مهاباد - ایرنا - رییس اتحادیه بافندگان فرش دستباف مهاباد گفت: امسال ۲ هزار ۳۰۰مترمربع فرش دستباف در اندازه‌های مختلف و نقش متنوع در این شهرستان تولید و روانه بازار شده است.

سیامند فاتحی روز سه‌شنبه در گفت‌ وگو با خبرنگار ایرنا افزود: هر ساله در نیمه نخست سال با توجه به شروع فعالیت های کشاورزی تولید فرش در مهاباد در مقایسه با نیمه دوم سال کمتر است و پیش‌بینی می شود تا پایان سال تولید فرش این شهرستان به بیش از پنج هزار مترمربع برسد.

وی اضافه کرد: یک هزار و ۵۰۰ قالی‌باف در این شهرستان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی و یک هزار و ۳۰۰ قالی‌باف نیز دارای بیمه روستاییان و عشایر هستند اما کسانی که در این شهرستان به صورت تمام وقت قالی بافی می کنند، در حدود ۲ هزار نفر هستند.

رییس اتحادیه بافندگان فرش دستباف مهاباد گفت: مهم‌ترین تولیدات فرش مهاباد از نوع تابلو فرش، فرش افشار و درشت‌بافت است که ۶۰ درصد فرش های تولید شده در مهاباد تابلوفرش، ۳۰ درصد افشار و ۱۰ درصد فرش درشت بافت را شامل می‌شود.

فاتحی افزود: شهرت فرش این منطقه به لحاظ زیبایی، نقش و کیفیت مواد اولیه در جهان کم‌نظیر است ضمن اینکه انواع فرش‌های دستبافت در طرح‌های قبا، ساده ماهی، نقشه، افشار و فرش تمام ابریشم توسط فعالان این بخش تولید و روانه بازار می‌شود.

وی اظهار کرد: مهاباد از لحاظ تولید فرش دستباف در بین شهرستان های آذربایجان غربی دارای رتبه چهارم و بعد از شهرهای خوی، بوکان و تکاب قرار دارد.

رییس اتحادیه بافندگان فرش دستباف مهاباد یادآور شد: در چند سال اخیر مواد اولیه از جمله نخ (خامه) و ابریشم افزایش چندین برابری پیدا کرده اما دستمزد قالی بافان تغییرات چندانی نداشته است و در کنار آن کاهش صادرات فرشباعث کاهش رونق آن شده است.

آذربایجان‌غربی یکی از قطب‌های مهم تولید فرش دستباف در کشور است و سالانه حدود ۲۹۰ هزار مترمربع انواع فرش دستباف در این استان تولید می‌شود؛ شهرستان‌های خوی، بوکان، تکاب و مهاباد دارای بیشترین بافنده فرش در استان است.

مهاباد با ۲۶۰ هزار نفر جمعیت در جنوب اذربایجان‌غربی واقع شده است.