تهران- ایرنا- رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به آغاز پخش مسابقه تلویزیونی «شکوفا» با حضور ۷۰ شرکت دانش‌بنیان گفت: شرکت‌هایی که در این مسابقه حضور می‌یابند، با داوری طرح‌ها و دفاع صاحبان ایده از طرح‌های خود در برابر داوران می‌توانند سرمایه‌های خرد مردم برای توسعه طرح‌ها را جذب کنند. 

به گزارش خبرنگار تلویزیون ایرنا، نشست خبری مسابقه تلویزیونی شکوفا، صبح امروز با حضور محمدحسین رضوی، تهیه‌کننده مسابقه تلویزیونی شکوفا و محمدصادق خیاطیان، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در محل ساختمان صندوق نوآوری برگزار شد.

خیاطیان، با اشاره به ماموریت این صندوق، افزود: موضوع تامین مالی جمعی یکی از رویکردهای جدید ما برای جذب سرمایه در حوزه دانش‌بنیان است که با همکاری فرابورس اجرایی می‌شود. این مسابقه با هدف تأمین مالی جمعی برگزار می‌شود و این صندوق ۱۰۰ درصد سرمایه مردم را تضمین خواهد کرد.

تلاش داریم تا سرمایه‌های خرد مردم را به سمت حوزه‌های فناوری و دانش‌بنیان هدایت کنیم

او همچنین به زمان پخش برنامه اشاره کرد و گفت: از هفته آینده در روزهای دوشنبه از ساعت ۱۹ مسابقه «شکوفا» پخش خواهد شد روزهای چهارشنبه هر هفته نیز برنامه «مثبت شکوفا» پخش می‌شود. این برنامه به بررسی نتایج مسابقه «شکوفا» در هر هفته می‌پردازد.

وی مهمترین هدف برگزاری مسابقه تلویزیونی شکوفا را آشنا کردن مردم با حوزه دانش‌بنیان‌ها ذکر کرد و ادامه داد: با حمایتی که مقام معظم رهبری از این حوزه داشته است، دانش‌بنیان امروز به گفتمان روز تبدیل شده است. خیلی‌ها تصور می‌کنند که حوزه‌های مرتبط با فناوری بر زندگی مردم تاثیری ندارد و در قالب این برنامه تلاش داریم تا آنها را با نقش فناوری آشنا کنیم.

صندوق ۱۰۰ درصد سرمایه اولیه مردم را تضمین می‌کند

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اعلام این خبر که در هر برنامه ۳ شرکت محصول خود را معرفی می‌کنند گفت: در نهایت یک شرکت که دارای بالاترین توانمندی باشد، انتخاب می‌شود و از طریق سکوی فرابورس، تامین مالی خواهد کرد. صندوق نوآوری و شکوفایی ۱۰۰ درصد سرمایه اولیه مردم را تضمین می‌کند. مردم نگران سرمایه اولیه خود نباشند. در مسابقه تلویزیونی «کارویا» نیز تنها دو شرکت نتوانستند پول مردم را پس دهند که بلافاصله صندوق نوآوری و شکوفایی ۱۰۰ درصد پول را بازپرداخت کرد.

خیاطیان افزود: خیلی از افراد که در حوزه سرمایه‌گذاری فعال هستند، حوزه‌هایی ماننو فولاد و بورس برایشان ملموس‌تر است و ما تلاش داریم تا سرمایه‌های خرد مردم را به سمت حوزه‌های فناوری و دانش‌بنیان هدایت کنیم. امیدآفرینی از دیگر اهدافی است که این مسابقه دنبال می‌کند.

وی به بیان روند برگزاری این مسابقه تلویزیونی پرداخت و گفت: این مسابقه در مرحله ضبط قرار دارد و قرار است از امشب از شبکه یک سیما پخش خواهد شد. فراخوان این مسابقه از ۵ ماه قبل منتشر شده است. در این فراخوان تاکنون ۵۰۰ شرکت ثبت نام کردند و روند ثبت نام همچنان باز است. شرکت‌هایی ‌که در این رویداد ثیت نام کرده‌اند، از میان شرکت های دانش‌بنیان هستند.

دکور مسابقه تلویزیونی شکوفا

همه شرکت‌ها برنده هستند

وی ادامه داد: این شرکت‌ها علاوه بر آنکه از نظر فنی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند، از نظر تعداد نیروی انسانی، صورت‌های مالی و توانمندی مورد داوری قرار می‌گیرند؛ از این رو در مرحله اول از میان ۵۰۰ شرکت ثبت‌نام شده در این مسابقه تعداد ۲۵۰ نفر برای داوری مرحله دوم انتخاب شدند. از میان ۲۵۰ شرکت، ۷۰ شرکت برای عرضه محصول خود در این‌ مسابقه برگزیده شده‌اند. این شرکت‌ها در حوزه‌های سلامت، تجهیزات پزشکی، دارو، کشاورزی، آب و فاضلاب و الکترونیک فعال هستند.

وی تاکید کرد: «شکوفا» تنها مسابقه‌ای است که همه شرکت‌ها برنده هستند، چون شرکتی که برگزیده می‌شود، می‌تواند از تامین مالی جمعی برخوردار شود و شرکتی که موفق نمی‌شود، این فرصت را دارد تا محصول خود را به جامعه معرفی کنند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی درباره مشارکت صندوق در مسابقه «کارویا»، گفت: در «کارویا» ۱۸ شرکت برنده شدند و ۴۰ میلیارد تومان جذب مالی صورت گرفت و پیش‌بینی می‌شود در شکوفا ۴۰۰ میلیارد تومان تامین مالی صورت گیرد. در این برنامه ۲۶ شرکت برنده معرفی خواهند شد.

دلیل غیبت امین زندگانی

محمدحسین رضوی تهیه‌کننده این مسابقه، در ادامه نشست درباره دلیل غیبت امین زندگانی، مجری برنامه گفت: قرار بود تا دقیقه ۹۰ ایشان در نشست حاضر شود. اما به دلیل سانحه‌ای که برای یکی از بازیگران سریال «طوبی» (سریال ویژه محرم و صفر سال آینده به کارگردانی سعید سلطانی) رخ داده، نتوانست خودش را به نشست برساند.

وی با بیان این که در این برنامه سعی کردیم مخاطب عام مفاهیم را جذب کند اظهار داشت: حضور امین زندگانی به این خاطر بود که برنامه برای مخاطب عام جذاب باشد. در برنامه شکوفا توضیح می‌دهیم محصولات دانش بنیان در زندگی مردم چه نقشی دارند. مهم ترین وجه تمایز این برنامه جذب سرمایه‌های مردم است و در این رابطه نیاز داریم مخاطب عام شکوفا را تماشا و روی محصولات سرمایه گذاری کند. در حال حاضر شاهدیم که سرمایه های خرد مردم به بازار طلا و سکه می رود. معتقدیم سودی که در این برنامه نصیب سرمایه‌گذاران می‌شود، از سود بورس بیشتر است.

جذب سرمایه ۴۰۰ میلیارد تومانی

رضوی افزود: ما سقف ۱۵ میلیارد تومان جذب سرمایه برای شرکت‌ها را مشخص کردیم و انتظار داریم در یک فصل ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه جذب بشود.

در برنامه شکوفا توضیح می‌دهیم محصولات دانش بنیان در زندگی مردم چه نقشی دارند

این تهیه کننده به اهداف ساخت برنامه شکوفا اشاره کرد و گفت: مردم در این برنامه با محصول شرکت ها آشنا می شوند. اصرار داریم توضیح دهیم تولیدات شرکت‌های دانش بنیان فقط کرم چروک صورت نیست. این شرکت‌ها می‌توانند مشکل آب کشاورزان و همچنین ترافیک تهران را حل ‌کنند.

وی افزود: امیدواریم شرکت‌هایی که در ۲۶ قسمت فصل اول برنده نشدند بتوانند در فصل دوم به روی سکو بروند. چهار صندلی داوری داریم و در هر قسمت میزبان جمعی از داوران هستیم. یک جمع ۱۲ نفره از داوران قضاوت را بر عهده دارند. شرکت‌های حاضر در این مسابقه از میان شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور هستند و توزیع آنها نیز از تمام استان‌ها است.