ساری- ایرنا - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران از صدور موافقت اولیه تاسیس ۸۰ واحد بوم‌گردی در مازندران، ثبت ۳۰۰ شئ تاریخی فرهنگی استان در سامانه اموال تاریخی و فرهنگی وزارت میراث فرهنگی و همچنین برندسازی (ویژند) خراطی چوب در مازندران خبر داد.

به ‌گزارش ایرنا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران، حسین ایزدی روز یکشنبه اظهار کرد: موافقت اولیه تاسیس این اقامتگاه‌ها با هدف توسعه بوم‌گردی و با تاکید بر مشارکت جوامع محلی و توانمندسازی روستاها صادر شده است.

وی با اشاره به صدور پروانه بهره‌برداری ۳۹واحد بومگردی در استان افزود: در حال حاضر نیز ۱۱۰ پرونده متقاضی تاسیس اقامتگاه بوم‌گردی در دست بررسی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران تعداد اقامتگاه‌های بومگردی مجوزدار و فعال استان را ۳۷۲ واحد عنوان کرد و گفت: واحدهای بوم‌گردی از جمله تاسیسات گردشگری مورد اقبال گردشگران است که از نظر حفظ محیط زیست و تحولاتی که در منطقه ایجاد می‌کند حائز اهمیت است.

ایزدی به وجود انواع اقامتگاه‌ بوم‌گردی با سطح خدمات متنوع در استان اشاره کرد و یادآور شد: تنوع اقلیمی در مازندران، پتانسیل خوبی برای طراحی و اجرای تورهای بوم‌گردی به وجود آورده که می‌تواند به عنوان یک ظرفیت خوب دراستان توسط دفاتر خدمات گردشگری مورد استفاده قرار گیرد.

ساماندهی ۹۰۰ شئ‌ تاریخی فرهنگی در مازندران

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران همچنین از ساماندهی ۹۰۰ شئ تاریخی و فرهنگی مازندران در سامانه اموال تاریخی فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی (سامانه جام) خبر داد و گفت: این اموال و اشیای تاریخی، طی کاوش‌های باستان‌شناختی و کشفیات توقیفی به دست آمده و متعلق به دوره‌های مختلف تاریخی است.

ایزدی با اشاره به مرمت ۳۰ شئ تاریخی و مرمت و تجهیز ۸ موزه زیر پوشش این اداره ‌کل افزود: ثبت هر شئ تاریخی در سامانه جام به منزله ثبت در فهرست اموال دولتی است و اقدامی مؤثر برای حفظ میراث ‌فرهنگی استان محسوب می‌شود.

برندسازی خراطی چوب در مازندران

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران با اشاره به برنامه‌ریزی برای تقویت صنایع دستی در راستای تکمیل زنجیره گردشگری محلی و به موازات رونق بومگردی در استان، از برندسازی خراطی چوب در مازندران نیز خبر داد و گفت: رشته خراطی چوب در ساری برندسازی (ویژند سازی ) شد و برای رشته‌های دیگر که بیشتر از رشته‌های بومی استان است در دستور کار معاونت صنایع‌دستی قرار دارد.

ایزدی اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون ۳۰۰ نفر از شاغلان حوزه صنایع دستی در دوره‌های آموزشی با محتوای مختلف حضور یافتند.

وی یادآور شد: خوشبختانه تولیدات صنایع‌دستی از دسته محصولاتی هستند که مورد اقبال و توجه مردم قرار دارد و شرایط برای برندسازی این محصولات و معرفی این تولیدات در بازار به دلیل نگاه مثبت مخاطب هموار است.

این مسوول از صادرات ۱۱۰ هزار و ۳۸۷ دلاری تولیدات صنایع‌دستی مازندران در سال جاری خبر داد و تصریح کرد: در زمان حاضر محصولات صنایع‌دستی به صورت سنتی به فروش می‌رسد و صادرات نیز بیشتر چمدانی است. برندسازی و بسته‌بندی محصول می‌تواند مقدمات حضور حرفه‌ای صنایع‌دستی و هنرهای سنتی مازندران را در بازارهای بین‌المللی فراهم کند.