به گزارش ایرنا، علی پرهیزکاران روز شنبه به مناسب هفته ثبت احوال در دیدار با کارکنان خبرگزاری ایرنا مرکز یاسوج اظهارداشت: ثبت احوال به عنوان سازمان حاکمیتی و زیربنایی، هویت بخشی به افراد از زمان تولد تا مرگ را عهده دار است.
وی بیان کرد: مسئولیت این این سازمان در مقطعی ثبت چهار واقعه حیاتی شامل تولد، ازدواج، طلاق و مرگ بود اما با توجه به گستره مخاطبان در بخش حقیقی و حقوقی، پیشرفت تکنولوژی، دانش افراد و تغییر در نیازمندی های افراد در همه امور، تغییر و تنوع و ارایه خدمات هوشمند در اولویت ماموریت های این سازمان قرار گرفت.
رصد مهاجرت
پرهیزکاران اضافه کرد: رصد جمعیت مکان محور با هدف سنجش میزان مهاجرت در بین شهرهای استان در دستور کار ثبت احوال است.
وی مدیریت و برنامه ریزی درست را منوط به داشتن آمار و برنامه دانست و تصریح کرد: وجود آمار مهاجرتی می تواند کمک شایانی به این مبحث داشته باشد.
سامانه سهیم
پرهیزکاران تصریح کرد: سامانه الکترونیکی سهیم به عنوان پنجره واحد ارائه خدمات سازمان ثبت احوال به نشانی sahim.sabteahval.ir، درگاه سازمان ثبت احوال کشور و نیزپنجره واحد خدمات دولت هوشمند در دسترس است.
وی اضافه کرد: در حال حاضر ۹خدمت در این درگاه از مجموعه خدمات هویتی، بسته به سطح احرازهویت انجام شده، در دسترس و قابل ارایه است که شامل: پایگاه اطلاعات خانواده، ثبت نام کارت هوشمند ملی، ثبت تغییر نشانی، درخواست تغییر نام، درخواست گواهی تجرد، مدارک پیدا شده، ثبت شکایات، اخبار و اطلاعات و قوانین و مقررات است.
اظهار کرد: در این درگاه خدمات الکترونیک مبتنی بر موبایل است و در حال حاضر این سامانه آخرین اطلاعات موجود والدین، فرزندان و همسر هر شخص را نمایش میدهد.
پروژه سببی نسبی (شجره نامه)
وی با اشاره به اینکه استعلام از نهادهای مختلف نبود اطمینان به مردم را القا می کرد گفت: علت تهیه پایگاه سببی و نسبی و ایجاد درخت واره(شجرنامه) هر فرد را اعلام وضعیت هویتی، سبب و نسب فرد به جای تعدد استعلام دانست.
اضافه کرد: در راستای ارائه خدمات الکترونیک، با امکان جدید سازمان ثبت احوال کشور مردم استات میتوانند از طریق سامانه سهیم به نشانی sahim.sabteahval.ir از خدمات الکترونیک و غیرحضوری این سازمان نظیر اطلاعات پایگاه خانواده، ثبت نام کارت هوشمند ملی و درخواست تغییر نام بهره مند شوند.
تاریخچه ثبت احوال در کهگیلویه و بویراحمد
سال ۱۳۱۲ یعنی ۱۶ سال پس از تاسیس ثبت احوال در کشور اولین سند هویتی کهگیلویه و بویراحمد به نام شهروندی از شهر لنده ثبت شد و تا سال ۱۳۳۷ همه نیازهای ثبت وقایع حیاتی مردم کهگیلویه و بویراحمد از سوی ماموران سیار ثبت احوال شهرستان بهبهان که پیش از این جزیی از استان هفتم کشور به مرکزیت شیراز بود صورت می گرفت.
در سال ۱۳۳۷ اداره ثبت احوال کهگیلویه از ثبت احوال بهبهان جدا و در شهر دوگنبدان مستقر و مسئولیت ثبت وقایع حیاتی در محدوده فعلی استان به آن اداره واگذار شد و در سال ۱۳۴۲ که فرمانداری کل کهگیلویه وبویراحمد ایجاد شد ثبت احوال شهرستان بویراحمد نیز مستقل و در شهر یاسوج مستقر شد.
به دنبال ارتقای فرمانداری کل کهگیلویه و بویراحمد به استان در سال ۱۳۵۳ و ایجاد شهرستان های بویراحمد ، گچساران و کهگیلویه ، اداره ثبت احوال گچساران نیز ایجاد و از ثبت احوال کهگیلویه جدا و ثبت احوال کهگیلویه از شهر دوگنبدان به شهر دهدشت منتقل و مشغول ارائه خدمات شد.
نگاهی به وقایع حیاتی در کهگیلویه و بویراحمد
مدیرکل ثبت احوال استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در ۹ ماهه سال جاری چهار هزار و ۵۲۰ واقعه ازدواج در استان به ثبت رسید که نسبت به چهار هزار و ۵۲۹ مورد ازدواج در مدت مشابه پارسال ، ۲ دهم درصد افزایش را نشان می دهد.
وی اضافه کرد: به ازای هر سه واقعه ازدواج یکی واقعه طلاق ثبت شده است.
پرهیزکاران تصریح کرد: در ۹ ماهه سال جاری تعداد هفت هزار و ۵۸۸ واقعه ولادت به ثبت رسیده که بر این اساس نرخ حاصل از ثبت ولادت در استان ۱۳ در هزار به دست آمده است.
وی اضافه کرد: در سال جاری تعداد ۳۰۷ ولادت حاصل از چند قلوزایی به ثبت رسیده که از این تعداد ۱۴۶ واقعه دوقلو، یک واقعه سه قلو و سه واقعه چهار قلوزایی بوده است.
پرهیزگاران نسبت جنسی حاصل از ثبت ولادت در ۹ ماهه سال جاری را ۱۰۹ مورد دانست و گفت: این شاخص در مدت مشابه سال قبل نیز ۱۰۶ مورد بوده یعنی در مقابل هر ۱۰۰ واقعه دختر حدود ۱۰۹ نوع واقعه پسر به ثبت رسیده است.
وی اضافه کرد: در سال جاری ۲ هزارو ۲۶۳ واقعه فوت به ثبت رسیده که بر این اساس نرخ حاصل از ثبت فوت در استان ۴ در هزار است که در مقابل هر ۱۰۰ فوت ثبت شده زنان تعداد ۱۳۷ مورد فوت مردان به ثبت رسیده است.
کهگیلویه و بویراحمد افزون بر ۷۲۶ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴درصد از این جمعیت در مناطق روستایی زندگی می کنند.