به گزارش ایرنا، نوید اسدیان چهارشنبه در نشست خبری در جمع خبرنگاران افزود: رورانس که در سی و سومین جشنواره استانی تئاتر خراسان رضوی نیز به نمایش درآمد اکنون در سالن «شمایل» مشهد روی صحنه است و تاکنون استقبال تماشاگران از این نمایش به نسبت خوب بوده است.
وی با بیان اینکه واژه لاتین «رورانس» به معنای قدردانی از تماشگر است، بیان کرد: در این کار بدنبال تلنگر زدن به مخاطب پیرامون قربانی شدن در صحنه های مختلف کاری از جمله تئاتر است، چرا که ما در زندگی کاری و شخصی قربانی یکدیگر هستیم و با این اقدامات زندگی و روابط مان را سخت تر می کنیم.
این کارگردان جوان گفت: این اثر اولین کار است که متن را خودم نوشته ام و حرف دلم و دغدغه ام است و سعی کردم در نمایش از جوانان و افراد بی تجربه استفاده کنم که چهره مد نظر قرار نگیرد.
اسدیان اظهار کرد: بازیگران و عوامل رورانس به تهیه کنندگی «محمد طحان» در مجموع حدود ۴۰ نفر هستند که این نمایش از ۲۹ آذرماه به روی صحنه رفته است و تا یک هفته آینده ادامه دارد.
رورانس یک نمایش «تئاتر در تئاتر» است
یک منتقد سینما و تئاتر نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: حداقل در مشهد به خاطر ندارم که تئاتری را دیده باشم که «تئاتر در تئاتر» بوده و این نگاهی که کارگردان به پشت صحنه تئاتر دارد را داشته باشد.
حبیب قاآنی اضافه کرد: این موضوع ریسک بسیار بالایی دارد، چراکه برای فعالان صنف تئاتر شاید خیلی خوشایند نباشد که نمایشی با این مضمون آسیب شناسانه اجرا شود، اما نوید اسدیان چنین ریسکی را پذیرفته و موضوع حساسی را به روی صحنه آورده است. نمی شود منکر آن شد چون به هرحال بخشی از واقعیت هنری ما این موضوع است و پشت صحنههایی وجود دارد که همیشه سالم نیست و این نمایش به آن پرداخته است.
وی با اشاره به اینکه هنوز در شهر هنرمندانی وجود دارند که میتوانند بنویسند، خاطرنشان کرد: در بحث نویسنده در مشهد بسیار خلاء وجود دارد، چون برخی از نویسندگان از شهر مهاجرت کردهاند و آنهایی که ماندهاند نیز باید با توجه به دغدغههایشان مورد حمایت قرار گیرند و حضور افرادی که خود نویسنده تئاتر هستند، اتفاق خوبی است.
این منتقد سینما و تئاتر در خصوص بازیگران این نمایش گفت: اسدیان در این کار ۲ یا ۳ چهره جدید را به شهر معرفی میکند که مطمئنا در آیندهای نزدیک کارهای بیشتری از آنها خواهیم دید. این چهرههای جدید در رورانس نیز به نحو مطلوب خود را در اجرا ثابت کردند و اجرای خوب آنها باعث نمیشود که تماشاگران احساس کنند با نابازیگر مواجه شدهاند.
وی ادامه داد: شاید اگر بازی را فقط در حجم دیالوگ نگذاریم، هرکس به نوبه خود و به میزانی که کارگردان خواسته است کاملا روی صحنه بازی میکند، از این حیث مطمئن میگویم به دلیل اینکه من در دو نوبت این کار را دیدهام یکی در زمان جشنواره تئاتر خراسان رضوی و دیگری در اجرای عموم، شاید در زمان جشنواره با این نظر هم عقیده بودم که به نحو احسن از عهده آن برنیامدهاند، اما در اجرای عمومی فاصله بازیگرهای باتجربه با بازیگرهایی که برای بار اول به روی صحنه میروند، تفاوت فاحشی ندارد.
قاآنی تاکید کرد: اسدیان در رورانس ۲ اتفاق خوب را رقم زده است، یکی اینکه چهره انتخاب نکرده تا به مخاطب ذهنیت ندهد یعنی اجازه دهد مخاطب خودش در مورد شخصیتها فکر کند و از آن طرف چه خوب که به تیم بازیگری خود اعتماد کرد و چهرههای جدیدی را معرفی کرد.
وی با اشاره به رشد قارچ گونه کلاسهای بازیگری در مشهد، اظهار کرد: این نمایش فرصت و تلنگری است تا چشممان را بر روی برخی از واقعیتها نبندیم. همزمانی این نمایش با اتفاقاتی که در سطح شهر در حال وقوع است، خصوصا که چهرهها و آدمهایی از تهران میآیند و دوره میگذارند و تصور اینکه من با شرکت در این دورهها طی یک هفته یا ۱۰ روز میتوانم بهترین بازیگر شوم، حبابی است که برای نسل جوان و علاقهمند به این حوزه ایجاد میشود.
وی ادامه داد: شاید این نمایش این حباب را بترکاند و مقداری چشم والدین را به واقعیتهای جامعه باز کند.