به گزارش ایرنا، شاخص کیفیت هوای کلانشهر مشهد در پنجم دیماه امسال از عدد ۴۹۰ تجاوز کرد و مرکز استان خراسان رضوی در وضعیت اضطرار و خطرناک قرار گرفت که ورود گرد و غبار از ۲ جبهه شمال شرقی و جنوب غربی عامل آن عنوان شده بود.
این در حالی است که حتی قرار گرفتن شاخص کلی کیفیت هوا بین اعداد ۱۰۱ تا ۱۵۰ ای. کیو. آی به معنای "آلودگی هوا برای افراد حساس و کودکان" و بین اعداد ۱۵۱ تا ۲۰۰ ای. کیو. آی به معنای "آلودگی هوا برای همه سنین" محسوب میشود.
با قرار گرفتن شاخص کیفیت هوای مشهد در وضعیت خطرناک، فعالیت آموزشی تمام مدارس مشهد و مناطق هفتگانه آن، تبادکان، رضویه و احمد آباد در همه مقاطع در روزهای پنجم و ششم دی ماه به صورت غیرحضوری درآمد، دانشگاه ها نیز تعطیل شد و فعالیت های ورزشی در فضاهای باز و روبسته نیز به حالت تعلیق درآمد.
با اعلام تعطیلی مراکز آموزشی، خیابانها و معابر شهر خلوت شد، تردد خودروهای شخصی کاهش یافت و مترو و اتوبوس نیز نفس کشیده و کمترین میزان مسافر را جابه جا کردند.
هرچند در این شرایط، ادارات و دستگاه های دولتی دورکار نشدند، اما با توجه به خلوتی شهر، رضایت خاطر خاصی را در چشم کارمندان نیز می شد، دید.
بیشتر بخوانید:
آلودگی هوای کلانشهر مشهد در وضعیت خطرناک قرار گرفت
طغیان ریزگردها و روزهای سخت برای ریههای خراسان رضوی
یکی از شهروندان در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: روزهای سه شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری خلوتی بی سابقه ای را در شهر شاهد بودیم و مسیری را که هر روز طی آن از منزل تا اداره حدود یک ساعت به طول می انجامید، تنها با صرف ۲۰ دقیقه طی کردم.
فاطمه عمادی افزود: در این روزها هرچند حال و هوای شهر به خاطر آلودگی هوا ناخوش بود، اما خلوتی خیابانها لذت بخش بود.
یکی دیگر از شهروندان مشهدی گفت: هر روز صبح با مترو به محل کار می روم، شلوغی واگن های مترو بسیار نفسگیر است و عموما به قدری مترو شلوغ می شود که حتی جایی برای تکان خوردن نمی ماند.
عطیه مسلمی افزود: اما در روزهای پایانی هفته جاری و با تعطیلی مدارس و دانشگاه ها، خلوتی مترو به حدی بود که همه روی صندلی ها نشسته و کمتر مسافری را می شد به صورت ایستاده دید.
وی ادامه داد: چقدر خوب است که با تدبیر مسوولان و با گسترش زیرساختهای حمل و نقل، حتی در شرایط فعالیت آموزشی مدارس و دانشگاه ها نیز همین وضعیت در شهر حاکم می شد.
یکی شهروند دیگر نیز به خبرنگار ایرنا گفت: اگرچه هوا در ۲ روز گذشته آلوده و نفس کشیدن سخت بود و تبعات زیانباری برای سلامت داشت اما در این شرایط یک نکته خوب هم رخ داد و آن تجربه کردن شهری خلوت و به موقع رسیدن افراد به سر کار بود.
حامد میرسپاسی افزود: این وضعیتی بود که خیلی سال پیش در ایام بچگی تجربه کرده بودیم و در آن روزگار این همه شلوغی و عجله و استرس در کارمان نبود.
وی ادامه داد: این سه روز خلوتی شهر و خانه نشینی ها اگرچه روزهای اوج کرونا را از نظر ترددهای کم یادمان آورد اما آرامشی داشت که تلخی استرس روزهای عادی را از ذهنمان برد و دایم با خودم فکر می کردم که چه خوب می شد همیشه شهر اینطور خلوت و کیفیت زندگی بالا بود تا می شد زندگی را راحت تر گذراند.
کاهش تردد مسافر در مترو مشهد
خط یکم قطار شهری مشهد به طول ۱۹ کیلومتر از پایانه غدیر نخریسی تا وکیلآباد این شهر، اسفند ۱۳۸۹ به بهرهبرداری رسید، مسیر توسعه ۴.۵ کیلومتری این خط نیز از ایستگاه غدیر تا فرودگاه مشهد در دهه فجر سال ۱۳۹۴ به بهره برداری رسید.
خط دوم مترو نیز به طول ۱۴.۵ کیلومتر از منطقه رضاشهر به سوی منطقه طبرسی شمالی سال ۱۳۹۵ وارد مدار بهره برداری شد و سال ۱۳۹۷ در سفر رییس جمهوری وقت به مشهد، این خط با خط یکم در ایستگاه شریعتی پیوند خورد و ادامه این خط در ایستگاه میدان شهید کاوه نیز ۱۸ مرداد همان سال بهرهبرداری شد.
در ۲ روز آلودگی هوای مشهد حدود ۴۵۰ هزار مسافر در خطوط یک و ۲ مترو جابه جا شدند و حال آنکه در شرایط عادی روزانه بیش از ۲۸۰ هزار مسافر جابه جا می شوندمدیرعامل شرکت بهرهبرداری قطار شهری شهرداری مشهد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پنجم و ششم دی ماه جاری آمار جابه جایی مسافر با خطوط مترو نسبت به دیگر روزها بیش از ۲۰ درصد کاهش داشت.
بهرام نکاحی افزود: در مجموع در این ۲ روز حدود ۴۵۰ هزار مسافر در خطوط یک و ۲ متروی مشهد جابه جا شدند، این درحالی است که در روزهای عادی روزانه بیش از ۲۸۰ هزار مسافر جابه جا می شوند.
وی اضافه کرد: ساعات اولیه کار مترو بسیار شلوغ و پرجمعیت است و از آنجا که دانش آموزان و دانشجویان از مسافران اصلی مترو در ساعات اولیه صبح هستند، در این ۲ روز واگن های مترو در ساعات اولیه صبح خلوت و بدون ازدحام جمعیت بود و کاهش مسافر در این ایام کاملا محسوس بود.
سازمان اتوبوسرانی مشهد نیز در خصوص آمار جابه جایی مسافران در روزهای پنجم و ششم دی ماه اعلام کرد: استخراج آمار دقیق حدود سه تا چهار روز به طول می انجامد اما مشاهدات عینی حکایت از کاهش چشمگیر مسافران در این روزها دارد.
کاهش ۳۰ درصدی ترافیک صبحگاهی در مشهد
منشا آلودگی هوا در مشهد ۶۴ درصد مربوط به منابع متحرک و ۳۶ درصد از منابع آلودگی منابع ثابت نظیر نیروگاه ها و صنایع استروزانه افزون بر یک میلیون دستگاه خودرو در سطح کلانشهر مشهد رفت و آمد می کنند و طبق گزارش سیاهه انتشار آلایندگی شهر مشهد، منشا آلودگی هوا در این کلانشهر ۶۴ درصد مربوط به منابع متحرک و ۳۶ درصد ناشی از منابع ثابت نظیر نیروگاه ها و صنایع است.
رییس پلیس راهور خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در ۲ روز گذشته حجم ترافیک صبحگاهی شهر مشهد بسیار روان و حدود ۳۰ درصد نسبت به روزهای عادی کاهش داشت.
سرهنگ هادی امیدوار افزود: در این ایام ترافیک صبحگاهی و ظهرگاهی در خیابانهای اطراف مدارس سبک و روان بود.
وی ادامه داد: در مجموع در این ایام بار ترافیکی در صبح کاهش داشت اما در عصر کاهشی در بار ترافیکی وجود نداشت و روال تردد عادی بود.
بالاخره هوا سالم شد
سرانجام در هفتمین روز دی ۱۴۰۲ پس از ۲ روز پیاپی آلودگی، هوای مشهد در روز پنجشنبه با کاهش حجم آلایندهها در شرایط سالم برای تنفس شهروندان قرار گرفت.
طبق اعلام مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، میانگین ۲۴ ساعته شاخص کیفیت هوای مشهد با عدد ۹۷ نشان دهنده قرار داشتن هوا در شرایط سالم و شاخص های یک تا ۲ ساعت گذشته با عدد ۸۷ نیز شرایط سالم برای شهروندان را نشان میدهد.
مهدی الهپور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به شهروندان توصیه میشود ضمن خودمراقبتی و استفاده از ماسک در روزهای دارای هوای آلوده از تردد در سطح شهر و مناطق آلوده دوری کنند و با کاهش رفت و آمدهای غیرضروری، نقش موثر خود را در بهبود کیفیت هوای شهر ایفا کنند.
به گزارش ایرنا، قرار داشتن شاخص کلی کیفیت هوا تا ۵۰ ای.کیو.آی به معنای وضعیت "پاک" و بین ۵۱ تا ۱۰۰ ای.کیو.آی نشانگر وضعیت «سالم» است.
همچنین قرار گرفتن شاخص کلی کیفیت هوا بین اعداد ۱۰۱ تا ۱۵۰ ای.کیو.آی به معنای "آلودگی هوا برای افراد حساس و کودکان" و بین اعداد ۱۵۱ تا ۲۰۰ ای.کیو. ی به معنای "آلودگی هوا برای همه سنین" محسوب میشود.
روند آلودگی هوای مشهد در سالهای اخیر همراه با افزایش حجم گرد و غبار ناشی از پدیده مزمن خشکسالی و همچنین پایداری وضعیت جوی با سرعت رو به تشدید است اما با گسترش زیرساختهای حمل و نقل عمومی و کاهش تردد با خودروهای شخصی تا حد زیادی می توان از افزایش حجم آلاینده ها در هوا پیشگیری کرد.