ارومیه- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: هرگونه دخل و تصرف و برداشت غیر مجاز در محدوده پارک ملی تخلف محسوب شده و با متخلفان برخورد قاطع و قانونی صورت می‌گیرد.

به گزارش ایرنا، سعید شهند روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از پارک ملی دریاچه ارومیه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: پایش شبانه روزی محدوده پارک ملی دریاچه ارومیه در حال انجام است و این پارک ملی از بالاترین درجه حفاظتی برخوردار است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: هیچگونه ماده معدنی جز نمک خشک از بستر دریاچه ارومیه برداشت نمی شود و نمک خشک تنها ماده معدنی است که از بستر دریاچه ارومیه و با هدف تامین نیازهای صنایع با نظارت سازمان حفاظت محیط‌زیست برداشت می شود.

شهند درباره برداشت صنعتی و آسیب به اکوسیستم دریاچه، گفت: کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان صمت در بازدید ها و بررسی های تخصصی و میدانی مناطق خاصی را برای این امر تعیین کرده اند که برداشت ها فقط در این نقاط و با رعایت ضوابط زیست محیطی انجام می شود.

وی ادامه داد: حداکثر محدوده ای که در اختیار برداشت کنندگان صنعتی قرار می گیرد ۲۰ هکتار و حداکثر عمق برداشت ۴۰ سانتیمتر است که کارشناسان معاونت محیط زیست طبیعی اداره کل، مامورین یگان حفاظت محیط زیست و مامورین پارک ملی دریاچه بر حسن اجرای این ضوابط نظارت می کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی ادامه داد: با توجه به اینکه نمک ماده ای معدنی است، مجوز برداشت آن از سوی سازمان صمت استان صادر شده و اداره کل حفاظت محیط زیست، محل و نحوه برداشت را مطابق قواعد زیست محیطی تعیین و بر روند برداشت نظارت می کند.

به گزارش ایرنا، پارک ملی دریاچه ارومیه دارای پنج هزار و ۷۰۰ کیلومتر مساحت است که با جزایر ۹ گانه خود مامنی برای بیش از هزار و ۲۰۰ راس حیات وحش محسوب می شود.

برخی سودجویان از شن و ماسه و برخی دیگر از ارتمیای این پارک ملی به صورت غیر مجاز برداشت و برخی افراد محلی هم وارد حریم آن شده و کشت و زرع می کنند.

طبق اظهارات کارشناسان دریاچه ارومیه دارای بیش از هفت میلیارد تن نمک است اما اطلاعات دقیقی از میزان برداشتهای غیر مجاز و ورود به حریم این پارک ملی در دسترس ایرنا نیست.