بروجرد - ایرنا - شهردار بروجرد گفت: ۲۵۰ هزار مترمربع آسفالت با اعتبار یک هزار میلیارد ریال در مناطق هدف ستاد بارآفرینی شهری در سال جاری انجام شد.

به گزارش ایرنا، یحیی عیدی بیرانوند روز یکشنبه در جلسه ستاد بازآفرینی شهری شهرستان که در محل سالن جلسات فرمانداری بروجرد برگزار شد، اظهار داشت: از این میزان ۱۷۵ هزار متر مربع مازاد بر قیر تحویلی به شهرداری بوده است.

وی با بیان اینکه در نتیجه اقدامات انجام شده بیشتر مناطق هدف ستاد بازآفرینی شهری در مقایسه برخی مناطق مرکز استان از وضعیت بهتری برخوردار هستند، افزود: در مناطق هدف بازآفرینی شهری حدود سه برابر بیشتر مورد رسیدگی قرار گرفته و تلاش برای حل مشکلات آنها انجام شده است.

دبیر ستاد بازآفرینی شهری بروجرد با اشاره به اقدامات برای ایجاد فضای سبز در مناطق هدف این ستاد بیان کرد: دسترسی به فضای سبز یک خواسته و مطالبه به حق ساکنان این مناطق است و اقداماتی در این راستا انجام شده از جمله کارهایی در پارک هایی در مناطقی همچون محله لرآباد، پارک سی متری انقلاب، پارک پل پیامبر اعظم (ص) و پارک حاشیه کمربندی مورد توجه و رسیدگی قرار گرفته است.

شهردار بروجرد با اشاره به تخفیف ۵۰ درصدی عوارض صدور پروانه برای ساخت در مناطق هدف ستاد بازآفرینی شهری اضافه کرد: کسانی که متقاضی باشند این تخفیف برای آنها اعمال می شود و در همین راستا جلساتی با انبوه سازان برگزار شده و نکته قابل توجه این است که متقاضیان به طور معمولی تمایلی به مرتفع سازی ندارند و به ساخت یک طبقه اکتفا می کنند.

عیدی بیرانوند با اشاره به برخی دوباره کاری ها بین برخی دستگاههای اجرایی ادامه داد: باید یک برنامه ریزی منسجم برای حل موازی کاری در این خصوص صورت گیرد.

هزینه یک هزار و ۵۶۰ میلیارد ریالی شهرداری در مناطق هدف بازآفرینی شهری

معاون عمرانی شهرداری بروجرد در این جلسه یادآور شد: شهرداری امسال هزینه یک هزار و ۵۶۰ میلیارد ریال در مناطق هدف کار انجام داده و در بخش قیر و آسفالت نیز ۲۵۰ هزار متر مربع آسفالت انجام داده است.

سیروس پاپی افزود: از مجموع ۲۵۰ هزار متر مربع آسفالت هزینه شده در مناطق هدف ستاد بازآفرینی شهری حدود ۸۵ هزار متر مربع قیر یارانه ای دولت و ۱۷۵ هزار متر مربع نیز از بودجه شهرداری بوده است.

وی یادآور شد: در منطقه ۳۰ متری انقلاب پارک مخصوص بانوان در منطقه هدف پیش بینی شده در محله علی آباد نیز چهار هزار متر زمین چمن با یک ساختمان ۲ طبقه ۴۰۰ متری پیش بینی شده است که ۲۵ میلیارد ریال این زمین چمن هزینه دارد و امسال انجام می شود.

پاپی با بیان اینکه برای سال ۱۴۰۲ حدود یک هزار تن قیر سفارش داده ایم، گفت: هر تن قیر ۱۷۰ میلیون ریال برای شهرداری هزینه دارد که با هزینه حمل به هزینه هر تن قیر به بیش از ۱۸۰ میلیون ریال می رسد.

معاون عمرانی شهرداری بروجرد با بیان اینکه مشکل اصلی شهرداری با شرکت آب و فاضلاب است، گفت: شرکت آب و فاضلاب با کندن آسفالت و رها کردن آن باعث مشکلاتی برای مردم می شود و شهرداری در این فصل قیر ندارد و آب و فاضلاب باید نسبت به آسفالت های که شکافته و باعث نارضایتی هایی برای مردم شده اقدام کند.

وجود ۲۷۱ هکتار بافت فرسوده در بروجرد

رییس اداره راه و شهرسازی بروجرد نیز در این جلسه گفت: در بروجرد ۱۳ منطقه به میزان ۲۷۱ هکتار تحت عنوان بافت فرسوده و سکونت‌گاه های غیر رسمی به ثبت رسیده که از جمله این مناطق شامل اسلام آباد، ابراهیم آباد، محمودآباد، دره غریب و محله خوشبین است.

محمد آزادبخت افزود: در محله دره غریب ساماندهی و بازآفرینی این منطقه پنج طرح از جمله سرای محله، آسفالت، اجرای فاضلاب و احداث و تکمیل سالن ورزشی انجام و برای مرمت و احیای سرای قدیمی قیصریه نیز قرارداد پنج میلیارد ریال منعقد شده است.

رییس راه و شهرسازی بروجرد در خصوص ساخت در محلات هدف ستادبازآفرینی شهری بروجرد بیان کرد: احداث ۸۰۰ واحد در قالب ۳۷۸ پروژه تعریف شده که برای آنها ۲۰۰ پروانه تشکیل شده است.

آزادبخت با اشاره به موضوع ساخت در بافت های فرسوده و بسته های تشویقی اضافه کرد: بسته های تشویی در سه حوزه مالی، شهرسازی و اداری ارائه شده که به علت انطباق بافت های تاریخی با بافت فرسوده نتوانسته ایم از این بسته های تشویقی استفاده کنیم که نیازمند همکاری میراث فرهنگی برای تفکیک بافت تاریخی از فرسوده است.

وی ادامه داد: بازآفرینی شهری یک برنامه جامع شهری اقدام مشترک برای توانمندسازی مناطق کم برخوردار، کم توان و آسیب پذیر و یا مناطقی که سیمای شهری نامناسبی دارند، است و راه و شهرسازی در ۶ حوزه و بیش از ۱۰ پروژه در ستاد بازآفرینی شهری اقداماتی را انجام داده است.

رییس راه و شهرسازی بروجرد با اشاره به اینکه یکی از حوزه ها در بازآفرینی بافت فرسوده قیر است، گفت: در حوزه قیر در سال ۱۴۰۱ یک تفاهم نامه ۱۵۰ تنی و یک قرارداد ۴۵۰ تنی با شهرداری منعقد شد تا برای آسفالت در مناطق بافت فرسوده اقدام شود و اعتبارات ابلاغی قیر برای امسال نیز در اسفندماه، مبادله می شود که جمع بندی آن اعلام خواهد شد.