تهران- ایرنا- دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: برخی معتقدند که ارتقای اساتید باید بدون مقاله باشد! مگر می‌شود استادی مقاله ننویسد و ارتقاء پیدا کند! ممکن است عده‌ای این رویکرد را نپسندند، اما بدون شک ما مقاله را از ارتقاء حذف نمی‌کنیم، علم کشور با پژوهش شکل می‌گیرد از کیفیت علم در کشور نمی‌گذریم.  

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی روز پنجشنبه در مراسم در پیش‌همایش علمی «نظریه نظام انقلابی» در ستاد جبهه مردمی خاتم الاوصیاء شهر قم که به مناسبت پنجمین سالگرد بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در شهر برگزار شد، اظهار کرد: اصطلاح نظریه انقلابی برای اولین در بیانیه گام دوم به کار رفته و اصطلاح شخص مقام معظم رهبری است که به عنوان واژه‌سازی قلمداد می‌شود، آغاز هر گفتمان‌سازی خلق واژگان بدیع است و این هنر را مقام معظم رهبری داشته و دارند که مرتب با واژه‌های جدید جریان‌سازی می‌کنند.

وی افزود: در دنیا هم این رویکرد وجود دارد، وجه تمایز علوم انسانی مدرن و علوم انسانی اسلامی خلق و ساخت واژه‌هاست، با اینکه کار زیادی در علوم انسانی اسلامی انجام شده اما ساخت واژه‌ها کم است اما غربی‌ها چون مرتّب بیشتر از نظریه‌پردازی، واژه‌پردازی دارند، توانسته‌اند موفق‌تر عمل کنند، این واژه‌ها که ساخته می‌شوند خیلی معلوم نیست که ویژگی نظریه‌ای داشته باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه نظریه انقلابی در گام دوم انقلاب اسلامی سه رکن دارد، ادامه داد: ارکان نظریه انقلابی شامل خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدّن‌سازی است. بنابراین تمدن‌سازی به جامعه‌پردازی و جامعه‌پردازی به خودسازی نیاز دارد. خودسازی برای هر کسی متفاوت است؛ مثلا افرادی که مسئولیت‌های بیشتری دارند باید ظرفیت‌های بالاتری داشته باشد. در این مسیر اعمالی مانند اعتکاف باید مورد توجه قرار گیرد، ویژگی مشترک بسیاری از شهداء نظیر حاج قاسم سلیمانی، شهید فخری‌زاده و شهید سیدرضی این بود که همه سحرخیز و اهل بکاء بودند. شاید پرسیده شود که مگر این اعمال واجب هستند؟، که پاسخ آن این است که واجب شرعی نیستند اما توجه ویژه به آن توسط حکمرانان ضرورت دارد.

خسروپناه ویژگی نظریه نظام انقلابی را اندیشه جدید، زنده و نقدپذیر و مدبّر بودن، پایبندی به اصول، داشتن شعارهای فطری و جهانی، تکامل‌پذیری، مقتدر و جوانمرد بودن، پیوستگی در آرمان‌ها و واقعیت‌ها و راهبردها اعلام کرد.

وی ادامه داد: شعارهای فطری و جهانی در نظریه انقلابی شامل آزادی، اخلاق معنویت، عزت، عقلانیت و برادری است و پیام بین‌المللی دارد چراکه مخاطب انقلابی یکی از مخاطبان این بیانیه است. البته که این نظریه تحقق پیدا کرده چراکه دستاوردهای نظام انقلابی نتایج آن است، این دستاوردها شامل پایان‌دادن به انحطاط تاریخی بلند مدت، حفظ ثبات و امنیت ایران، پیشرفت در عرصه علم و فناوری و زیرساخت‌های حیاتی اقتصادی و عمرانی، افزایش مشارکت مردمی و مسابقه خدمت‌رسانی، ارتقاء بینش سیاسی مردم، سنگین شدن کفه عدالت در تقسیم امکانات عمومی، افزایش معنویت در فضای عمومی، ایستادگی در برابر مستکبران جهان است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه همگی این دستاوردها معیار سنجش دارد، گفت: به‌عنوان مثال از مصادیق افزایش معنویت در فضای عمومی حضور گسترده مردم راهپیمایی در اربعین، شب‌های قدر و اعتکاف‌های دانشجویی هستند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره بایسته‌های نظریه نظام انقلابی گفت: علم و دانش، معنویت و اخلاق، اقتصاد، مبارزه با فساد و عدالت، استقلال و آزادی، عزت ملی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن، سبک زندگی از بایسته‌های نظریه انقلابی است که باید در اولویت باشند.

وی بیان کرد: دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری در سالگرد بیانیه گام دوم به یک همایش و پیش‌همایش بسنده نکند چراکه حفظ آثار به معنای نشر کتاب نیست بلکه به معنای نشر اندیشه است، باید ارزیابی کنیم که دستگاه‌های مختلف این بایسته‌ها را چقدر انجام داده‌اند. عنوان نظریه انقلابی خیلی کلی است، باید مشخص کنیم که مثلا علم و پژوهش در نهادهای علمی خوب پیش رفته است یا نه؟.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه تصریح کرد: در این زمینه از شورای عالی انقلاب فرهنگی هم شروع کنید، مثلا باید بررسی شود که نقشه جامع علمی کشور چطور اجرایی شده است، نقشه جامع علمی ۱۳ سال است که تصویب شده و نیاز به به‌روزرسانی دارد، فرهنگستان علوم متولی بازنگری نقشه شده است، باید نظارت بر اجرایی‌سازی این سند در دستور کار باشد و هر یک از نهادهای از وزارت علوم و بهداشت تا دانشگاه آزاد گزارش دهند که تا چه اندازه این نقشه را اجرایی کرده‌اند.

خسروپناه بار دیگر با تأکید بر سه رکن خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی در نظریه نظام انقلابی گفت: خودسازی به معنای خودسازی فکری معرفتی و روحی و اخلاقی است و فقط سلوک معنوی را مدنظر نداریم. مهمترین نوع خودسازی، خودسازی فکری است و باید مراقب باشیم که گرفتار تحجّر فکری و انحطاط فکری نشویم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره جامعه‌پردازی اضافه کرد: فرآیند جامعه‌پردازی سه رکن هویت اسلامی، خانواده اسلامی و جامعه اسلامی دارد. یکی بحث‌های کلیدی در این مسیر؛ نظریه هویّت است. درباره هویّت نظریه‌های مهمی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی مؤلفه‌های جامعه‌پردازی را؛ فرهنگ، سیاست، تعلیم و تربیت، سلامت، امنیت و اقتصاد دانست و گفت: زمینه‌های جامعه‌پردازی، اخوت و برادری، آزاد اندیشی و نواندیشی علمی، امیدبخشی، جوانگرایی، تقویت هویت ملی، عدالت‌خواهی، تبلیغ و رسانه جامعه‌پردازی است.

خسروپناه با تأکید بر امید بخشی در مؤلفه‌های جامعه‌پردازی بیان کرد: اگر امروز رتبه ۱۵ تولید علم جهان در ساحت تعداد مقالات را داریم به خاطر همین رویکرد امیدبخشی است و دستاوردهای محققان کشور در علوم نانو، سلول‌های بنیادین و زیست فناوری و... مایه مباهات است.

وی تأکید کرد: برخی معتقدند که ارتقای اساتید باید بدون مقاله باشد! مگر می‌شود استادی مقاله ننویسد و ارتقاء پیدا کند! اگر بگوییم حتما مقاله آی‌اس‌آی باشد، اشتباه است، باید از ساختار شکلی عبور کنیم اما نباید از تحقیق دست برداریم و پژوهش کشور را نابود کنیم، ممکن است عده‌ای این رویکرد را نپسندند، اما بدون شک ما مقاله را از ارتقاء حذف نمی‌کنیم، علم کشور با پژوهش شکل می‌گیرد از کیفیت علم در کشور نمی‌گذریم. قالب‌های صوری باید تغییر کنند که در آئین‌نامه این موضوع مدنظر است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی فرآیند تمدن‌سازی را نهضت اسلامی، انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی دانست و افزود: زمینه‌های تمدن‌سازی، تحول‌گرایی، سبک زندگی اسلامی، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، وحدت و بیداری اسلامی، دشمن‌شناسی استکبار ستیزی، جهاد و انتظار سازنده است.

خسروپناه تاکید کرد: ۴۰ سال در مسیر تمدن‌سازی گام برداشته‌ایم و اتفاقا دستاوردهای بزرگی داشته‌ایم که اگر نداشتیم تا این اندازه هجمه علیه جمهوری اسلامی ایران شکل نمی‌گرفت.

وی در پایان درباره فرآیند تحقق نظام انقلابی پیشنهاد داد: برای تحقق نظام اسلامی باید ۸ گام باید طی شود که شامل اندیشه‌ورزی، تقویت فعالان فرهنگی اجتماعی، تقویت گروه‌های فرهنگی اجتماعی، ایجاد حرکت عمومی، گفتمان‌سازی، شبکه‌سازی، جبهه‌سازی و حکمرانی اسلامی است.

رقابت تمدنی، مهمترین عرصه رقابت در دنیای امروز است

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام و المسلمین پیروزمند به واژه انقلابی‌گری اشاره کرد و مواردی همچون شریعت مداری، عقلانیت، شجاعت، عدالت‌خواهی، امیدواری و آینده‌نگری را از جمله صفات افراد انقلابی دانست.

پیروزمند بیان داشت: بایسته است فرد انقلابی اهل کار جهادی و تشکیلاتی باشد و جهانی بیاندیشد زیرا به دنبال تحقق تمدن اسلامی است. رقابت تمدنی، مهمترین عرصه رقابت در دنیای امروز است.

عضو هیأت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی به نظام انقلابی اشاره کرد و اظهار داشت: اگر توانستیم محتوا، ساختار و کارکرد انقلابی را در نظام سیاسی، فرهنگ و اقتصادی تبیین و اجرا کنیم، نظام انقلابی محقق می‌شود. نظام انقلابی پیشرو است و تمدنی می‌اندیشد لذا نگاه فراملی و جهانی را دنبال می‌کند.

وی نظام انقلابی را مقابل تفکر استبدادی، سکولاری، لیبرالی و ارتجاعی دانست و گفت: تفکر استبدادی نگاهی از بالا به پایین دارد و مردم مدار نیست؛ نظام سکولاری و لیبرالی به دنبال پیروان منفعل و مقلّد است؛ همچنین تفکر ارتجاعی در گذشته باقی مانده و اسلام سیاسی ـ اجتماعی و تمدن‌ساز را نمی پذیرد لذا نظام انقلابی در مقابل چنین تفکراتی می‌ایستد.

پیروزمند در پایان افزود: مبنای نظام انقلابی، محبّت است و به دنبال تعالی و پیشرفت جامعه از رهگذر رابطه امام ـ امّت می‌باشد.