تهران - ایرنا - نتایج یافته‌های محققان نشان می‌دهد که نوعی کامپوزیت از جنس مس و گرافن می‌تواند عملکرد سیم و موتورهای الکتریکی را ارتقا دهد. با استفاده از این مواد، موتورها در دمای بسیار بالا نیز عملکرد خوبی خواهند داشت.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از sciencedirect، محققان دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی در آمریکا و آزمایشگاه ملی شمال غربی اقیانوس آرام دریافتند که گرافن می‌تواند خاصیت مهمی از فلزات به نام ضریب مقاومت دمایی را بهبود دهد.

آنها نشان دادند که ترکیب کردن گرافن با نسبت مناسبی با مس می‌تواند منجر به بهبود سیم‌های برقی برای توزیع کارآمدتر برق در خانه‌ها و همچنین به موتورهای الکتریکی کمک کند. این تیم تحقیقاتی درخواست ثبت اختراع برای این کار را داده است که توسط دفتر مواد پیشرفته و دفتر فناوری وزارت انرژی آمریکا (DOE) پشتیبانی شده است.

ضریب مقاومت دمایی خاصیتی است که توضیح می‌دهد چرا سیم‌های فلزی هنگام عبور جریان الکتریکی از آنها داغ می‌شوند. محققان تلاش دارند ضمن افزایش توانایی فلز در انتقال برق، این مقاومت را کاهش دهند. چندین سال است که آنان می‌پرسند که آیا با افزودن مواد دیگر، می‌توان هدایت فلز را به خصوص در دماهای بالا افزایش داد. اگر چنین است، آیا این کامپوزیت‌ها می‌توانند در مقیاس تجاری قابل دوام باشند؟

این محققان نشان دادند که می‌توانند با استفاده از پلتفرمی پیشرفته به نام shape این کار را انجام دهند. هنگامی که این تیم تحقیقاتی ۱۸ قسمت در میلیون گرافن را به مس اضافه کردند، ضریب مقاومت دمایی بدون کاهش هدایت الکتریکی در دمای اتاق ۱۱ درصد کاهش یافت. این موضوع برای تولید موتورهای الکتریکی مناسب است، جایی که افزایش ۱۱ درصدی در هدایت الکتریکی سیم پیچ مسی به افزایش یک درصدی در بازدهی حرکتی تبدیل می‌شود.

کرتی کاپاگانتولا از محققان این تیم گفت: این کشف خلاف آنچه که معمولاً در مورد رفتار فلزات به عنوان هادی شناخته می‌شود، است. به‌طور معمول، افزودن مواد افزودنی به یک فلز، ضریب مقاومت دمایی را افزایش می‌دهد، به این معنی که آنها در همان سطوح فعلی در مقایسه با فلزات خالص سریع‌تر گرم می‌شوند.

وی افزود: پیش از این، این تیم مطالعات محاسباتی ساختاری و فیزیک مفصلی را برای توضیح پدیده تقویت هدایت الکتریکی فلزات با استفاده از گرافن انجام داده است. نتایج این پروژه نشان داده استفاده از گرافن می‌تواند ضریب مقاومت دمایی را بهبود دهد.

این محقق یادآور شد: موتورها به گونه‌ای طراحی شده اند که در یک محدوده دمای مشخصی کار کنند زیرا وقتی خیلی گرم می‌شوند، هدایت الکتریکی به طرز چشمگیری کاهش می‌یابد. با استفاده از این کامپوزیت جدید مس-گرافن، موتورها به طور بالقوه می‌توانند در دماهای بالاتر بدون از دست دادن هدایت کارکنند.