خرم آباد - ایرنا - مجموعه "کهن دیار" با هدف معرفی طبیعت شگفت انگیز لرستان، یکی از مستندهای تلویزیونی فاخر است که برای اولین بار از شبکه های ملی صدا و سیمای کشور برای علاقه مندان پخش خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا مستند "کهن دیار" از تولیدات صدا وسیمای لرستان است که در ۱۰ قسمت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه‌ای همزمان با ایام نوروز ۱۴۰۳ روی آنتن شبکه یک یا مستند خواهد رفت.

این مجموعه مستند که اولین ساخته هنرمندان لرستان است توجه ویژه‌ای به طبیعت زیبا و بکر استان داشته است تا جاذبه‌های گردشگری و طبیعت شگفت انگیز این استان را از قاب تلویزیون به تصویر بکشد.

تهیه کننده و کارگردان این مستند، محمدرضا حافظی و مدیر تصویربرداری آن عارف زیودار است، کار تصویربرداری آن را نیز عزیز بابانژاد (تصویربرداری زمینی) و عارف زیودار(تصویربرداری هوایی) به صورت مشترک انجام داده اند، راوی این مجموعه آرش شاکرمی و کار تدوین آن برعهده عارف زیودار و محمدرضا حافظی بوده است.

گردشگری یکی از محورهای توسعه لرستان است که توجه جدی به این مقوله، می تواند نقش مهمی در شکوفایی اقتصاد و اشتغال استان داشته باشد و پخش چنین مستندهای قوی و فاخری از آنتن شبکه های کشوری می تواند توجه گردشگران سراسر ایران و حتی خارجی را به جاذبه های گردشگری استان جذب نماید.

ایرنا لرستان در خصوص با عارف زیودار مستندساز و عکاس ۳۲ ساله لرستانی که سوابقی همچون سرپرست تصویربرداری هوایی مستند "ایرانگرد" و مدیر تصویربرداری هوایی مجموعه مستند تاریخی "مرز پرگهر" را در کارنامه خود دارد گفتگویی انجام داده است.

زیودار در جشنواره" ۳۵ آواردز" روسیه به عنوان یکی از ۱۰۰ عکاس برتر دنیا و در جشنواره "دویچه وله" آلمان با مجموعه عکسی از طبیعت لرستان به عنوان دوم جهان شناخته شده است و برگزیده چندین دوره جشنواره "خیام" در رشته عکاسی می باشد.

ساخت مستند از چه زمانی شروع شد؟

بهار سال ۱۴۰۰ ساخت این مستند به سفارش صدا و سیمای استان لرستان آغاز شد اما با توجه به رقم پایینی که برای ساخت آن اختصاص یافت ادامه آن را با هزینه های شخصی انجام دادیم.

در ساخت این مستند چند جاذبه طبیعی و تاریخی استان را به تصویر کشیدید؟

این مجموعه مستند شامل معرفی جاذبه های گردشگری، آثار تاریخی، مردم شناسی و معرفی ورزش های هیجانی در دل ارتفاعات سبز استان است که در برخی قسمت ها به تنهایی یک جاذبه معرفی شده و در قسمت های دیگر به معرفی ۲ یا چندین جاذبه پرداخته است.

اگر بخواهیم جاذبه‌های گردشگری استان لرستان را به تصویر بکشیم، باید مستندهای فراوانی تهیه کنیم چراکه از این حیث لرستان بسیار سرآمد است و ما نیز در تهیه این مستند کار بسیار سختی داشتیم زیرا انتخاب از بین این‌ همه زیبایی، دشوار بود اما امیدواریم روزی آن گونه که شایسته است حق مطلب را برای بیان زیبایی های لرستان ادا کنیم.

چه رقمی برای ساخت مجموعه اختصاص یافت و چقدر هزینه کردید؟

برای ساخت این مجموعه ۲ میلیارد ریال اختصاص یافت و پنج میلیارد ریال هم به صورت شخصی هزینه کردیم و البته قدردان حمایت های واحد فرهنگی سپاه حضرت ابوالفضل(ع) استان در طول ساخت فیلم هستیم.

در طول ساخت با مشکلی هم مواجه شدید؟

خوشبختانه مشکل خاصی نداشتیم و افراد بومی مناطق مختلف استان ما را بسیار همراهی می کردند اما با توجه به اینکه کیفیت تصاویر بالا بود، در استان سیستم مناسبی برای تدوین مجموعه وجود نداشت و مجبور شدیم با هزینه شخصی امکانات مورد نیاز را تهیه کنیم.

ضبط این برنامه چقدر طول کشید؟

ضبط این برنامه ۶۰ روز کاری زمان برد که بنا به شرایط جوی و موقعیت های مکانی این ۶۰ روز در طول یک سال تقسیم شد و کار تدوین آن نیز یکسال به طول انجامید، همچنین در مجموع ۱۱ نفر در ساخت این برنامه دخیل بودند اما مردم محلی نیز ما را بسیار همراهی نمودند که جای قدردانی دارد.

از مشکلات پیش روی عوامل در ساخت مجموعه بگویید

طی فرآیند تهیه و ضبط مستند، حضور در مناطق طبیعی و بعضا صعب العبور، چالش‌های فراوانی را برای عوامل به همراه داشت و چندین بار اعضای تیم تا مرز اتفاقات جبران ناپذیر هم پیش می رفتند و بارها مجبور شدند برای ادامه‌ مسیر چندین روز را در شرایط بسیار سخت سپری کنند و اگر لطف خداوند نبود، احتمال اینکه این مستند به سرانجام برسد، ناممکن بود اما تیم، با جان و دل این مستند را تهیه کردند و هرچند بارها و بارها ناامید و دلسرد شدیم ولی فقط عشق به وطن، ما را پیش برد و انگیزه داد.

برای ضبط تصاویر هوایی از چه سیستمی استفاده کردید؟

تصویربرداری های هوایی مستند با استفاده از هلی شات(دوربین پرنده) انجام شد که البته این نوع ضبط مشکلات خاص خود را داشت اما وقتی هدف و نیت یک امر بالا و متعالی باشد، پای هر حادثه می مانی و ادامه می دهی که البته این وعده را به علاقه مندان می دهم تصاویری را در این مستند خواهند دید که از تماشای آن‌ها به وجد خواهند آمد و به لرستانی بودن خود افتخار خواهند کرد.

پنج هزار اثر باستانی منحصر به فرد و سه هزار و ۲۰۰ اثر باستانی ثبت شده در فهرست آثار ملی بخشی از تاریخ و فرهنگ کهن لرستان است که هر گردشگر خارجی و داخلی را به خود جذب می کند.