مشهد-ایرنا- رویداد ملی "شهربانو" از سری رویدادهای هم‌آفرینی فیلمنامه مبتنی بر هویت با عنوان «روایت شهر» روز چهارشنبه با حضور جمعی از بانوان هنرمند فیلمنامه‌نویس کشور در محل کارخانه نوآوری مشهد آغاز شد.

به گزارش ایرنا، در این رویداد ملی که به همت شهرداری مشهد، موسسه فرهنگی شهرآرا، حوزه هنری خراسان رضوی و انجمن سینمای جوانان ایران - دفتر مشهد برگزار شده است، ۴۰ بانوی هنرمند از مشهد و سایر نقاط کشور گرد هم آمده و تا هشتم دیماه در خصوص هویت شهر مشهد و زیباییهای فرهنگی و مفاخر و داشته های هنری و علمی این شهر خواهند آموخت تا انگیزه ای برای آنان به منظور قلم زدن برای روایتهایی از جنس فیلمنامه ایجاد شود.

مدیر عامل موسسه فرهنگی شهرآرا و مسئول رویداد «روایت شهر» در مراسم آغازین این رویداد گفت: این موسسه از مجموعه های ذیل شهرداری مشهد است که تلاش دارد در خصوص هویت شهری با بهره گیری از فضای مجازی و رسانه غیره، روایتهای جدیدی از این شهر و داشته های آن داشته باشد.

سید میثم موسوی مهر افزود: روایت شهر، روایت تصویری از مشهد است که یکی از ابعاد چهارگانه آن رویداد شهربانو است تا با بهره گیری از بانوان فیلمنامه نویس، مستند و روایتهای کوتاه، خرده روایتها و ...در این بخش تهیه شود، در واقع هدف ما تولید یک اثر فرهنگی - تصویری است که از بانوان هنرمند می خواهیم با نگاه مادرانه خود که ضریب نفوذ بالایی دارد، روایتها از شهر مشهد را افزایش دهند.

وی بیان کرد: تاکنون رویدادهایی از مجموعه رویداد روایت شهر برگزار شده و «شهربانو» آخرین آن است که فرصتی برای انتقال تجربه های فیلمنامه نویسان خواهد بود تا سوژه‌های مرتبط با حوزه بانوان شهر مشهد به بانوان فعال عرصه آثار تصویری در تولید فیلمنامه منتقل شود.

موسوی مهر، پایان دیماه را زمان دریافت فیلمنامه های بانوان رویداد شهربانو درباره شهر مشهد دانست و گفت: بهترین آثار در بین فیلنامه های بانوان هنرمند درباره هویت شهر مشهد انتخاب و اعلام خواهد شد.

اختصاص ۳۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار به حوزه زنان در مشهد

رییس کمیسیون ویژه بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این مراسم به نقش زنان در هویت شهری مشهد از زمان شهادت حضرت رضا(ع) تاکنون اشاره کرد و گفت: زنان قدرتمند و اثرگذار این شهر تاکنون مسجد، مدرسه، بیمارستان ساخته و در بسیاری از رویدادهای بزرگ تاریخی و ملی این شهر منشا اثر بوده اند، اما فعالیت رسانه ای در خصوص معرفی آنان به خوبی انجام نگرفته است.

فاطمه سلیمی افزود: مشهد در حوزه گفتمانی و جریان‌سازی در حوزه زنان در طول تاریخ تاثیرگذار بوده، اما همیشه سعی کردند چهره مشهد و زن مشهدی را تیره نشان دهند، در این راستا در دوره ششم شورای شهر مشهد برای نخستین بار کمیسیون بانوان و خانواده کشور در شهر مشهد راه اندازی شد که تمرکز آن بر برنامه‌های حوزه زنان بود، اعتبارات هم در حوزه شهر مشهد برای فعالیت در بخش بانوان افزایش یافت.

به گفته وی، امسال برای حوزه زنان سه هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای کمیسیون بانوان و خانواده شهر مشهد در نظر گرفته شد.

وی با اشاره به اینکه کارهای بزرگی در حوزه زنان در دوره ششم شورای شهر مشهد انجام گرفته است، بیان کرد: رویدادـ روایت شهر در حوزه های مختلف برنامه ریزی شده است که یکی از این روایتها ویژه بانوان به نام مادر امام رضا(ع)، شهربانو است که در این راستا تاکنون بوستان‌های ویژه بانوان به نام «شهربانو» در مشهد ایجاد شده است.

سلیمی از بانوان فیلنامه نویس این رویداد خواست تا از مراکز رویش که مخصوص بانوان در حاشیه شهر است، روایتگری داشته باشند، زیرا این روایتها در مساله هویتی دختران مشهد تاثیرگذار خواهد بود و الگویی برای سایر نقاط خواهد شد.

نمایش مستندی با عنوان "آستان خورشید" با صدای مرحوم ناصر طهماست

آغازگر مراسم رویداد ملی شهربانو به نمایش مستند "آستان خورشید" با صدای مرحوم «ناصر طهماست» گوینده بزرگ و سرشناس کشورمان بود که اول دیماه امسال جان به جان آفرین تسلیم کرد، صدای او بر روی مستندی زیبا که برپایه تاریخ مشهد از زمان هجرت حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) به توس و شهادت ایشان و شکل گیری حرم مطهر رضوی تا امروز ساخته شده بود، جلوه ای زیبا بخشیده بود که همه حاضرین در این نشست را مسحور خود کرد.

این مستند که اثر «محمدرضا محروقی» است، کاری خوش رنگ و لعاب درباره‌ی تاریخچه‌ شهر مشهد که طبق فیلم‌نوشت ابتدایی، بخش کوچکی از یک کلان‌ پروژه درباره‌ شناخت و بازنمایی سه بعدی ادوار تاریخی مشهد الرضا (ع) و حاصل کار گروهی از استادان و پژوهشگران در حوزه‌ تاریخ است.

مرحوم ناصر طهماسب که در ۲۴ آذر ۱۳۱۸ چشم به جهان گشود و در یکم دی ماه امسال دارفارنی را وداع گفت، دوبلور، بازیگر و نویسنده اهل ایران بود. او کارِ دوبله را به صورت حرفه‌ای از سال ۱۳۴۰ آغاز و تا ۶ دهه در این حرفه فعالیت کرد. صدای طهماسب در دایی‌جان ناپلئون به جای شخصیت آقاجان (نصرت کریمی) و سریال هزاردستان به جای شخصیت ابوالفتح (علی نصیریان) از برجسته‌ترین کارهای اوست.

به گزارش ایرنا، رویداد شهربانو، ویژه بانوان از ۶ تا ٨ دی ماه ١۴٠٢ در کارخانه نوآوری مشهد برگزار می‌شود. در این رویداد ۴۰ فیلمساز بانو از سراسر کشور از جمله تهران، شاهرود، رشت، قم، اراک و اصفهان بر روی ٢۴ سوژه محوری مستند و فیلم کوتاه خواهند ساخت.

همچنین ۹ بانوی خبرنگار سوژه‌های خود درباره بانوان اثرگذار را ارائه خواهند داد.