به گزارش خبرنگار ایرنا، پیمان محمدی روز دوشنبه در سلسله نشست مدیریت دانش با محوریت تجربهنگاری فرمانداران و بخشداران منتخب استان قزوین که در عمارت هنر برگزار شد، تصریح کرد: در موضوع تجربهنگاری ۲ طرح تعریف شده که در نخستین طرح درصدد تجربهنگاری و احصاء دانش فرماندارن و بخشداران منتخب هستیم و البته تاکید اصلی بر همکاران بازنشسته است، و در ادامه نیز به تجربه نگاری واحدهای اقتصادی منتخب استان در شرایط تحریم و نوسانات ارز خواهیم پرداخت.
وی با بیان اینکه طرح نخست ما با عنوان تجربه نگاری دانش فرمانداران با همکاری مجموعه جهاد دانشگاهی استان قزوین در حال انجام است، تصریح کرد: به منظور راهبری محتوایی و صحهگذاری بر دانش و تجربیات احصاء شده در هر طرح از همکاری سه نفر خبره متخصص بهره مند شدیم.
محمدی با بیان اینکه طرح تجربهنگاری با تاریخ شفاهی تفاوت دارد، اظهار کرد: ما به دنبال تاریخنگاری فرمانداریها نیستیم، بلکه هدف ما آن است که چالش و راهکارهای اتخاذی فرمانداران و بخشداران را در کنار ارزیابی خود آنان از اثربخشی اقدامات صورت گرفته به نسل بعدی منتقل کنیم.
این مسوول ادامه داد: بدون شک یکی از مهمترین چالشهای حکمرانی در کشور ما به زیرساخت مدیریت سرمایه فکری مربوط میشود و ما نیز در سطح استانی و محلی با چهار چالش مدیریتی مهم مواجه هستیم که مانع از بهبود جدی در حوزه حکمرانی محلی شده است.
مدیرکل دفتر برنامهریزی، بودجه و تحول اداری استانداری قزوین با بیان اینکه بخشی از این چالشها ناظر به ابعاد اجتماعی و فرهنگی است، اظهار کرد: یکی از ریشه های مهم این چالش، فقدان یک ساز و کار جدی در راستای ثبت و انتقال تجربیاتی است که مدیران با تجربه و پرسابقه استان طی مدت تصدی مسوولیت خویش داشتهاند.
تجارب فرمانداران و بخشداران در چهار محور جمع آوری میشود
زهرا آتشگران، مدیر اجرایی پروژه مدیریت دانش دفتر برنامهریزی، بودجه و تحول اداری استانداری قزوین اظهار کرد: طرح فعلی کاملا ابتکاری و به پیشنهاد دفتر برنامهریزی، بودجه و تحول اداری استانداری و با تایید وزارت کشور در دست اجرا قرار گرفته و اعتقاد داریم که تجارب نیروی انسانی طی سنوات خدمتشان، ارزشمندترین سرمایه سازمانی است.
وی با بیان اینکه تجربه کارکنان به تدریج در سنوات خدمت بدون ثبت رها میشود، گفت: طرح تجربه نگاری را آغاز کردیم که تجارب بخشداران و فرمانداران را ثبت کنیم تا چراغ راهی برای نسل آینده مدیران باشد.
این مسوول ضمن اشاره به حوزههای مختلف تجربهنگاری، اظهار کرد: بنا داریم در راستای اجرای این طرح با هریک از خبرگان دانشی بین ۳ تا ۶ ساعت جلسات مصاحبه اختصاصی و انفرادی داشته باشیم و تجارب ارزشمند آنان را حول چهار محور اصلی سیاسی، امنیتی، اجتماعی، اقتصادی، عمرانی و منابع انسانی احصاء کنیم.
آتشگران خاطرنشان کرد: در حوزه منابع انسانی، موضوع ارتباط مردم و دولت، وضعیت نیروی انسانی، جانشین پروری و شایسته سالاری و همچنین اقدامات انگیزشی و رفاهی پرسنل از جمله مواردی هستند که در این جلسات به آن خواهیم پرداخت .
آتشگران خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی خروجی این مصاحبهها را جهت تدوین و انتشار ثبت خواهد کرد و بنا داریم در نهایت این مصاحبهها را در قالب کتاب به صورت مجلد چاپ و نسخه الکترونیکی آن را به همراه پادکستهای کوتاه (بسته های صوتی) مدیریتی نیز در اختیار عموم قرار دهیم.