تهران- ایرنا- نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین گفت: نقش ایران در منطقه همانند عمود یک خیمه است، درست است که اقدام ۷اکتبر از نظر آموزش، اجرا، زمان‌بندنی و همه مسائل فلسطینی بود، اما به طور حتم در چهارچوب دیدگاه‌ها و ایدئولوژی مقاومت صورت گرفته است.

به گزارش سیاست خارجی ایرنا؛ جنگ علیه غزه در حالی به سومین ماه خود نزدیک شده است که رژیم صهیونیستی و آمریکا به هیچ کدام از اهداف اعلامی خود دست پیدا نکرده‌اند. نه اسرای صهیونیست از طریق جنگ آزاد شده‌اند و نه مقاومت حماس نابود شده است. رویای کوچ اجباری مردم غزه نیز تعبیر نشده و دستاورد صهیونیست‌ها به کشتار ده‌ها هزار غیرنظامی ختم می‌شود.

علی رغم آنکه جامعه جهانی خواهان پایان جنایت صهیونیست‌هاست اما آمریکا و رژیم صهیونیستی تاکنون از پذیرش آتش بس دائمی خودداری کرده‌اند. در همین خصوص در نشستی با عنوان «نقش آمریکا در جنایات رژیم صهیونیستی» به ابعاد مختلف این جنگ پرداخته شده است. این نشست با حضور ناصر ابوشریف نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران، زهره الهیان رییس کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی و مختار حداد کارشناس مسائل منطقه در خبرگزاری ایرنا برگزار شد.

مشروح این نشست در سه قسمت در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد:

-جناب آقای ابوشریف؛ جنگ علیه مردم غزه طولانی شده است. سناریوهای احتمالی در خصوص آینده این جنگ از مهمترین مسائل مورد بررسی توسط ناظران و فعالان سیاسی آگاه به وضعیت منطقه است. ارزیابی شما از این مهم چیست؟

پارامترهای زیادی در مساله سناریوهای پیش رو برای آینده جنگ وجود دارد. وضعیت غزه، شرایط داخلی رژیم صهیونیستی، شرایط منطقه‌ای و جامعه جهانی در این مساله تاثیرگذار هستند. هدف اصلی رژیم صهیونیستی و نگاه و دورنمای این رژیم و کشورهای غربی و بویژه بایدن آن است که باید یک پیروزی یا حداقل سایه‌ای از یک پیروزی در این جنگ بدست بیاورند. متاسفانه برخی کشورها در منطقه هم تمایلی به پیروزی فلسطینیان و بویژه جریان اسلام گرا ندارند زیرا در نقطه مقابل و در تناقض با اهداف آنها قرار می‌گیرد.

نوار غزه و محور مقاومت اهداف خاص خود را دارد و به طور حتم اجازه شکست خوردن در این جنگ به خود نمی‌دهد.

در رژیم صهیونیستی بسیاری از شخصیت‌ها و سیاستمداران و نظامیان سابق بر این امر تاکید دارند که باید جنگ متوقف شود و آنها اعتراف می‌کنند تحقق پیروزی در کوچاندن مردم غزه و بازگرداندن اسرا و نابود کردن مقاومت همگی به اهداف دور از دسترس تبدیل شده است. اکنون فشارهای قابل توجهی برای آتش بس و پرداخت بهای سنگین برای بازگرداندن اسرا به رژیم صهیونیستی وارد شده است تا در آینده فرایند ورود به راه حل‌های سیاسی هم اعمال شود.

اما در مقابل، نتانیاهو و همکاران وی در کابینه و متحدینش بازگشت به آرای صهیونیست‌ها و توقف جنگ را زیان بار می‌دانند. در بعد اقتصادی نیز رژیم صهیونیستی مشکلات زیادی دارد. بخش هایی از اقتصاد رژیم فلج شده است. این سوای اقدامات انصارالله یمن است که باعث شده است ۸۵ درصد از اقدامات بندر ایلات به طور کامل متوقف شود.

رژیم صهیونیستی در بعد اجتماعی نیز شرایط وخیمی دارد. اکنون ۵۰۰ هزار صهیونیست از محل اقامتشان به جای دیگری منتقل شده‌اند. این علاوه بر فشار خانواده‌های اسرای صهیونیست است که خواهان آزادی فرزندان خود هستند. مهاجرت صهیونیست‌ها به خارج از اسراییل نیز گسترش پیدا کرده است. از زمان آغاز جنگ بیش از ۳۵۰هزار صهیونیست به خارج از مرزهای اشغالی سفر کرده و هنوز بازنگشته‌اند.

در مقابل سناریوی توقف جنگ، سناریوی توسعه جنگ هم مطرح است. حمله اخیر در سوریه در چهارچوب این سناریو قرار دارد. البته این سناریو طرفداران زیادی ندارد. آمریکا و کشورهای منطقه مخالف آن هستند. حتی محور مقاومت نیز مخالف توسعه جنگ است. تحرکات حزب الله که از ابتدای جنگ آغاز شده است نیز پیامی برای رژیم صهیونیستی است که اجازه ندارد این جنگ را به ارکان دیگر توسعه دهد.

جامعه جهانی حامی و طرفدار توقف جنگ است. این مساله را در قطعنامه سازمان ملل نیز شاهدیم. تنها مخالف توقف جنگ شخص بایدن است. البته فشارهای زیادی اعم از فشارهای اخلاقی، بشردوستانه و انتخاباتی بر بایدن وجود دارد. شاید بتوان گفت بایدن تنها رئیس جمهوری در آمریکاست که دچار این همه ریزش محبوبیت شده و محبوبیتش به زیر ۳۶ درصد رسیده است.

تقریبا می‌توان گفت آتش بس یک خواست عمومی جامعه جهانی است و تنها مخالف آن دولت نتانیاهو و شخص بایدن است.

البته حتی در داخل رژیم صهیونیستی هم این نگرانی را دارند که در این جنگ شکست سختی را در غزه متحمل شوند. حتی یکی از پروفسورهای اسراییلی اعلام کرد شرایط صهیونیست‌ها روز به روز سخت‌تر شده و همچون افرادی جزامی در جامعه جهانی طرد می‌شوند.

-آتش بس را چقدر محتمل می‌دانید؟

سناریوی آتش بس نزدیک‌ترین و قوی ترین سناریو است. طرف‌هایی همانند مصر به نیابت از رژیم صهیونیستی در حال چانه زنی با گروه های مقاومت هستند و تلاش می‌کنند یک پیروزی سیاسی را حداقل کسب کنند. آنها به دنبال آتش بس و آزادی اسرای صهیونیست در مقابل بخشی از اسرای فلسطینی هستند.

یکی از خواسته‌هایی که مصری‌ها و مذاکره کنندگان از طرف رژیم صهیونیستی به دنبال آن بودند اخراج برخی شخصیت‌های مقاومت موجود در غزه است. اما طرف فلسطینی مصرانه به دنبال خواسته های خود در توقف کامل و دائمی جنگ، آزادی تمامی اسرا از زندان‌های رژیم صهونیستی و بازسازی نوار غزه از طرف کسانی که باید به آن متعهد شوند شده‌اند. جنگ ادامه دارد و روند این جنگ را مقاومت در غزه مشخص می‌کند.

-رژیم تلاش دارد در فضای رسانه‌ای دستاوردهایی را به نمایش بگذارد و بگوید بر برخی تونل‌های مقاومت فلسطین سیطره یافته است. واقعیات میدانی چه می‌گوید؟

ما تا الان آمار دقیقی در مورد میزان تلفات مقاومت نداشته ایم. جنگ و درگیری همچنان ادامه داشته و هر روز به رژیم صهیونیستی وارد می‌شود. تصاویری که مقاومت منتشر می‌کند این را تایید می‌کند. تعداد زیادی از مزدوران رژیم صهیونیستی در این جنگ کشته می‌شوند اما توسط اسراییل رسانه‌ای نمی‌شود. ما توانمندی های ارتش رژیم صهیونیستی را دست کم نمی‌گیریم؛ برخی از یگان‌هایی که از ارتش رژیم صهیونیستی وارد غزه شده‌اند از نیروهای خبره و کارآزموده هستند.

البته برخی از تونل‌ها هم کشف می‌شوند اما ما کمتر تونلی را شاهدیم که هنگام ورود نیروهای صهیونیستی با تله‌های انفجاری و یا مقابله نیروهای مقاومت و تلفات سنگین دشمن روبه رو نشوند. برخی از مناطق نوار غزه را رژیم صهیونیستی در آنها وارد شد و بازرسی‌های خود را در آنها انجام داد و کشفیاتی را نیز بدست آورده است اما آنچه که از رسانه‌ها و متخصصان و نظامیان رژیم صهیونیستی می‌شنویم این است که از بین بردن مقاومت و حماس امری محال است تا جاییکه مکرون هم اعلام کرد برای از بین بردن حماس نیاز به ۱۰ سال جنگ و مبارزه است. آخرین گفته‌ها که در این خصوص صورت گرفت مربوط جانشین سابق رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی بود که اعلام کرد باید به صورت واضح و شفاف اعلام کرد نتانیاهو دروغ می‌گوید. او خطاب به نتانیاهو گفت تو هیچ دستاوردی بدست نخواهی آورد.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی نیز همگی خواستار دستیابی به توافق تبادل اسرا هستند. چرا که می‌دانند جز از مسیر این تبادل امکان بازگرداندن اسرا وجود ندارد. تنها دستاورد آنها در ادامه جنگ این بوده است که اسرای خود را در این حملات کشته‌اند! این مساله هم باعث شد فشارهای داخلی در رژیم صهیونیستی افزایش یابد.

به اعتقاد من شاید رژیم صهیونیستی به دستاوردهای اندکی دست پیدا کند اما بهای سنگینی پرداخت خواهند کرد. هر روز که از این جنگ می‌گذرد بهای بیشتری توسط رژیم پرداخت می‌شود. به طور حتم در کوتاه مدت رژیم صهیونیستی مجبور به توقف جنگ خواهد شد و هیچ دستاوردی را کسب نخواهد کرد. آنچه به عنوان دستاورد منتشر می‌شود ادعای رسانه‌هایی است که رژیم صهیونیستی منتشر کرده اند.

هر آنچه که می‌توان به عنوان دستاورد برای رژیم صهیونیستی ذکر کرد جنایت و جنایات بیشتری است که آن را مرتکب شده و در کارنامه این رژیم به ثبت خواهد رسید.

-نقش جمهوری اسلامی ایران در جنگ غزه و حمایت از مردم را چطور می‌بینید؟ برخی مدعی هستند ایران اقدام فعالانه‌ای از خود نشان نداده است و برخی همه تحرکات منطقه علیه آمریکا و رژیم صهیونیستی را به ایران نسبت می‌دهند.

نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه همانند عمود یک خیمه است. پس عاقلانه نیست که شما ستون خیمه را بردارید و بر سر دیگری بکوبید. این باید بالای سر همه بماند. جمهوری اسلامی ایران نقش مهمی با ایجاد محور مقاومت در مبارزات ایفا کرده و حامی اصلی مقاومت ضدصهیونیستی در منطقه است.

درست است که اقدام ۷اکتبر از نظر آموزش، اجرا، زمان‌بندنی و همه مسائل فلسطینی بود اما به طور حتم در چهارچوب دیدگاه‌ها و ایدئولوژی مقاومت صورت گرفته است. بعد از وقوع طوفان الاقصی هر کدام از طرف های محور مقاومت برنامه های خود را به اجرا گذاشتند. حزب الله از روز اول نشان داد بی طرف نیست. این اقدامات اگر قبل از طوفان الاقصی صورت می‌گرفت قطعا منجر به جنگ می‌شد. انصارالله نیز در چهارچوب برنامه های خود واکنش نشان داد.

من معتقدم جمهوری اسلامی ایران نه به انصارالله نه به حزب الله و نه به بقیه نگفت چه کار کنند بلکه هر کدام در چهارچوب برنامه‌های خود اقدام کرده‌اند. ایران در پشت این طرح و پروژه قرار گرفته و بارها گفته از حق مقاومت پشتیبانی و حمایت می‌کند. ایران در سطوح مختلف در ابعاد دیپلماتیک، بشردوستانه و حقوقی نقش داشته و دارد. از لحاظ احساسی برخی از مردم خواهان ورود مستقیم جمهوری اسلامی به جنگ با رژیم صهیونیستی هستند، اما شرایط کنونی از نظر عقلانی صورت گرفته است. ما در مقاومت عملکرد جمهوری اسلامی ایران را می‌ستاییم و آن را بزرگ می‌دانیم.

- نمی‌شود از قدرت مقاومت در منطقه صحبت کرد اما از شهید حاج قاسم سلیمانی صحبت نکرد. تحلیل شما از نقش ایشان در منطقه چیست؟

سردار سلیمانی مهندس محور مقاومت محسوب می‌شود. ما اکنون نتایج و دستاوردهای محورمقاومت را که ایشان طراحی کرد مشاهده می‌کنیم.

در سال ۲۰۰۵ که این پروژه آغاز شد نوار غزه تحت اشغال رژیم صهیونیستی بود و بدست آوردن سلاح توسط مردم غزه امری بسیار سخت و دشوار بود. اکنون ما شاهدیم نوار غزه رژیم صهیونیستی را مجبور کرده است تا وارد بزرگترین جنگ تاریخ خود بشود در حالی که تا کنون هیچ دستاوردی هم بدست نیاورده است. این جنگ روی کاغذ باید خیلی وقت قبل با پیروزی رژیم صهیونیستی به پایان می‌رسید. منطقه نوار غزه از نظر مساحت نصف مناطق ۲۲گانه تهران است. تهران ۷۵۰کیلومتر مربع از اما نوار غزه ۳۶۵کیلومتر مربع است.

این پروژه بزرگ بدون همکاری و هم پوشانی مقاومت در غزه و ارکان دیگر مقاومت امکان پذیر نبود و مهندس این هماهنگی و همکاری حاج قاسم سلیمانی بود. ایشان واقعا شهیدالقدس بودند. قطب نمای ایشان همواره قدس بود. ایشان به هم توصیه می کردند در هر کاری که میخواهیم انجام دهیم قطب نما قدس باشد. ما می‌دانیم این راه راه دشواری است و هزینه های زیادی هم در پی خواهد داشت.

سردار رضی موسوی هم یکی از سرداران این راه است. ایشان از سال ۲۰۰۱ در حمایت از مقاومت منطقه فعالیت می‌کرد.

من با ایشان در سال ۲۰۰۶ در فرودگاه دمشق آشنا شدم. سردار رضی موسوی یکی از ارکان مهم حامی مقاومت از لحاظ تسلیحاتی بود. برای ایشان رحمت و مغفرت طلب می‌کنیم و آرزو می‌کنیم به زودی به پیروزی کامل دست یابیم.

پایان بخش اول.