زنجان - ایرنا - سرپرست بهزیستی استان زنجان گفت: طرح مراقبت از سالمندان زنجانی در منزل اجرا شده است و مراقبان آموزش دیده با مراجعه به خانه‌های سالمندان خدمات لازم را به آنها ارایه می‌دهند.

روح اله خدابنده لو روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این طرح،‌ افراد نیازمند و بسترگرا نیز معاینه می شوند.

وی اضافه کرد: بهزیستی استان زنجان تلاش می کند با اجرای برنامه‌های خانواده‌محور به نگهداری سالمندان حتی بالای ۹۰ سال در خانه کمک کند و زمینه حضور و زندگی آنها در خانواده را بیش از گذشته فراهم نماید.

خدابنده لو یادآور شد: هم اکنون سه مرکز شبانه روزی سالمندان زنان و مردان شامل یک مرکز سالمندان مردان و یک پردیس سالمندان در زنجان و یک مرکز سالمندان زنان در هیدج فعالیت می کند.

به گفته این مسوول همچنین ۲ مرکز روزانه آموزشی توانبخشی سالمندان در شهرستان زنجان و ۲ سمن (بنیاد فرزانگان مهرآفرین زنجان و پیشکسوتان خدابنده) در حوزه مشارکت اجتماعی و ایجاد روحیه شادی و نشاط در سالمندان فعال هستند.

سرپرست بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه نگهداری از سالمندان در خانه نقش مهمی در ارتقای سلامت آنان دارد، گفت: افسردگی، بیماری‌های زمینه‌ای و مسائل روحی در سن بالا مشکلاتی را برای افراد به وجود می‌آورد.

وی یادآور شد: استفاده از تجربه و پیشنهادهای سالمندان در خانواده‌ها برای سالمندانی که توسط خانواده‌ها نگهداری می‌شوند می‌تواند نقش مهمی در ارتقای روحیه و عزت‌نفس آنها داشته ‌باشد.

خدانبده لو خاطر نشان کرد: سالمندان منبع عظیمی از تجربه و اطلاعات هستند که دانش آنها به مرور زمان و با پختگی در طول سال‌های دراز عمر به دست آمده و می‌تواند رهگشای جوانان باشد.

بر اساس آمارهای اعلام شده بیش از چهار هزار سالمند در زنجان تحت پوشش بهزیستی هستند.