رشت - ایرنا - مدیرکل راه‌آهن شمال۲ از افزایش ۳۳ درصدی مبادلات ریلی کالایی در سه حوزه صادرات، واردات و ترانزیت با جمهوری آذربایجان خبر داد.

غلامحسین ولدی روز سه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این مبادلات از طریق پایانه ریلی آستارا انجام می شود، اظهار کرد: طی ۹ ماهه امسال مجموع این مبادلات ریلی ۴۹۸ هزار و ۹۲۶ تن بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۳۷۴ هزار و ۴۵۴ تن بوده، رشد ۳۳ درصدی دارد.

وی افزود: از ابتدای امسال تا پایان آذرماه ۱۳۶ هزار و ۳۲۴ تن کالا از طریق پایانه ریلی آستارا به کشور آذربایجان صادر شده که در مقایسه با صادرات ۱۲۶ هزار و ۹۸۵ تنی پارسال در این زمان هفت درصد افزایش یافته است.

ولدی ادامه داد: طی ۹ ماه گذشته ۱۵۲ هزار و ۲۶۸ تن کالا از طریق پایانه ریلی آستارا به کشور وارد شد که نسبت به ۹۳ هزار و ۱۶۰ تن پارسال ۶۳ درصد رشد نشان می دهد.

وی به رشد ۳۶ درصدی ترانزیت کالا از طریق پایانه ریلی آستارا اشاره کرد و گفت: در این بازه زمانی ۲۱۰ هزار و ۳۳۴ تن کالا از طریق پایانه ریلی آستارا ترانزیت شده که این رقم در مدت مشابه سال قبل ۱۵۴ هزار و ۳۰۹ تن بوده است.

مدیرکل راه آهن شمال۲ عمده کالاهای صادراتی، وارداتی و ترانزیتی در پایانه ریلی آستارا را شامل چوب، الوار، غلات، کانتینر، کاغذ، انواع میوه و صیفی جات، سیمان، مواد شیمیایی، کاشی، نمک طعام و آرد عنوان کرد.

ولدی اظهار کرد: طی ۹ ماه گذشته ۲ میلیون و ۲۰۲ هزار و ۲۸۰ تن کالا از راه آهن شمال ۲ تخلیه و بارگیری شده که نسبت به ۲ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۱۶۰ تن سال گذشته، این شاخص ۱.۵ درصد افزایش دارد.

وی تصریح کرد: همچنین در این مدت ۹۳۹ هزار و ۶۹۳ تن کالا از راه آهن شمال ۲ بارگیری شد که در قیاس ۸۷۱ هزار و ۴۹۱ تن کالای بارگیری شده در سال قبل رشد هشت درصدی دارد.

ولدی گفت: همچنین یک میلیون و ۲۶۲ هزار و ۵۸۷ تن کالا نیز از راه آهن شمال ۲ تخلیه شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل که یک میلیون و ۳۰۰ هزار و ۶۶۹ تن بود سه درصد کاهش نشان می دهد.

مدیر کل راه آهن شمال ۲ اضافه کرد: در حوزه مسافری هم امسال ۹۱۶ هزار و ۹۷۵ نفر از راه آهن شمال ۲ جابجا شده‌اند که نسبت به ۷۱۵ هزار و ۹۸۳ مسافر سال قبل، رشدی ۲۸ درصدی دارد.

وی تصریح کرد: از مجموع مسافرانی که از راه آهن شمال ۲ جابجا شده اند ۷۰۵ هزار و ۶۱۵ نفر سهم قطارهای اصلی (مسیر رشت-مشهد و قزوین-مشهد) و ۲۱۱ هزار و ۳۶۰ نفر سهم قطارهای محلی(قزوین –تهران) بوده است.

حوزه استحفاظی اداره کل راه‌آهن شمال٢ از خروجی ایستگاه هشتگرد در استان البرز شروع و ضمن در برگرفتن تقریبا تمام خطوط ریلی استان قزوین به ایستگاه رشت می رسد. ادامه این مسیر در آینده به بندانزلی و آستارا ختم خواهد شد.

راه آهن قزوین - رشت نیمه اسفندماه سال ۹۷ افتتاح شد و به صورت یک خطه از ایستگاه سیاه چشمه در شمال غرب قزوین و قبل از شهر تاکستان از خط آهن اصلی تهران - تبریز منشعب شده و با گذر از روستاهای کوهین و شیرین‌سو در محدوده شهرهای لوشان، منجیل، رودبار، رستم آباد و امامزاده هاشم (ع) ادامه مسیر داده و به ایستگاه رشت می رسد.

این محور در حال حاضر شامل ۱۰ ایستگاه آبیک، زیاران، کهندژ، قزوین، سیاه‌چشمه، کوهین، لوشان، رستم‌آباد، سراوان و رشت می‌باشد که از این میان ایستگاه‌های قزوین، رشت و لوشان ایستگاه‌های تشکیلاتی بزرگ محسوب می‌شوند.

راه آهن قزوین - رشت ۵۳ تونل به طول ۲۲ کیلومتر دارد؛ همچنین بزرگترین پل راه آهن کشور به طول یک هزار و ۴۳۰ متر روی سد منجیل ساخته و برای احداث این خط ریلی حدود ۹ کیلومتر پل بزرگ و ۲۲ میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی شده است. یکی از مهمترین اهداف احداث خط آهن گیلان تکمیل نوستراک شمال - جنوب است؛ هم اکنون برای تحقق این مهم در ادامه راه اهن رشت - قزوین، مسیر ریلی از رشت به سمت بندرانزلی، کاسپین و آستارا در حال تکمیل است.

اولین محموله بار گیلان از طریق خط ریلی نیز نیمه اردیبهشت ماه سال ۹۸ از مبدأ خوزستان به رشت رسید.