به گزارش خبرنگار ایرنا، احداث خط راه آهن در داخل محدوده شهری یا ایجاد تاسیسات شهری در کنار خط راه آهن تابع شرایط و مقررات خاصی از جمله رعایت حریم و فاصله ای مشخص است که به نظر می رسد حدود ۱۰۰ متر یا اندکی بیشتر باشد اما معلوم نیست چرا این موضوع در نقاطی از شهر مازندران طی سال های اخیر رعایت نشده است و همچنان نیز با بی توجهی با آن برخورد می شود.
از سوی دیگر وجود گذرگاه های غیرمجاز در بخش های مختلف خطوط ریلی استان در حالی است که در برخی نقاط واقع در حریم ریلی، ساخت و ساز شهری نیز انجام شده و موضوع نیازمند بررسی بیشتر است که ساخت و سازها با مجوز شهرداری بوده یا فاقد مجوز هستند.
براساس قانون ایمنی راه و راه آهن مصوب هیات وزیران هرگونه ساخت و ساز و تاسیسات زیربنایی از جمله خیابان سازی، احداث راه، برق، تلفن، گاز و راه با فاصله از حریم راه آهن منوط به مجوز است، که مدیرکل راه آهن شمال معتقد است که با برنامه ریزی اصولی درصدد رفع این گذرگاه های غیرمجاز است.
رحمان معصومی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به قرار گرفتن بخش عمده ای از مسیر خطوط ریلی این اداره در حریم مناطق مسکونی و کشاورزی در نقاطی افراد بدون اخذ مجوز مبادرت به ساخت گذرگاههایی کرده اند که این مساله منجر به بروز حوادث می شود.
وی ادامه داد: وجود گذرگاههای غیر مجاز و ناایمن در حاشیه خطوط ریلی در محدوده راه آهن شمال نه تنها سبب کندی حرکت قطارها شده بلکه ایمنی را هم کاهش داده است.
این مقام مسوول با اشاره به اینکه وجود این گذرگاهها به یکی از معضلات راه آهن تبدیل شده است، ادامه داد: برابر تبصره یک آییننامه گذرگاهها مصوب سال ۱۳۴۲ و ماده ۳۰ مقررات حرکت، ساخت هر گونه گذرگاه همسطح به علت خطر آفرین بودن آن ممنوع است و بر اساس قانون همه این گذرگاهها باید حذف یا به زیرگذر و روگذر تبدیل شوند.
وی توضیح داد که در مسیر ۳۱۰ کیلومتری راه آهن شمال ۴۵ گذرگاه مستحفظ وجود دارد که این گذرگاهها بنا به ضرورت طی سالها ساخته شده است و خود خط آفرین به شمار می رود اما جدای از این فضاهای موجود برخی افراد که غالبا از کشاورزان حریم مسیر ریل راه آهن هستند برای تسهیل تردد خود و خودروهای کشاورزی مبادرت به ساخت گذرگاه هایی کرده اند.
مدیر کل راه آهن شمال گفت:علاوه بر ۴۵ گذرگاه مستحفظ، براساس بازدیدهای به عمل آمده در حال حاضر ۳۰ گذرگاه غیرمجاز در این مسیر قرار دارد که از نظر فنی و کارشناسی معابر پُرخطر برای اهالی که در این مسیر تردد می کنند و نیز برای قطارهایی که محل عبور آنها است به شمار می روند.
وی با اشاره به تراکم جمعیت در شهرهای مازندران و تمرکز بالای جمعیت در مناطق مجاور خطوط راه آهن از رانندگان و ساکنان این مناطق خواست با توجه به حق تقدم عبور قطار، نکات ایمنی را هنگام عبور از این گذرگاهها رعایت کنند.
به گفته معصومی از ویژگیها این مسیر ریلی ۲۷ کیلومتر شیب و فراز که این شیب در نقاطی به ۲۸ در هزار میرسد برشمرد و گفت: به نوعی مسیر ریلی این منطقه از راه آهن کشور آبستن حوادث ناگوار است که هر ازگاهی برخورد افراد با قطار از جمله آنها است.
به گزارش ایرنا، راه آهن شمال به عنوان بخشی از خطوط ریلی سراسری از سال ۱۳۱۶ فعالیت خود را آغاز کرد که از نظر قدمت جزو شبکه ریلی قدیمی کشور به شمار می رود. راه آهن شمال از خروجی ایستگاه گرمساز آغاز و تا ورودی ایستگاه گلوگاه ادامه دارد؛ طول این مسیر ۳۱۰ کیلومتر و در مسیر یک هزار و ۵۰۰ پُل و آبرو، ۹۵ تونل و ۴۵ گذرگاه حفاظ شده وجود دارد. از ویژگیها این مسیر ریلی ۲۷ کیلومتر شیب و فراز که این شیب در نقاطی به ۲۸ در هزار میرسد.
در طول مسیر ۳۱۰ کیلومتری راه آهن شمال کشور ۲۲ ایستگاه برای سوار و پیاده کردن مسافران تعبیه شده است. قطارهای حومه ای روزانه در مسیر پل سفید به بندرترکمن تردد می کنند و در هر قطار در یک مسیر رفت و یا برگشت بیش از ۳۰۰ مسافر از طریق آن قابل جا به جایی است.