اند و حدود ۱۴۰۰ راننده ای که سرعت زیاد داشته اند و در کلاس های آموزشی شرکت نکرده اند و یا اگر شرکت کرده دوباره مرتکب این تخلف شده اند بر روی پلاک خودروی آنها ثبت شکایت ثبت شده است.