تهران- ایرنا- گزارش‌های دولتی نشان می‌دهد فرصت‌های شغلی در ژاپن به کمترین میزان در ۱۶ ماه گذشته رسیده است و برای هر ۱۰۰ متقاضی کار، تنها ۱۲۸ جایگاه شغلی وجود دارد که پایین‌ترین میزان در ۴ ماه اخیر است.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از کیودونیوز، داده‌های دولتی ژاپن روز سه‌شنبه نشان داد، نسبت در دسترس بودن شغل برای شهروندان ژاپنی در ماه نوامبر (آبان- آذر) نسبت به ماه قبل ۰.۰۲ واحد کاهش یافته و به ۱.۲۸ رسید، از ژوئیه سال گذشته میلادی (خرداد ۱۴۰۰) تا کنون این کاهش دیده نشده بود، زیرا افزایش مداوم قیمت‌ها بر فعالیت‌های استخدامی در برخی از بخش‌های خدماتی تاثیر گذاشته است.

داده‌های جداگانه نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در این کشور در ماه نوامبر بدون تغییر نسبت به ماه قبل، ۲.۵ درصد بوده است.

آخرین آمار از نسبت‌های شغل به متقاضی نیز می‌گوید به ازای هر ۱۰۰ نفر جویای کار، ۱۲۸ فرصت شغلی وجود داشته است و بر اساس گزارش وزارت بهداشت، کار و رفاه ژاپن، این رقم برای اولین بار در چهار ماه اخیر کاهش خود داشته است.

به گفته یکی از مقامات وزارت کار ژاپن، برخی از شرکت‌ها شکایت کردند که سودها به دلیل کاهش تقاضا ناشی از افزایش قیمت‌ها، کاهش یافته است و به گفته یک مقام آگاه، شرکت ها قادر به تمدید پیشنهادات شغلی نیستند.

در میان بخش‌هایی که در ماه نوامبر پیشنهادهای شغلی خود را از دست دادند، بخش خدمات اقامتی و غذایی ۱۲.۸ درصد نسبت به سال قبل و بخش سبک زندگی و خدمات سرگرمی ۱۲.۵ درصد کاهش یافت و بخش تولید ۱۰.۵ درصد کاهش یافت.

یوئیچی کوداما، اقتصاددان ارشد در پژوهشگاه میجی یاسودا، گفت: این نسبت به طور پیوسته در حال کاهش است. به ویژه، بسیاری از شرکت‌هابرنامه های خود را برای استخدام به حالت تعلیق در می‌آورند ز با این حال، کاهش مداوم فرصت‌های شغلی غیرمحتمل به نظر می‌رسد زیرا شرکت‌های زیادی همچنان با کمبود نیروی کار مواجه هستند.

داده‌های وزارت کشور و ارتباطات ژاپن نشان می‌دهد: تعداد افراد بیکار در ماه نوامبر نسبت به ماه قبل ۱.۱ درصد افزایش یافته و به ۱.۷۷ میلیون نفر رسیده است.

از این میان، ۷۶۰ هزار نفر به طور داوطلبانه شغل خود را ترک کردند و تعداد افرادی که بیکار شدند با ۱۸.۹ درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ۴۴۰ هزار نفر رسید.

وزارت کشور ژاپن گفت: در ماه نوامبر، تعداد زنان شاغل با ۳۰۰ هزار نفر افزایش به ۳۰ میلیون و ۷۶۰ هزار نفر رسید که به بالاترین آمار در سرشماری ها به شمار می آید.