به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، علیرضا رهایی در مراسم گردهمایی انجمنهای علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، بر ضرورت حمایت و ایجاد زمینه مناسب رشد از انجمنهای علمی دانشجویان تاکید کرد و گفت: انجمنهای علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر جزء موفق ترین انجمنها در سطح کشوری و بین المللی بوده اند و در دهه ۹۰؛ یعنی سالهای بین ۸۰ تا ۹۴ مکرر انجمنهای علمی ما در مسابقات مختلف بین المللی در کشورهای اروپایی، آفریقا و آمریکا و آسیایی شرکت و جوایز خوبی دریافت کردند. دانشجویان جدید هم باید سعی کنند رفت و آمد و همکاری نزدیک و خوبی با مجموعههای علمی داشته باشند و اوقات فراغت خود را در این انجمنها سپری کنند.
سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کرد: اولین برنامه ما در انجمنهای علمی برگزاری مسابقات علمی است. مسابقات علمی در سطح دانشگاه، دانشکده، ملی و بینالمللی روش خوبی برای بهتر فکر کردن و بیشتر فکر کردن و در واقع خود انجمنهای علمی مکانی برای تفکر بیشتر برای زمینهسازی، ایده سازی و توسعه فعالیتهای علمی است.
رهایی ادامه داد: در مسابقات علمی فضای رقابتی خوبی شکل می گیرد تا افرادی که علاوه بر استعداد، انگیزه لازم را برای کارهای علمی دارند، بتوانند ظرفیت خود را به بهترین وجه نشان دهند به این جهت دانشگاه برای برگزاری این مسابقات ارزش قائل است.
سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تاکید بر اینکه باید حمایتهای خود از انجمنهای علمی توسعه بدهیم، گفت: اگر انجمنهای علمی در معرض مسائل و مشکلات قرار بگیرند می توانند بهترین و با کیفیت ترین راه حلها را برای حل مسایل ارائه بدهند. بنابراین این حوزه زمینههای گسترده تری در آینده خواهد داشت.
وی همچنین بر ضرورت اهمیت به بازدیدهای علمی در انجمنها تاکید کرد و خاطر نشان کرد: همه دانشجویان وارد محیط علمی شده اند اما شاید دورنمای کلی یعنی اهداف رشته به خوبی برای آنها ترسیم نشده باشد. یکی از تکالیف انجمنهای علمی دانشگاه برنامه ریزی و برگزاری بازیدهای علمی برای ارتقای سطح اطلاعات دانشجویان است که بدانند در هر رشته چه نوع هدفهایی دنبال می شود و آن رشته چه امکاناتی دارند و چه اقداماتی در آن حوزه انجام می شود. این بازدیدها را در سطح کشوری نیز تعریف خواهم کرد. بنابراین برگزاری این بازدیدها و مشارکتت دانشجویان برای تک آنها با اهمیت است. ما در دانشگاه صنعتی امیرکبیر حمایتهای لازم را برای پشتیبانی از بازدیدهای صنعنی انجام خواهیم داد.
سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر همچنین در خصوص اهمیت سخنرانیهای علمی نیز گفت: جمع بسیار بزرگی از متخصصان در کشور داریم که بخشی از آنها از فارغ التحصیلان این دانشگاه هستند، می توانیم از ظرفیت آنها برای حضور در جمع دانشجویان دعوت کنیم تا تجربیات خود را برای دانشجویان انتقال دهند. حتی می توانیم از متخصصان خارجی نیز برای دعوت از دانشگاه استفاده کنیم.
وی همچنین به شاخص جهانی نوآوری در یک دهه گذشته اشاره کرد و خاطر نشان کرد: کشور ما نسبت به رده ۱۰ سال پیش خود ۵۱ پله صعود کرده و جایگاهش ارتقا یافته و از نظر ثبت اختراعات و تولیدات علمی نیز رشد خوبی را به دست آورده است. دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز طی سه سال اخیر از حیث ثبت اختراع خارجی و بینالمللی در بین دانشگاههای صنعتی رتبه اول و در بین دانشگاههای داخلی نیز رتبه دوم را کسب کرده است.
دانشجویان دوره کارشناسی نیازهای کشور را شناسایی و برای آن راه حل بیابند
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز در این مراسم گفت: با بیان اینکه دانشجویان دوره کارشناسی نیازهای کشور را شناسایی و برای آن راه حل بیابند. انجمنهای علمی نقش مهمی در این چشم انداز دارند زیرا می توانند راه بازدیدهای صنعتی را فراهم، نیازهای کشور را در حوزههای مختلف شناسایی و اطلاعاتی را برای پروژههای دوره کارشناسی فراهم کنند.
مهرداد ساویز افزود: دانشگاه صنعتی امیرکبیر قبل از شیوع کرونا یکی از زیباترین فضاهای دانشجویی را داشت؛ به این معنا که در آزمایشگاهها، کتابخانه و غیره دانشجویان دنبال ساختن اقتصاد پویا برای کشور و ارتباط با صنعت بودند.
وی ادامه داد: اما دوران کرونا برخی عادتهای روزانه از بین رفت و دانشجویان به دلایلی از جمله آموزش مجازی فعالیتهای دورهمی را کنار گذاشتند. امیدواریم مجدد گروههای پر جنب و جوش دانشجویی فعال شوند و دانشجویان دوباره دنبال ساختن و اختراع باشند.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر به هدف از تحصیل دوره کارشناسی دانشجویان اشاره کرد و افزود: ما باید در این دوران نیازهای اصلی کشور را شناسایی و دروس اختیاری را با تکیه بر آن چیزی که می سازیم، انتخاب کنیم و در پروژه کارشناسی خود آن نمونه را بسازیم. وقتی نمونه آزمایشگاهی آن ساخته شد، دانشگاه برای آنها برنامههای بعدی دارد و کمک می کند شرکت اولیه دانش بنیان ایجاد شود تا آن محصول وارد عرصه اقتصاد شده و به عنوان تولید کننده داخلی حمایت شود.
ساویز یادآور شد: هدف از ورود به دوره کارشناسی این نیست که فرد کارجو شود و پس از فارغ التحصیلی دنبال کار بگردد؛ بلکه دانشجویان دوره کارشناسی باید نیازهای کشور را شناسایی و آن را برطرف کنند تا در نهایت پایههای تاسیس شرکتهای دانش بنیان را فراهم کنند. البته انجمنهای علمی نقش مهمی در این چشم انداز دارند؛ زیرا آنها هموار کننده راه اتصال به افق دلپذیر هستند و می توانند راه بازدیدهای صنعتی را فراهم یا نیازهای کشور را در حوزههای مختلف شناسایی همچنین اطلاعاتی را برای پروژههای دوره کارشناسی فراهم کنند.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطر نشان کرد: خواسته ما از دانشجویان این است که با تشکیل یک گروه، کارعلمی برای ایجاد محصول را انجام دهند تا در پایان دوره چهار ساله کارشناسی آغازگر راه یک صنعت دانش بنیان قرار گیرند.