بجنورد- ایرنا- مدیرگروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: ۶۷ درصد گروه سنی میانسال (۳۰ تا ۵۹ سال) استان به علت تغذیه نادرست درگیر اضافه وزن و چاقی هستند.

به گزارش ایرنا، نسرین علیزاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: مصرف بیش از حد مواد قندی و عدم اصلاح سبک زندگی از دلایل بروز اضافه وزن و چاقی در خراسان شمالی است.

وی افزود: دوران شیوع کرونا نیز کم تحرکی و بی تحرکی شهروندان عاملی برای تشدید اضافه وزن و چاقی شد.

علیزاده ادامه داد: برای پیشگیری از اضافه وزن باید روزانه کمتر از پنج گرم قند و شکر مصرف کرد در حالی که این آمار در خراسان شمالی بیشتر است.

وی با اشاره به کم تحرکی شهروندان در سال های اخیر، گفت: فعالیت های کاری روزانه جزو فعالیت های بدنی محسوب نمی شود به گونه ای که شهروندان باید در طول روز برنامه های ورزشی داشته باشند.

مدیرگروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: اضافه وزن و چاقی زنگ خطری برای سلامتی افراد است زیرا که افراد دارای این مشکل، مستعد ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، پرفشاری خون و دیابت هستند.

اگر شاخص توده بدنی (BMI) بین ۲۴.۹ تا ۲۹.۹ باشد شخص دارای اضافه وزن است اما اگر این شاخص برابر با ۳۰ و بیشتر از آن باشد شخص چاق محسوب می شود.

شاخص توده بدنی با تقسیم وزن (به کیلوگرم) بر توان دوم قد (به متر) به دست می آید.

خراسان شمالی با ۱۰ شهرستان و یک میلیون نفر جمعیت واقع در شمال شرق کشور که ۴۴ درصد از آن در نواحی روستایی سکونت دارند.