تهران - ایرنا - در حالی که کمتر از دو هفته به پایان پویش ملی سلامت باقیمانده، آمارهای وزارت بهداشت حکایت از آن دارد که حدود ۴۷ درصد جامعه هدف که افراد بالای ۱۸ سال هستند، در این رویداد سلامت محور مشارکت کرده اند.

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، پویش ملی سلامت از ۲۰ آبان ماه در سراسر کشور آغاز شد تا وضعیت افراد بالای ۱۸ سال از نظر بیماری های فشارخون و دیابت مورد غربالگری قرار گیرد؛ این طرح تا ۱۵ دی ماه اجرا می شود و وزارت بهداشت قصد دارد برای همه شرکت کنندگان در این طرح ملی پرونده سلامت ایجاد کند.

آنطور که بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آغاز این پویش اعلام کرده بود، اگر ۷۰ درصد جامعه آماری مورد نظر در این پویش مشارکت کنند، این پویش به اهداف خود رسیده است.

اکنون جدیدترین آمارهای وزارت بهداشت که روز شنبه - ۲ دی - منتشر شد، نشان می دهد که با گذشت ۴۰ روز از اجرای این پویش در مجموع ۲۱ میلیون و ۱۳۲ هزار و ۲۸۴ نفر در «پویش ملی سلامت» در زمینه بیماری‌های پرفشاری خون و دیابت در سطح کشور، غربالگری شده‌اند.

نکته حایز اهمیت این است که از مجموه افراد غربال شده، ۴۳۰ هزار و ۲۲۷ نفر با احتمال ابتلا به پرفشاری خون و ۲۶۷ هزار و ۲۷۷ نفر با احتمال دیابت شناسایی شدند.

همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۶۷ هزار و ۷۷ نفر در این پویش غربالگری شدند که از این تعداد ۲ هزار و ۱۱ نفر با احتمال پرفشاری خون و ۹۲۱ نفر با احتمال دیابت شناسایی شدند.

منظور از «احتمال دیابت» قند خون ۱۲۶ به بالا و منظور از «احتمال پرفشاری خون»، عدد ۱۴۰ روی ۹۰ میلیمتر جیوه (۱۴ روی ۹) به بالا است.

طبق گفته وزیر بهداشت، جامعه هدف در این پویش ملی حدود ۴۵ میلیون نفر را شامل می شود؛ بر این اساس و با توجه به اینکه تاکنون بیش از ۲۱ میلیون نفر در این طرح مشارکت کرده اند، می توان اینگونه محاسبه کرد که تعداد مشارکت کنندگان هنوز به نیمی از جمعیت هدف نرسیده است و تنها ۴۷ درصد از افراد بالای ۱۸ سال در این طرح شرکت کرده اند.

هنوز ۱۳ روز دیگر از اجرای این پویش در کشور باقی مانده است و با توجه به ارسال پیامک از سوی وزارت بهداشت به جامعه هدف، انتظار می رود که هموطنان با مشارکت در این طرح ملی، سیاست گذاران را در زمینه پیشگیری از بیماری های زمینه ای یاری کنند.

طبق آمار وزارت بهداشت ۸۳ درصد از کل مرگ و میرهای بیمارستانی مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است؛ سالانه ۳۰۰ هزار نفر به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی می میرند و ۳۲ درصد افراد بالای ۱۸ سال فشارخون بالا دارند و ۶۰ درصد نیز از فشارخون خود بی خبرند و ۳۰ هزار مرگ در سال به خاطر دیابت در کشور اتفاق می افتد که موارد مهمی است.

مسئولان وزارت بهداشت بر این باورند که با اجرای پویش ملی سلامت که از امروز آغاز شده می توان سالانه از نیم میلیون مرگ بیماری‌های غیرواگیر و ۳۰ هزار مرگ ناشی از دیابت پیشگیری کرد.