محمد نجاری در گفتوگو با ایرنا اظهار کرد: جشنواره منطقهای حاصل و برآیند یک سال فعالیت تئاترِ استانهاست و مهمترین ویژگی این دوره از جشنواره این است که گروههای تئاتر در ۲بخش صحنهای و خیابانی میتوانند با هم به گفتوگو بپردازند و به تماشای آثار یکدیگر بنشینند؛ این اتفاق خوب به عنوان یک قدم رو به جلو برای تئاتر کشور محسوب میشود.
ضرورت تبدیل شدن هنرهای نمایشی به فرآیندی دائمی
داور جشنواره تئاتر منطقهای پارس افزود: البته نگاه من نسبت به برگزاری هر نوع جشنواره در کشور نگاهی کاملاً مثبت است چراکه هنرهای نمایشی برای تبدیل شدن به فرآیندی دائمی نیاز به توجه ویژه دارد.
وی با اعتقاد به اینکه برگزاری این نوع جشنوارهها باعث میشود که شور و شعف در مناطق مختلف کشور برقرار شود، گفت: استان فارس ۲سال است که میزبانی این جشنواره را بر عهده دارد و این نشاندهنده پتانسیل بالای این استان در عرصه هنرهای نمایشی است.
نجاری ادامه داد: برگزاری این رویداد در شیراز میتواند برای هنرمندان این شهر یک کارگاه آموزشی باشد؛ هنرمندان فارس میتوانند افزون بر تماشای آثار برگزیده سایر استانها با تولیدات یک منطقه از تئاتر کشور آشنا شوند.
مهمترین شاخصهای ارزیابی داوران در این رویداد
این مدرس دانشگاه به بیان مهمترین شاخصهای ارزیابی داوران در این رویداد پرداخت و گفت: روح اندیشه در آثار، زیباییشناسی صحنه، حس بازیگر، ارتباط بازیگر با مخاطب و برخورداری آثار از دغدغههای دنیای کنونی از مهمترین شاخصهای ارزیابی داوران در این رویداد است.
وی اضافه کرد: همچنین برای داوران اهمیت بسیاری دارد که آثار اجرا شده چه چیزهایی را به فرهنگ و هنر این سرزمین هدیه میکنند و چه نگاه آموزشی جدیدی را به مخاطب خاص و عام ارائه میدهند.
نجاری در رابطه با آثار اجرا شده در این دوره از جشنواره گفت: آثاری که در این دوره از جشنواره حضور دارند از مضامین ایرانی، دینی و حتی اقتباسهایی از وقایع تلخ مستند برخوردار هستند.
ضرورت آموزش برای تئاتر شهرستانها
وی آموزش را رکن اساسی هنرهای نمایشی دانست و افزود: برگزاری جشنواره منطقهای حرکت بسیار خوبی است که آغاز شده و برای اینکه این حرکت مداوم و دامنهدار باشد باید به مقوله آموزش توجه ویژه شود.
او با اعتقاد به اینکه آموزش برای تئاتر شهرستانها یک ضرورت است، گفت: مهمترین وجهی که در آموزش وجود دارد آموزش نمایشنامهنویسی است؛ هرچند نمایشنامهنویسان سعی کردهاند مضامین جدیدی را خلق کنند اما آنها باید به این نکته توجه کنند که نگارش این نوع از متون نیازمند آشنایی با دانشهای دیگری از جمله فلسفه و مبانی روانشناسی است.
داور جشنواره تئاتر منطقهای پارس افزود: در حال حاضر ۲۰ دانشگاه اول جهان که جزو دانشگاههای نوآور به شمار میروند از پژوهشکدههایی بهره میبرند که در این پژوهشکدهها مطالعات بین رشتهای در اولویت پژوهش قرار دارد و از دل این مطالعاتِ بین رشتهای آثار گوناگون در حوزه پژوهش و تولید متن رخ میدهد؛ اینجاست که دانش بشری در حوزههای مختلف یک گام رو به جلو را طی میکند.
ضعف متن نمایشنامهها در جشنواره
وی با بیان اینکه ضعف ادبیات نمایشی و ضعف متن در نمایشنامهنویسی آسیب زیادی به تئاتر وارد میکند، گفت: ادبیات غنی کلاسیک و ادبیات داستانی معاصر خوب فارسی میتوانند به عنوان منبع اصلی اقتباس باشند.
نجاری تأکید کرد: جای خالی اقتباس در این جشنواره احساس میشود؛ این در حالیست که اقتباس یکی از منابع اصلی نمایشنامهنویسی محسوب میشود.
وی در خصوص موسیقی اجراهای نمایشی هم گفت: موسیقی هنوز جای خود را در عرصه سینما و تئاتر ایران به درستی باز نکرده است؛ در واقع آثار هنری که ذات آنها بینرشتهای است نتوانستهاند در کشور به جایگاه اصلی خود دست یابند؛ یک سو فقط علاقه است اما یک سوی دیگر که پژوهش و آموزش است هنوز آن طور که باید اتفاق نیفتاده است.
داور جشنواره تئاتر منطقهای پارس اضافه کرد: در موسیقی تئاتر و سینما هنوز آن جریان دامنهدار و جریانی که مبتنی بر فکر و قوه خلاقانه باشد رخ نداده است.
لزوم بهرهگیری از موسیقی سنتی ایرانی در نمایشها
وی با بیان اینکه موسیقی سنتی ایرانی میتواند در خدمت نمایش ایرانی قرار بگیرد، گفت: سبکی از موسیقی که به پیشینه فرهنگی کشور بپردازد موسیقی ریشهدار است که این نوع موسیقی میتواند به ارتقای جایگاه هنرهای نمایشی نیز کمک کند، متأسفانه اغلب هنرمندان تئاتر در بخش موسیقی دنبال خلق و ابداع نیستند بلکه به دنبال نوآوری و بومیسازی هستند.
نجاری با اعتقاد به اینکه برای جهانی شدن ابتدا باید ملی شد، ابراز کرد: از سیاستگذاران جشنواره منطقهای فجر که موجب ایجاد این جریان امیدبخش و روشن شدن چراغ تئاتر در مناطق مختلف کشور شدهاند بینهایت سپاسگزارم؛ میزبانی بسیار شایسته استان فارس نیز جای تشکر و قدردانی دارد.
داور جشنواره منطقهای پارس با بیان اینکه اگر سکان تئاتر به دست تئاتریها سپرده شود قطعا جریان تئاتر میتواند چراغدار و پرچمدار باشد، گفت: بدون شک با جلساتی که پس از این جشنواره برای آسیبشناسی وضع موجود تئاتر در مناطق مختلف برگزار میشود ریلگذاری جدیدی برای تئاتر کشور رقم خواهد خورد.
معرفی داوران در بیست و هشتمین جشنواره منطقهای تئاتر فجر
به گزارش ایرنا، بیست و هشتمین جشنواره منطقهای تئاتر فجر در چهار منطقه به میزبانی استانهای فارس، خراسان رضوی، سمنان و آذربایجان شرقی در حال برگزاری است.
گروههای نمایشی استانهای هرمزگان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، سمنان، خوزستان، یزد، قم و کرمان با اجرای ۱۹ نمایش صحنهای و ۱۴ نمایش خیابانی از پنجم تا هشتم دی در جشنواره منطقهای پارس که به میزبانی استان فارس در شهر شیراز برگزار میشود به رقابت میپردازند.
محمد نجاری (مدرس دانشگاه، معاون نوآوری و توسعه فناوری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)، اصغر خلیلی (نویسنده، طراح، کارگردان و مدرس دانشگاه) و ابوالفضل همراه (نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر) داوران بخش صحنهای هستند.
همچنین، محمود فرهنگ (کارگردان تئاتر، مدیر کانون نمایشهای دینی و دبیر جشنواره صاحبدلان)، شاهد پیوند (کارگردان و پژوهشگر تئاتر) و جلالالدین حدپور سراج (نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر) داوری بخش خیابانی جشنواره منطقهای پارس را برعهده خواهند داشت
منتخبان این رویداد هنری به چهل و دومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر راه پیدا خواهند کرد.