مهاباد- ایرنا- رییس اداره هواشناسی مهاباد گفت: سردشت با ۷۸.۳ میلی‌متر بارندگی، پربارش‌ترین شهر جنوب آذربایجان‌غربی در پاییز امسال بود.

اردلان محمدپور روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: البته بارش‌های پاییز امسال در سردشت در مقایسه با میانگین سال گذشته این شهر ۵۴ درصد و در مقایسه با میانگین بلندمدت ۶۳ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه ارومیه با میانگین بارش ۲۲.۹ میلی‌متر کم‌بارش‌ترین شهر آذربایجان‌غربی در پاییز امسال بود، اضافه کرد: میزان بارش های ارومیه به عنوان کم‌بارش‌ترین شهر آذربایجان‌غربی در مقایسه با پاییز سال گذشته ۴۲ درصد و در مقایسه با میانگین بلند مدت ۷۶ درصد کاهش پیدا کرده است.

رییس اداره هواشناسی مهاباد اظهار کرد: در پاییز امسال به طور میانگین ۵۳.۳ میلی‌متر بارندگی در آذربایجان‌غربی ثبت شد که این میزان بارش در مقایسه با ۵۷.۱ میلی‌متر بارندگی سال قبل هفت درصد و در مقایسه با میانگین بلند مدت بارش‌ها نیز ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

پاییز امسال به طور میانگین ۵۳.۳ میلی‌متر بارندگی در آذربایجان‌غربی ثبت شد که این میزان بارش در مقایسه با سال قبل هفت درصد و در مقایسه با میانگین بلند مدت بارش‌ها نیز ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده استوی ادامه داد: در همین مدت میانگین بارش ها در مهاباد ۲۵.۳ میلی‌متر ثبت شد که در مقایسه با میانگین بارش های سال قبل ۶۱ درصد و در مقایسه با میانگین بلند مدت ۷۸ درصد کاهش پیدا کرده است.

محمودپور با اشاره به اینکه دمای هوای آذربایجان‌غربی پاییز امسال کاهش پیدا کرده بود، گفت: امسال میانگین دمای هوا در استان ۱۰.۱ درجه سانتی‌گرادبود که در مقایسه با سال قبل ۲ دهم (۰.۲) درجه کاهش پیدا کرده بود و در مقایسه با میانگین بلندمدت که ۷.۵ درجه بود، ۲.۶ درجه سانتی‌گراد گرم‌تر شده بود.

وی اضافه کرد: در همین مدت میانگین دمای هوای مهاباد نیز ۱۱.۳ درجه بود که در مقایسه با میانگین پاییز سال گذشته ۲ درجه کاهش و در مقایسه با میانگین بلند مدت ۲.۷ درجه سانتی‌گراد افزایش پیدا کرده بود.

وی با اشاره به ورود سامانه بارشی از اوایل هفته جاری به آذربایجان‌غربی نیز گفت: زمستان در استان با بارش برف و باران آغاز شد و بیشتر تمرکز بارش های حاصل از این سامانه در جنوب استان بود.

ایستگاه هواشناسی مهاباد در سال ۱۳۳۵ به عنوان ایستگاه باران‌سنجی راه‌اندازی شد و از سال ۱۳۶۴ به ایستگاه سینوپتیک (اصلی) ارتقا یافت و در طول شبانه روز (هر ساعت یک بار) تغییرات هواشناسی در آن اندازه گیری و ثبت می‌شود.

شهرستان مهاباد علاوه این ایستگاه هواشناسی سینوپتیک، دارای هفت ایستگاه باران سنجی است.

سردشت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.