شاهرود - ایرنا - مدیر نهضت سوادآموزی شاهرود گفت: هفت طرح، ایده و مقاله پژوهشی در راستای نخستین فراخوان بین‌المللی رهیافت‌های نوین سوادآموزی در زیست بوم جدید (رسا) به دبیرخانه تهران ارایه شد.

ربابه یاورپناه روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سوادآموزی امروزه در شرایطی منحصر به‌فرد قرار گرفته است که باید با تعریف‌های جدیدی به ویژه در بخش آموزش بزرگسالان همراه باشد.

وی با بیان اینکه نهضت سوادآموزی با توجه به جمعیت و ورود فناوری‌های‌نو با شرایط جدیدی در زیست‌بوم پیش‌رو مواجه است، ابراز کرد: امروزه مدل‌های نوین حکمرانی با استفاده از فناوری‌های جدید انجام می‌شود و نهضت سوادآموزی نیز باید از این فرصت برای تحول در آموزش بزرگسالان نهایت استفاده را ببرد.

مدیر نهضت سوادآموزی شاهرود اظهار کرد: ۴۱۱ طرح، ایده و مقاله پژوهشی تاکنون به دبیرخانه این فراخوان بین‌المللی ارسال شد که هفت مورد مربوط به نهضت سوادآموزی شاهرود است.

افزایش پنج درصدی قبول شدگان سوادآموزی

یاورپناه از رشد بیش از پنج درصدی قبول شدگان سوادآموز این شهرستان نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: ۳۳۰ سوادآموز در دوره‌های سه گانه طی سال تحصیلی ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲ در قالب برون‌سپاری به موسسه‌ و تشکل‌های مردم‌نهاد قبول شدند.

وی با اشاره به اینکه سال تحصیلی از مهر آغاز و تا شهریورماه سال بعد ادامه دارد، ابراز کرد: امسال بیش از ۷۹ درصد از سوادآموزان در آزمون‌های نهایی دوره‌های سه گانه شامل سوادآموزی، انتقال و تحکیم قبول شدند.

صدور ۵۰۰ گواهینامه سوادآموزی طی پنج سال

مدیر نهضت سوادآموزی شاهرود ادامه داد: یکهزار و ۴۰۰ سوادآموز طی پنج سال اخیر تحت پوشش قرار گرفتند که از این تعداد ۵۰۰ نفر موفق به کسب گواهینامه پایان دوره شدند.

یاورپناه با بیان اینکه ۱۰ آموزش‌دهنده در این اداره فعالیت دارند، اظهار کرد: سه نفر از فرهنگیان هم در راستای اهداف نهضت سوادآموزی شاهرود با این اداره همکاری دارند.

وی با اشاره به اینکه طبق سال‌های گذشته طرح‌های آموزش عملی نماز کلید بهشت، طرح خواندن با خانواده و ایجاد حلقه‌های کتابخوانی برای سوادآموزان اجرا شد، افزود: همکاری با رادیو «رسا» در تولید محتواهای چاپی و الکترونیکی دوره‌ها و همچنین تبلیغ و ترویج سوادآموزی در دستور کار است.

کسب رتبه‌های برتر استانی

مدیر نهضت سوادآموزی شاهرود از کسب رتبه برتر استانی در مسابقه کتابخوانی توسط سواد آموزان این شهرستان خبر داد و گفت: رتبه برتر استانی در مسابقه انشا نویسی(پرسش مهر ریاست جمهوری) به سوادآموزان تحت پوشش تعلق گرفت.

یاورپناه با بیان اینکه رتبه برتر استان سمنان در رابطه با ارزیابی عملکردی شاخص‌های ابلاغی به نهضت سوادآموزی شاهرود اختصاص یافت، ابراز کرد: این اداره رتبه نخست باسوادی در استان سمنان در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال را بر اساس آخرین آمار سرشماری کسب کرد.

وی به همکاری سوادیاران و همیاران سوادآموزی اشاره کرد و گفت: تشویق و ترغیب افراد کم سواد و محروم از سواد جهت شرکت در کلاس‌های رایگان سوادآموزی، معرفی افراد ۱۰ تا ۴۹ سال زن و مرد بدون مدرک پنجم ابتدایی به اداره سواد آموزی، همراه کردن ظرفیت‌های مردمی در راستای شعار «ایران را مدرسه کنیم»، تبلیغ و ترویج فرهنگ سوادآموزی و معرفی چهره‌های موفق سوادآموزی با هدف تقویت روحیه امیدآفرینی، از جمله فعالیت این گروه مردم نهاد است.

به گزارش ایرنا، طبق نتایج سرشماری ۱۳۹۵، میزان باسوادی مناطق شهری استان سمنان ۹۱ درصد و در مناطق روستایی۸۴ است و در بازه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال حدود ۱۳ هزار و ۷۳۳ نفر بی‌سواد هستند.

میزان باسوادی مناطق شهری استان سمنان از ۷۵ درصد در سال ۱۳۵۵ به ۹۱ درصد در سال ۱۳۹۵ افزایش یافت. در همین بازه زمانی نرخ باسوادی مناطق روستایی استان از ۴۷ به ۸۴ درصد افزایش یافت به عبارت دیگر، میزان افزایش باسوادی در مناطق روستایی استان شتاب بیشتری داشت و تفاوت درصد باسوادی در بین مناطق شهری و روستایی از ۲۲ درصد در سال ۱۳۵۵ به حدود هشت درصد در سال ۱۳۹۵ کاهش یافت.

یکم تا هفتم دی ماه در تقویم به عنوان هفته سوادآموزی نامگذاری شده است.