اردبیل - ایرنا - نماینده فائو (سازمان جهانی خواربار و کشاورزی) و مدیر پروژه صیانت از شتر دوکوهانه در کشور گفت: برای جلوگیری از انقراض نسل این گونه مهم، باید در دشت مغان استان اردبیل که از قطب‌های پرورش آن است، تعاونی شترداران تاسیس شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا ساحره جوزی روز پنجشنبه در اختتامیه کارگاه صیانت از شتر دوکوهانه در دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه فائو بودجه کافی برای پرداخت به همه شترداران ندارد، گفت: برای حفظ و صیانت از این گونه ارزشمند باید تعاونی شترداران دشت مغان راه اندازی شود و ما می‌توانیم منابع مالی آن را تا حدودی تامین کنیم و اگر این تعاونی شکل بگیرد، نسل شتر دوکوهانه همچنان حفظ خواهد شد.

وی افزود: با ۳۵۰ دلار فائو که در اختیار دولت جمهوری اسلامی قرار گرفته نمی‌توان یک نژاد یا گونه جانوری را از خطر انقراض نجات داد. و ما به دنبال ارائه راهبرد به دولت هستیم و در این راستا در دو سال اخیر، دوره‌های آموزشی لازم به شکل تور آموزشی در مهمترین مرکز پرورش شتر دنیا در دوبی با حضور کارشناسانی از مرکز اصلاح نژاد دام کشور و شتردارانی از جعفرآباد مغان برگزار شده است.

مدیر پروژه صیانت از شتر دوکوهانه کشور با بیان اینکه درصد موفقیت انتقال جنین در مرکز دوبی ۵۰ تا ۶۰ درصد بوده است، گفت: دولت باید برای صیانت از شتر دوکوهانه، ردیف بودجه اختصاص دهد و کارشناسان مجربی در این حوزه فعالیت کنند تا خیال ما در فائو نیز از نظر حفظ نژاد شتر دوکوهانه در دشت مغان راحت شود.

نخستین جلسه کمیته فنی شتر کشور در اردبیل برگزار شود

مشاور ملی مرجع سازمان فائو در طرح صیانت از شتر دوکوهانه نیز در این آئین گفت: شتر دوکوهانه یکی از هشت گونه جانوری در معرض خطر است و متاسفانه حمایت قابل توجهی از آن صورت نمی‌گیرد و پیشنهاد می‌کنم متعاقب تشکیل کمیته فنی شتر در کشور، نخستین جلسه آن به لحاظ اهمیت سایت پرورش شتر در جعفرآباد مغان، در استان اردبیل تشکیل شود.

اردوان قربانی افزود: شتر دوکوهانه، گونه سردسیر است و با توجه به تغییر اقلیم در استان اردبیل و گرم شدن هوای این استان، احتمال جایگزین شدن با شتر تک کوهانه در این استان دارد و البته نباید از دولت انتظار بیشتری داشته باشیم و لازم است بخش خصوصی بیشتر وارد میدان عمل شود و اگر دولت حمایت مالی کند، کافی است.

پیش نویس طرح جامع صیانت از شتر دوکوهانه تهیه شد

علیرضا قنبری رئیس دانشکده منابع طبیعی و کشاورزی دانشگاه محقق اردبیلی هم در این برنامه اختتامیه اظهار کرد: پیش نویس طرح جامع صیانت از شتر دوکوهانه آماده شده است. البته باید وظیفه دستگاه‌های اداری را نیز در آن لحاظ می‌کردند و برای ضمانت اجرای طرح نیز باید تدبیری اندیشیده شود.

وی ادامه داد: اهمیت تنوع زیستی بر کسی پوشیده نیست و تخریب طبیعت به حیات جانوران ضربه می‌زند و ایران نیز از این مشکل مبرا نیست و یکی از گونه‌هایی که با تلاش بخش خصوصی در استان اردبیل احیا و تکثیر می‌شود، شتر دوکوهانه است.

دانشگاه محقق اردبیلی در سال ۱۳۵۷ با نام دانشکده کشاورزی تاسیس شده است و اکنون تعداد رشته‌های مصوب این دانشگاه ۲۸۱ رشته شامل ۶۲ رشته در مقطع دکتری، ۱۳۳ رشته مقطع کارشناسی ارشد، ۷۹ رشته مقطع کارشناسی و هفت رشته مقطع کاردانی است.

این دانشگاه دارای ۹ دانشکده، سه مرکز تحقیقات، سه پژوهشکده، ۱۹ هسته پژوهشی و یک مرکز نوآوری و رشد واحدهای فناور است و همایش‌های علمی و آموزشی متنوعی در آن با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار می‌شود.