به گزارش ایرنا، پس از ۲ سال وقفه در انتشار تمبرهای یادبود، دو تمبر یادبود با عناوین یلدا و شهرهای خلاق ثبت یونسکو در مراسمی با حضور محمود لیائی معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت پست ایران و سید مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، لاجوردی قائم مقام وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و جمعی از مدیران و مسئولان دستگاههای مختلف و تعدادی از هنرمندان در محل موزه ارتباطات ایران رونمایی شد.
ارتقای حوزه تمبر به صورت جدی در دستور کار شورای عالی تمبر است
محمود لیایی معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اهمیت یلدا به عنوان یکی از کهنترین جشنهای ایرانی که در آذر ۱۴۰۱ ثبت میراث جهانی شدهاست گفت: به منظور ثبت این آیین در تاریخ غنی فرهنگ کشورمان مجوز چاپ و انتشار تمبر یلدا در شورای عالی تمبر صادر شد.
لیایی به رونمایی از تمبر شهرهای خلاق ایران که در یونسکو ثبت شده است اشاره کرد و افزود: یونسکو از سال ۲۰۰۴ جریان شبکه شهر خلاق را به منظور ترویج همکاری میان شهرها مطرح کرد و ایران تا کنون توانسته است ۴ شهر رشت؛ بندرعباس، سنندج و کرمانشاه را به عنوان شهر خلاق در یونسکو ثبت کند که تمبر آن اکنون رونمایی می شود.
مدیرعامل شرکت ملی پست ضمن قدردانی از اعضای شورای تمبر، تمبر را یکی از معتبرترین داشتههای فرهنگی کشورها خواند و گفت: انتشار تمبر یادبود در هر کشور به مثابه تبلیغ آداب و فرهنگ آن کشور است.
رئیس هیئت مدیره شرکت ملی پست، با تاکید بر اینکه تمبر به عنوان یک رسانه قابلیت پیامرسانی گسترده و فراگیری دارد، از انتشار ۲ تمبر یادبود با عناوین سال بین المللی ارزن و نوروز ۱۴۰۲ خبرداد.
رئیس شورای عالی تمبر در ادامه انتشار تمبرهای مشترک را نقطه عطفی در تاریخ روابط کشورها برشمرد و با بیان اینکه این رویداد فرهنگی تقویت مراودات پستی با کشورها را در بر دارد، اعلام کرد: چاپ و انتشار سه تمبر مشترک با کشورهای بلاروس، عمان و عراق نیز در دستور کار شورای تمبر است .
احیای صنعت تمبر با فناوری های نوین و ورود به حوزه تمبرهای رمز نگاری شده و همچنین راه اندازی بورس تمبر توسط مرکز نوآوری پست برای ماندگاری و ارزش گذاری تمبرهای قیمتی از دیگر موارد مطروحه توسط معاون وزیر ارتباطات بود.
لزوم بازآفرینی زنجیره ارزش صنعت تمبر با رویکرد تحول دیجیتال
محمد احمدی معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست در آیین رونمایی از تمبرهای یادبود جدید، بر لزوم بازآفرینی زنجیره ارزش صنعت تمبر به عنوان یک گنجینه هنری و ارتباطی با رویکرد تحول دیجیتال تاکید کرد.
احمدی تمبر را سفیر فرهنگی کشورها خواند و با ارائه تاریخچهای از تمبر و شورای عالی تمبر در کشور گفت: از ابتدا تمبر به دلیل کارکرد ارتباطی خود به عنوان یک رسانه اثرگذار بین المللی، جایگاه ویژهای پیدا کرد و توجه خاص کلکسیونرها را جلب کرده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر شورای عالی تمبر بهعنوان عالیترین نهاد سیاستگذاری و تصمیمگیری در حوزه طراحی و انتشار تمبرهای ملی و اختصاصی فعالیت دارد خاطرنشان کرد: با موافقت و دستور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، شورای تمبر پس از قریب به یک دهه به متولی اصلی آن یعنی شرکت ملی پست واگذار شد.
احمدی افزود: این اقدام موضوعی است که به گواه کارشناسان نویدبخش آینده ای روشن در جهت احیا و گسترش فرهنگ تمبر و تمبرشناسی در کشور محسوب میشود.
معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست با تشریح اقدامات شورای تمبر از الکترونیکی نمودن فرآیندهای شورا، تدوین برنامه سالانه. برگزاری جلسات مستمر شورا، چاپ و انتشار چهار تمبر یادبود با عناوین جهانی نوروز ۱۴۰۲، یلدا میراث فرهنگی ناملموس، سال بین المللی ارزن و شهرهای خلاق ثبت یونسکو با تیراژ ۶۰ هزار سری و طراحی و تصویب ۵ عنوان تمبر یادبود و مشترک دیگر برای چاپ طی ماههای آتی به عنوان اقدامات این شورا اشاره کرد.
وی با تاکید بر لزوم بهرهگیری از ظرفیتهای بخش خصوصی گفت: مقرر شده است برخی از فعالیتهای نیابتی و خدماتی مربوط به تمبر را در چارچوب شرایط و الزامات تعیین شده به کارگزاران منتخب واگذار نماییم.
وی ادامه داد: بر این اساس، شیوه نامه ای با هدف ساماندهی و توسعه فعالیتها و خدمات حوزه تمبر و اقلام فیلاتلیک و با بهره گیری از ظرفیتها و توانمندیهای کارگزاران بخش خصوصی تهیه و تدوین شده است.
احمدی با تاکید بر لزوم بازآفرینی زنجیره ارزش صنعت تمبر به عنوان یک گنجینه هنری با رویکرد تحول دیجیتال، تحولات سالیان اخیر در صنعت پست بین المللی و راه اندازی اکوسیستم های تمبر های رمز نگاری شده متعدد و توسعه تمبرینهها در مسیر جذاب اقتصادیسازی بازار این کالای فرهنگی را در سایر کشورها خاطر نشان کرد و ابراز امیدواری کرد تا پست ایران نیز با کمک بخش خصوصی در این مسیر به عنوان امری بدیع و ضروری گام نهد.
سید مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور نیز در این نشست در سخنانی گفت: شب یلدا یکی از مهمترین موضوعات فرهنگی ایرانیان است. خانواده ایرانی یک بار دیگر خود را پیدا میکند و در فضای پیوند با خویشان این شبنشینی انجام میشود.
او افزود: همچنین روز استانها به تقویم کشور اضافه شده و در حال حاضر برای ۱۲ استان کشور روز استان تعریف شده است.
دبیر شورای فرهنگ عمومی در پایان صحبتهای خود خاطرنشان کرد: گرامیداشت مناسبتهای مانند یلدا و رونمایی از تمبرهای یلدا پاسخ محکمی به ایجاد دوقطبیها در جامعه است.