علی عباسیان روز چهارشنبه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح جامع شهری همدان در هفدهمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران (دوشنبه چهارم دی) بازنگری و در نهایت تصویب شد.
وی ادامه داد: در طرح جدید جامع شهری همدان با پیوستن زمینهای مورد نیاز اجرای طرح نهضت ملی مسکن موافقت شد و با افق جمعیتی ۷۲۱ هزار نفر در سال ۱۴۱۵ برای شهر همدان به تصویب رسید.
معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی همدان اظهار کرد: شهر همدان بافت تاریخی منحصر به فرد خود را دارد و در طرح جامع شهری، معماری ویژه آن حفظ شده است.
عباسیان ادامه داد: در تصویب طرح جامع شهر همدان با توجه به معماری خاص شهر، موضوعات کاهش ترافیکی و دسترسیهای این شهر و همچنین حفظ زمینهای کشاورزی شهر مورد توجه قرار گرفت و با توجه به این جزئیات طرح جامع شهر همدان مصوب شد.
وی بیان کرد: پیوستن سه روستای علیآباد، حسنآباد و قاسمآباد که پیشتر پیوستن آنها به تصویب هیأت دولت رسیده بود با دستور حفظ زمینهای کشاورزی و ضوابط مربوط به روستا در طرح جامع شهر همدان به تصویب رسید.
معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی همدان تصریح کرد: .
وی با بیان اینکه تعیین سیاست گذاریها برای توسعه شهر در چند مرحله انجام میشود، خاطرنشان کرد: طرح های آمایش سرزمین با مقیاس یک/۵۰ هزارم، طرحهای ناحیه ای در مقیاس یک/۲۵ هزارم، طرحهای جامع در مقیاس یک/۱۰ هزارم و طرحهای تفصیلی در مقیاس یک/۲ هزارم سیاست گذاری میشود.
عباسیان با اشاره به اینکه طرح های ناحیهای استان همدان در سه بخش شمالی، مرکزی و جنوبی تعریف شده است، عنوان کرد: طرح ناحیه شمالی شامل رزن، فامنین، کبودرآهنگ و درگزین و همچنین طرح ناحیه مرکزی شامل همدان، بهار، اسدآباد و قهاوند تهیه و ابلاغ شده است و طرح ناحیه جنوبی نیز شامل ملایر، نهاوند و تویسرکان تهیه و در مراحل نهایی ابلاغ قرار دارد.
وی افزود: در تهیه طرح های آمایشی، ناحیهای و جامع، مراکز فعالیتهای اقتصادی و محرک تولید پیش بینی شده است و به عنوان ظرفیتی برای رشد و توسعه اقتصادی به مدیران استان معرفی میشود.
مکان ساخت پارک لجستیک همدان مشخص شد
معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی همدان تصریح کرد: استقرار واحدهای تولیدی و مراکز صنعتی متناسب با این طرح ها برنامه ریزی و اجرا می شود و نقش موثری در توسعه برنامه های اشتغالزایی دارد.
وی با اشاره به اینکه مکان یابی شهر و شهرک های جدید یکی دیگر از مهمترین وظایف این معاونت است، اظهار کرد: شهر جدید اکباتانا را در دستور اجرا داریم که با توجه به موقعیت جغرافیایی، زمینه های رشد و توسعه استان را فراهم میکند.
عباسیان تاکید کرد: با حمایت های دولت سیزدهم مکان یابی پارک لجستیک همدان پس از سالها، به عنوان یک دستاورد مهم برای استان امسال ابلاغ و تصویب شد.
وی افزود: مکانیابی شهر جدید اکباتانا از ۴۰ سال پیش مطرح بود و در دهه ۷۰ به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران رسید.
شهر جدید اکباتانا در سه فاز اجرایی میشود
معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی همدان ادامه داد: طرح جامع شهر جدید اکباتانا مربوط به سال ۱۳۹۱ است و طرح تفصیلی آن پس از چند مرحله بازنگری در خرداد ماه امسال در سه فاز و جمعیت ۱۲۰ هزار نفر تصویب شد.
وی اظهار کرد: متولی احداث این شهر، شرکت عمران شهرهای جدید ایران است و مکان آن در فاصله ۶ کیلومتری فرودگاه، سه کیلومتری ایستگاه راهآهن و کنار جاده کنارگذر شرقی همدان (نقطه اتصال جاده تهران و جاده ملایر) قرار دارد.
عباسیان با اشاره به اینکه بررسیهای چندگانه نشان میدهد نرخ جمعیت همدان رو به افزایش است، گفت: مهاجرت از استانهای غربی به همدان طی چند سال گذشته افزایش یافته است و باید از حالا برای توسعه شهر در آینده برنامه ریزی های لازم انجام شود.
35 هزار نفر در شهرک پرواز همدان ساکن میشوند
وی در رابطه با ساخت شهرک پرواز همدان تصریح کرد: این شهرک به منظور ساخت واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در قسمت شمال شرقی شهر همدان و در نزدیکی فرودگاه در حال ساخت است.
معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی همدان گفت: جمعیت ۳۵ هزار نفری برای شهرک پرواز پیش بینی شده و مراحل ساخت ۱۰ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در این شهرک در حال اجرا است.
وی خاطرنشان کرد: برای این شهرک هشت محله در نظرگرفته شده و دارای بازارچه محلی، مراکز تجاری، آموزشی، اداری، فرهنگی، انتظامی و مذهبی است.
عباسیان تصریح کرد: زمین های تعیین شده به هر کدام از دستگاه های متولی معرفی شده است و برخی از دستگاه ها زمین ها را به صورت رایگان تحویل گرفته اند و آماده ساختن ساختمان با کاربری تعیین شده هستند.
وی بیان کرد: معماری شهرک پرواز متناسب با فرهنگ ایرانی-اسلامی و بر اساس محور اصلی پیاده و تفکیک محورهای پیاده از سواره طراحی شده و بر گرفته از محلات قدیمی و چمنهای شهر همدان است.
معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی همدان افزود: در محور واحدهای مسکونی، مراکز تجاری قرار دارد و در طراحی ساختمان های مسکونی، استقرار بهینه به سمت جنوب شرقی و حفظ دید به سمت کوه الوند در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به اینکه ساخت رینگ سوم شهر همدان در طرح جامع شهری در نظر گرفته شده و نقش موثری در کاهش ترافیک شهری دارد، اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، صدور مجوز واحدهای تجاری در رینگ دوم شهر ممنون است، چرا که این موضوع موجب افزایش حجم ترافیک شهری خواهد شد.
عباسیان ادامه داد: در حال حاضر عرض خیابان های همدان مناسب است و بیشتر حجم ترافیک این شهر به ساعات تعطیلی مراکز آموزشی حاشیه خیابان های اصلی مربوط میشود.
وی تاکید کرد: ساماندهی کاربری های تجاری و عمومی ۵۰ درصد ترافیک شهر همدان را برطرف می کند.
نمای رومی جایگاهی در فرهنگ ایرانی ندارد
معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی همدان گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری آذرماه سال ۱۳۸۷، بر ساماندهی سیما و منظر شهری، زنده کردن فرهنگ معماری و شهرسازی ایرانی-اسلامی و جلوگیری از بروز ناهماهنگی بصری تاکید شده است و بر این اساس استفاده از معماری نمای رومی در ساختمان های شهر جایی در فرهنگ ما ندارد و بر گرفته از معماری غربی روم باستان و استفاده از آن ممنوع است.
وی ادامه داد: نمونه های موفقی در نمای ساختمان، بر گرفته از فرهنگ ایران باستان اجرا شده است که می تواند به عنوان یک الگو در همه شهر های استان مورد استفاده قرار گیرد.
عباسیان با اشاره به تصمیم گیری های صورت گرفته در کمیسیون ماده پنج استان همدان گفت: از ابتدای امسال تا کنون ۳۳ جلسه کمیته فنی در همدان و ۴۱ جلسه در سایر شهرستانهای استان برگزار و برای ۳۱۰ پرونده در همدان و ۱۵۱ پرونده در شهرستانها تصمیم گیری شده است.
وی ادامه داد: در کارگروه امور زیربنایی نیز پرونده های خارج از محدوده شهرها بررسی می شود که امسال ۱۹ جلسه کارشناسی و ۶ جلسه کارگروهی در استان تشکیل و تصمیمات مهمی برای امور زیر بنایی استان همدان گرفته شده است.