پاکدشت - ایرنا- رئیس اداره ثبت احوال شهرستان پاکدشت اعلام کرد: آمار طلاق نسبت به سال گذشته در این شهرستان کاهش داشته و نزولی بوده است.

به گزارش ایرنا ، به مناسبت هفته ثبت احوال، فاضل کارخانه فرماندار شهرستان پاکدشت روز یکشنبه با حضور در اداره ثبت احوال شهرستان از زحمات پرسنل این اداره تقدیر کرد.

رئیس اداره ثبت احوال شهرستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا،افزود: در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ ، ۲ هزار و ۲۰۰ مورد ولادت ثبت شده است که از این تعداد یک هزار و ۱۶۴ مورد پسر و یکهزار و ۳۰۶ مورد دختر بوده است.

یحیی حاجی پور خاطرنشان کرد: خدارو شکر می‌کنیم که در بحث ازدواج نسبت به سال قبل خیلی خوب بوده است و آمار طلاق ما نسبت به سال‌های قبل روند نزولی داشته است.

وی ادامه داد: من از مردم عزیزمان درخواست دارم جهت ثبت وقایع حیات و فوت بستگان خود ظرف مدت ۱۵ روز برای ولادت و ظرف مدت ۱۰ روز برای وفات به اداره ثبت احوال مراجعه فرمایند.

بازدید فرماندار از اداره ثبت احوال

همچنین فرماندار شهرستان پاکدشت در محل اداره ثبت احوال شهرستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: به مناسبت روز ثبت احوال ، بازدید و سرکشی از این اداره انجام و عرض خدا قوت به کارکنان و رئیس صورت گرفت.

کارخانه افزود: از روند خدمت رسانی این عزیزان به مراجعه کنندگان بازدید به عمل آمد و با افراد صحبت شد تا روند خدمت رسانی در این اداره بررسی شود و قطعا این عزیزان مشکلاتی داشته و ما بر اساس وظیفه قانونی مشکلات را بررسی کرده و قول پیگیری دادیم که انشالله بتوانیم در اسرع وقت مشکلات شان را تا حل آن پیگیری کنیم.

شهرستان پاکدشت با دو بخش مرکزی و شریف‌آباد و با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت در ۲۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران و در مسیر محور امام رضا(ع) واقع شده است و پایتخت گل و گیاه کشور شناخته شده است.

روز ثبت احوال با تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور سوم دی ماه به عنوان روز ثبت احوال در تقویم رسمی کشور وارد شد. در واقع در این روز در سال ۱۲۹۷ اولین شناسنامه ایرانی صادر شد. سازمان ثبت احوال کشور یکی از سازمان‌های دولتی ایران است که جمع‌آوری اطلاعات و آمار جمعیتی کشور ایران را به عهده دارد.

سازمان ثبت احوال با وظایف و عملکردی مستقل، از نهادهای زیرمجموعه وزارت کشور است. این سازمان وظیفه تهیه اطلاعات ثبتی اساسی مانند زاد و ولد، مرگ و میر و ازدواج و نیز صدور مدارک هویتی مانند شناسنامه را بر عهده دارد. سازمان ثبت احوال کشور، به دلیل در اختیار داشتن اسناد هویت و تابعیت فردی و آمارهای حیاتی، یکی از ارکان مهم حکومت تلقی می‌شود. ارائه‌ی خدمات عمومی به یکایک مردم و اطلاعات ویژه‌ی جمعیتی به ارکان حکومت، از ویژگی‌های اختصاصی و انحصاری این سازمان است.

وظایف سازمان ثبت احوال سازمان ثبت احوال وظیفه گردآوری چهار دسته اطلاعات اصلی جمعیتی را برعهده دارد: ثبت تولد (ولادت)، ثبت مرگ، ثبت ازدواج و ثبت طلاق.

بر اساس مصوبه سال ۱۳۶۳ مجلس شورای اسلامی، وظایف سازمان به شرح زیر است: ۱_ثبت تولد و صدور شناسنامه برای نوزادان ۲_ ثبت مرگ وصدور گواهی وفات ۳- تعویض شناسنامه ۴-ثبت ازدواج و طلاق و نقل تحولات ۵-صدور گواهی ولادت برای شهروندان خارجه ۶-تنظیم دفاتر ثبت کل وقایع و نام خانوادگی ۷- تهیه آمارهای جمعیتی علاوه بر موارد فوق صدور کارت شناسایی ملی همراه با شماره ملی و کد پستی ۱۰ رقمی برای افراد بالای پانزده سال ایران از دیگر وظایف این سازمان است.