تهران- ایرنا- معاون آموزش، پژوهش و ارتباطات شورای عالی قرآن از برگزاری هجدهمین نشست تخصصی این شورا از ششم تا نهم دی خبر داد و گفت: یکی از برنامه‌های این نشست، میزگرد وظایف مراکز و نهادهای مسئول در فراهم کردن زمینه ارائه تلاوت های اثرگذار است که از سوی مدیران ارشد قرآنی کشور و کارشناسان این حوزه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

محمدتقی میرزاجانی در گفت و گو با خبرنگار معارف ایرنا گفت: امسال هجدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم با موضوع اثرگذاری تلاوت بر مخاطب برگزار می شود که یک موضوع کلیدی در حوزه تلاوت حرفه ای قرآن و هنر و فن تلاوت قرآن محسوب می شود.

وی افزود: وقتی صحبت از تلاوت حرفه ای و هنری می شود، باید به مقصد تاثیرگذاری بر مخاطب و مستمع نیز توجه کنیم. لذا این موضوع که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نیز بوده و در ماه مبارک رمضان گذشته درباره این موضوع توضیحاتی دادند، در دستور کار نشست امسال قرار گرفت که از چهارشنبه ششم دی در حسینیه الزهرا(س) مجتمع امام خمینی(ره) آغاز می شود و تا جمعه هشتم دی ادامه خواهد داشت.

این قاری قرآن ادامه داد: در این نشست با موضوع اثرگذاری بر مخاطب، محورهای متعددی پیش بینی شده که هم برخی پژوهشگران و علاقه مندان قرآنی مقالات علمی و کارشناسی برای شورای عالی قرآن فرستاده اند و پنج مقاله به عنوان برترین مقالات ارائه خواهد شد و هم برخی از موضوع ها از سوی این شورا در قالب سفارش مقاله به اساتید و صاحبنظران ارائه شده که در این نشست ارائه خواهد شد.

محمدتقی میرزاجانی؛ معاون شورای عالی قرآن

وی افزود: دو میزگرد در این نشست پیش بینی شده که یکی با عنوان اقدامات صدا و سیما در مقوله تاثیرگذاری تلاوت بر عموم مردم است که با حضور مدیران رسانه ملی و تعدادی از اساتید و کارشناسان قرآنی مورد بررسی قرار می گیرد و میزگرد دیگر مربوط به وظایف مراکز و نهادهای مسئول در فراهم کردن زمینه ارائه تلاوت های اثرگذار است.

میرزاجانی اضافه کرد: در این مراسم حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی و حسن رحیم پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی سخنرانی خواهند کرد و تلاوت های قرآن در ابتدای جلسات و اوقات اذان گاهی انجام خواهد شد. بخش هایی از این مراسم نیز توسط شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن به صورت زنده پخش خواهد شد .

دغدغه مسئولان شورای عالی قرآن برای جریان سازی تلاوت کلام الهی

معاون شورای عالی قرآن با اشاره به نتایج ۱۷ نشست گذشته گفت: جریان سازی و ذائقه سازی دستورهای نشست های تخصصی شورای عالی قرآن و حرکت رو به جلو جزو دغدغه های ما بوده و تلاش می کنیم تا برای کاربردی کردن نتایج این نشست گام های جدی برداشته شود و در یک کار علمی و پژوهشی خلاصه نشود.

وی افزود: بخش هایی از این هدف مهم تاکنون محقق شده است. مثلا در حوزه ماموریتی شورای عالی قرآن یا در حوزه تولید و پخش که در صدا و سیما انجام می شود، شاهد پیشرفت و نمود برنامه هستیم. گاهی این نمود را در حوزه مسابقات واصلاح و تکمیل آیین نامه های مسابقات قرآن می بینیم و این ها نشانه هایی است که نشست های برگزار شده، کارکرد کاربردی و عملیاتی هم دارد. البته این مقدار برای ما رضایت بخش نیست و همیشه تلاش می کنیم تا میزان اثرگذاری و کاربردی و عملیاتی شدن نشست بیش از پیش بروز و ظهور پیدا کند.

تلاوت قاسم رضیعی در محضر رهبر انقلاب

رهبر معظم انقلاب در نخستین روز از ماه مبارک رمضان در دیدار جامعه قرآنی فرمود: تلاوت باید برای اثرگذاری بر مخاطب باشد که البتّه این شگردهایی دارد که من بعضی از آنها را بعداً عرض می کنم؛ البتّه اغلب شماها هم آشنا هستید؛ «اثرگذاری بر مخاطب»؛ یعنی شما تلاوت را که شروع می کنید، نیّتتان باید این باشد که این تلاوتِ شما در مخاطبِ شما اثر بگذارد.

به گزارش ایرنا نشست های تخصصی تلاوت قرآن از سال ١٣٨٢ به همت شورای عالی قرآن راه اندازی شده و هر سال موضوعی از موضوعات مورد نیاز جامعه قرآنی به ویژه قاریان قرآن مطرح می شود. هجدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان قرآن کریم با موضوع اثرگذاری تلاوت بر مخاطب در چند محور برگزار می شود که محور اول با عنوان مؤلفه‌های اثرگذاری شامل جایگاه ترجمه و تفسیر در تلاوت تأثیرگذار، نقش قرائات مختلف در تلاوت اثربخش، شناخت محدوده مطلوب صدا و ارتباط آن با تلاوت اثرگذار، جایگاه لحن بیانی در تلاوت تأثیرگذار، نقش قطع و وصل عبارات قرآنی در تلاوت اثربخش، تکرار فرازهای تلاوت و نقش آن در تلاوت اثرگذار و همچنین مخاطب شناسی(ذائقه، نیاز و سایر اقتضائات) و ارتباط آن با اثربخشی تلاوت است.

محور دوم با عنوان مقتضیات اجرایی اثرگذاری شامل نقش صدا و سیما در تأثیرگذاری تلاوت بر مردم، جایگاه مساجد، محافل عمومی و مسابقات در اثرگذاری تلاوت، نقش فضای مجازی در تأثیرگذاری تلاوت بر مخاطب و همچنین وظایف مراکز و نهادهای مسئول در فراهم کردن زمینه ارائه تلاوت‌های اثرگذار خواهد بود.