کاشان _ ایرنا_ نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان گفت:فتنه‌ و برنامه ریزی پیچیده دشمن علیه ملت ایران در سال ۱۳۸۸به دلیل بصیرت، بینش و آگاهی مقام معظم رهبری و مردم ناکام ماند.

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید سعید حسینی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته کاشان که در مصلای بقیه‌الله‌الاعظم (عج) این شهر اقامه شد، افزود: چند کودتای مخملی اطراف کشور ما ازجمله در گرجستان،اکراین و قرقیزستان انجام شد،شیوه مدرنی برای ساقط کردن حکومت مستقل غیر همراه با غرب بود،در ایران به دلیل بصیرت مقام معظم رهبری دشمن موفق نشد.

وی اظهار کرد:در نماز جمعه ای که مقام معظم رهبری خطبه خواندند توسلی به امام زمان(عج) انجام دادند که بی نظیر بود.

امام جمعه کاشان در ادامه بیان کرد: معظم له خطاب به امام عصر(عج) فرمودند من جسم ناقصی دارم و اندک آبرویی دارم که شما به من داده اید و با تمام قوا از انقلاب اسلامی حمایت می کنم و زیر بار اردوکشی خیابانی نمی روم ،معترضان باید از راه قانون اعتراض خود را پیگیری کنند.

حجت الاسلام حسینی گفت:امام خمینی(ره) فرمودند روز هجرت پیامبر(ص) از مکه به مدینه و روز فتح مکه،روز جنگ نهروان ، ۱۵ خرداد که ملت در مقابل استبداد رژیم ستم شاهی ایستاد ، ۱۷ شهریور و شهادت مردم در میدان ژاله تهران و روز ۲۶ دی که شاه فرار کرد و ۲۲ بهمن ، یوم الله است.

وی افزود:مقام معظم رهبری ۹دی و روز تشییع شهیدحاج قاسم سلیمانی را یوم الله اعلام کردند.

وی اظهار کرد:روز عاشورا سال ۱۳۸۸ افرادی که نیت پلید علیه نظام داشتند به مراسم عزاداری امام حسین(ع) حمله کردند و به همین دلیل مردم وارد خیابان شدند و ۲ روز بعد حماسه ۹ دی رقم خورد.

امام جمعه کاشان بیان کرد: مردم در ۹ دیماه با بصیرت پرچم سبز را دیدند اما فریب فتنه گران را نخوردند و از مقام معظم رهبری جدا نشدند.

حجت الاسلام حسینی گفت:میلاد حضرت زهرا(س) از مناسبت های هفته است،آیت الله جوادی آملی می فرمایند شب قدر را به این دلیل تکریم می کنیم چراکه قرآن در این شب نازل شده،خداوند به پیامبر(ص) فرمود قرآن و اهل بیت(ع) ۲ ثقل من است و شب تولد هر کدام از ائمه(ع) ازجمله حضرت زهرا(س) شب قدر است.

وی اظهار کرد: اگر حضرت موسی(ع) برای دریافت کتاب تورات مامور شد چهل شبانه روز با خدای متعال صحبت کند تا خدا به او کتاب آسمانی اش را هدیه کند،پیامر اعظم(ص) چهل روز عبادت های خاص انجام داد تا خداوند هدیه ویژه خود به ایشان که همان حضرت زهرا(س) است را عطا کرد.

امام جمعه کاشان بیان کرد:با ولادت حضرت زهرا(س) خداوند به پیامبر(ص) فرمود دشمن تو ابتر است.

حجت الاسلام حسینی گفت:خانم ها در همه امور ازجمله خانه داری ،فرزندداری و شوهرداری از حضرت زهرا(س) تبعیت کنند و در فعالیت های سیاسی و اجتماعی با حفظ حیا و عفاف دفاع از ولایت فقیه در استمرار ولایت الهیه را سرلوحه کار خود قرار دهند.

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: در هشتاد و هشتمین خطبه نماز جمعه در کاشان مکرّم، شهر متقین محضر صحیفه سجادیه می رویم و در سی و دومین جلسه، فراز دیگری از دعای بیستم صحیفه سجادیه دعای مَکَارِمِ الْأَخْلَاقِ وَ مَرْضِیِّ الْأَفْعَالِ آمده، خدایا به من عطا کن و ببخش، سلامت از دستِ کسی که به من وعید می دهد، وعید یعنی ترساندن  چراکه  عده ای ما را می ترسانند.

وی اظهار کرد:سردسته این ترساندن ها ابلیس است، ابلیس قسم یاد نمودکه همه ما را گمراه و اغوا کند،ما از خدا می خواهیم که، سلامت را به ماه بدهد از دست شیطان، یعنی تحت اسمِ سلام خداوند قرار بگیریم، همان سلامی که به انبیا داده شد.

امام جمعه کاشان بیان کرد:کسی که تحت اسمِ سلام خدا قرار بگیرد در امان و امنیت است، همان سلامی که حضرت مسیح در سه موقع و وقتِ بسیار نگران کننده به خودش می دهد، در دعای مکارم الاخلاق هم از خدا سلامتی می خواهیم، نسبت به کسی که ما را می ترساند و به ما وعید می دهد.

حجت الاسلام حسینی بیان کرد:حالا در بخش کوچکتر، می شود یک انسان شرور در محله، همسایه بد، یا در همسایگی کشور ما ، انسان پستی مانند صدام یا شیاطین انسانی بزرگتر مانند آمریکا و اسرائیل، از همه این ها ما سلامتی از خدای متعال می طلبیم.

وی گفت: بحث محوری و مستمر ما قران بود که به آیه ۷۸ سوره بقره رسیدیم ( وَمِنْهُمْ أُمِّیُّونَ لَا یَعْلَمُونَ الْکِتَابَ إِلَّا أَمَانِیَّ وَإِنْ هُمْ إِلَّا یَظُنُّونَ ) بعضی از این اهل کتاب « أُمِّیّ » هستند، از کتاب آسمانی خودشان چیزی نمی دانند مگر « أَمَانِیَّ » این ها روی ظنّ و گمان حرکت می کنند.

وی افزود:در  تفسیر و معنی « أُمِّیّ »  سه تفسیر  مطرح شده، مرحوم شیخ طوسی مفسر بزرگ ما در تبیان می فرمایند، زمانی نوشتن کار مردها بود، کسانی مانند مادرها که نمی نوشتند را « أُمِّیّ » اینجا اُمّ یعنی مادر و « أُمِّیّ » منسوب به مادر منظور است،یعنی درس نخوانده. 

وی اظهار کرد:مرحوم علامه هم در المیزان می فرمایند ، مادران، طبق عاطفه خودشان، فقط چیزی که به صورت طبیعی بلد بودند به فرزندانشان یاد می دادند، از فضل، علم و کتابت، بچه ها آن مقداری را بلد بودند که از مادرها یاد گرفته بودند. این هم تفسیر دوم از « أُمِّیّ » یعنی منسوب به مادر.

امام جمعه کاشان بیان کرد:مرحوم مصطفوی در التحقیق  هم همین را بیان کرده ، تفسیر سوم این است که می گویند ، « أُمِّیّ » منسوب به اُمّ القُری یعنی مکه است،یعنی اهل مکه و مردم عرب در جاهلیت بی سواد بوده اند، پس نتیجه این شد که « أُمِّیُّونَ » یعنی افراد بی سواد یا منسوب به اُمّ القُری، و امت عرب و یا منسوب به اُمّ، با آن ۲ توضیحی که از تبیان و المیزان بیان شد، به هر حال « أُمِّیّ »  یعنی درس نخوانده و مکتب نرفته،  ولی کلمه « أُمِّیّ » در قرآن به دو گونه استفاده شده است، یکی به عنوان صفت مدح و یکی به عنوان صفت ذَمّ، مذمت، این جا صفت ذَمّ و مذمت است.

حجت الاسلام حسینی گفت: خداوند در آیه فوق می فرماید ، عده ای درس نخوانده و چشم بسته، هر آنچه علمایشان چه دروغ و راست گفتند، قبول کردند، این مذمت است اما همین کلمه « أُمِّیّ »  برای پیامبر (ص) به عنوان صفت مدح در قرآن آمده است.

وی افزود:خداوند در آیه ۱۵۷ اعراف می فرماید،« الَّذِینَ یَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِیَّ الْأُمِّیَّ » مسلمانان کسانی هستند که از پیامبری که رسالت دارد و هم نبیّ است و هم أُمِّیّ است، تبعیت می کنند. مفسرین می فرمایند این، أُمِّیّ، برای پیامبر (ص) صفت مدح است که کسی که مکتب نرفته و درس نخوانده است آموزگار صد مُدرّس می شود.

وی اظهار کرد:نکته دوم درباره « أَمَانِیَّ » است، علامه طباطبایی  در المیزان جلد یک صفحه ۲۱۵ می فرمایند ، « أَمَانِیَّ »، اکاذیب، دروغ ها، تحریف عده ای از مردم اهل کتاب، مسیحیان و یهودیان از کتاب آسمانی خودشان چیزی نمی دانستند مگر آن چیزهایی که تحریف شده است.

امام جمعه کاشان بیان کرد:آیت الله جوادی آملی در تسنیم جلد  پنج می فرمایند، سه حرف « م، ن، ی » حروف اصلی کلمه  أَمَانِیَّ است و وقتی به باب تفعُّل می رود می شود تَمَنّی، به معنی آرزو  و  اصل معنا ان هم  به معنی تقدیر و اندازه گیری است، یعنی، آرزوهایی داشتند و چیزهایی را تَمَنّی می کردند که نوعی تقدیر هم در ذهنشان در آن بود.

حجت الاسلام حسینی گفت:آیت الله جوادی آملی مثال می زنند و آیه ۸۰  سوره بقره را می آورند، این جزو « أَمَانِیَّ » این ها بود « وَقَالُوا لَنْ تَمَسَّنَا النَّارُ إِلَّا أَیَّامًا مَعْدُودَةً » ما به جهنم برویم! اگر هم جهنم برویم، فقط به تعداد روزهای کم. که تعداد کم را مثلا روزهای گوساله پرستی می گویند.

وی افزود:یا آیه ۱۱۱ بقره  «  وَقَالُوا لَنْ یَدْخُلَ الْجَنَّةَ إِلَّا مَنْ کَانَ هُودًا أَوْ نَصَارَیٰ ۗ تِلْکَ أَمَانِیُّهُمْ » هیچ کس وارد بهشت نمی شود مگر این که یهودی یا مسیحی باشد،  جزو  « أَمَانِیَّ »  این ها بود، آرزوهای باطل این ها بود، با توجه به این مطالب آیه را معنا می کنیم. وی اظهار کرد:طبق بیان آیت الله جوادی آملی معنای آیه این می شود،بی سوادها و عوام بنی اسرائیل، به کتاب آسمانی خودشان ( تورات ) آگاهی نداشتند، مگر یک آرزوهایی که در سر خودشان می پروراندند که احبار و علمای یهود به آنها القاء کرده بودند.

وی اظهار کرد: آیه ۸۰ و ۱۱۱ سوره بقره و اگر تفسیر علامه طباطبایی  را بگوئیم، ایشان می فرمایند، نتیجه آیه این می شود، این ها ۲ دسته بودند، عده ای که اصلاً کتاب آسمانی را نمی خواندند و فقط آیاتی را که تحریف کرده بودند را می دانستند و دسته دوم علمای آنها بودند که جزو تحریف کنندگان بودند،پس معنی آیه طبق بیان علامه طباطبایی  این است، یهودیان کسانی بودند که، بعضی از آنها بی سواد بودند و از کتاب آسمانی خودشان چیزی جز آیات تحریف شده را نمی دانستند و دسته دوم که عالم بودند و عامداً و عالماً تحریف می کردند.

امام جمعه کاشان بیان کرد:نکته سوم  درباره « إِنْ هُمْ إِلَّا یَظُنُّونَ ». این ها، « أُمِّیُّونَ » از روی گمان حرکت می کردند، گمان در این آیه یعنی یا احتمال، هفتاد درصدی که پشتوانه علمی ندارد لذا حجت نیست، و یا به معنای شک است، هر دو در قران آمده است.

حجت الاسلام حسینی گفت:قرآن در آیه ۱۴ سوره شوری می فرماید،  « وَإِنَّ الَّذِینَ أُورِثُوا الْکِتَابَ مِنْ بَعْدِهِمْ لَفِی شَکٍّ مِنْهُ مُرِیبٍ » این جا کلمه شک آمده است، کسانی که روی ظنّ حرکت می کنند یا جهل علمی دارند و در شک هستند یا گمان می کنند که پشتوانه علمی ندارد یا جهل عملی دارند، جاه طلب هستند، یا جهل علمی دارند، یا جهل عملی.

وی افزود:سوره دخان آیه ۹  « بَلْ هُمْ فِی شَکٍّ یَلْعَبُونَ » در هر ۲ صورت، قران می فرماید ، این ها پیاده نظام شیطان هستند، خیلی باید مراقب باشیمف قرآن در آیه ۱۱۹ سوره نسا می فرماید، « وَلَأُمَنِّیَنَّهُمْ  » منِ شیطان حتماً افراد را دچار آرزو ها و « أَمَانِیَّ » خواهم کرد،  « أَمَانِیَّ » همین بود که الان گفتیم، أُمِّیُّونَ، از کتاب چیزی جز « أَمَانِیَّ » اکاذیب، آرزوهای بزرگ نمی دانستند، شیطان می گوید من این ها را دچار « أَمَانِیَّ » خواهم کرد. اگر کسی حرف شیطان را گوش کرد و از خداوند، پیامبر ص و اهل بیت و از روحانیتی که مبلّغ اهل بیت هستند دور شد، و دچار « أَمَانِیَّ » باطل شد،  شیطان یک قدم جلو می آید و به انسان افسار می زند.

وی اظهار کرد:نکته چهارم ، در تفسیر صافی از علامه فیض، افتخار کاشان، در جلد یک صفحه ۱۳۱ از امام حسن عسکری ع نقل شده است که شخصی از امام صادق ع سوال کردند : تقلید مردم بنی اسرائیل از علمای یهود مذمت شده است، پس چرا تقلید از علمای شیعه مذمت نشده است. چه فرقی می کند؟ تقلید از علمای یهود بد و از علمای شیعه خوب، چرا؟

امام جمعه کاشان بیان کرد:چطور یهودیان با تقلیدشان مذمت می شوند مگر عوام آنها با ما فرق می کنند،امام صادق (ع) فرمود، مردم عادی یهود در حالی که می دانستند و علم داشتند که علمای آنها دروغ می گویند، می دانستند علمای آنها حرام خوار هستند و برای این که حکم خدا را تغیر دهند رشوه می گیرند ولی باز از آنها تقلید می کردند.

حجت الاسلام حسینی گفت: امام صادق (ع)می فرمایند ،اگر مردم ما هم از چنین علمایی تقلید کنند همان مذمت هست ،  اما ما که که می گوئیم سراغ علما شیعه بروید،می گوئیم سراغ عالمی بروید که هم نصاب علمی و هم. نصاب عملی دارد،یعنی اول فقیه و مجتهد باشد و  نصاب علمی داشته باشد و سپس نصاب عملی داشته باشد.

وی افزود: نفس امارّه خود را مهار بزند، اولویت اول او حفظ دین خدا باشد، با هوای نفسش مخالف باشد و مطیع امام زمان (عج) باشد،باید عوام سراغ او بروند و تقلید کنند.

وی اظهار کرد:علمای ما در رساله بسیار سخت گرفته اند، در بحث امام جماعت، مجتهد، امام جمعه و رهبر جامعه می گویند باید این ها عادل باشند اما مراتب این ها فرق دارد، در تحریر الوسیله حضرت امام (ره) در عدالت امام جماعت آمده است که، امام جماعت نباید گناه کبیره انجام دهد و اصرار بر صغیره هم نداشته باش، بعد امام می فرماید اصرار بر صغیره، یعنی اگر یک بار انجام داد و تصمیم گرفت دوباره انجام دهد این اصرار می شود.

امام جمعه کاشان بیان کرد:در رابطه با مرجع تقلید می گویند ،باید عدالتش بیش از این باشد، حتی از راه حلال هم نباید حریص به دنیا باشد، نباید به دنیا حریص باشد حتی اگر حلال هم باشد، و وقتی به امام المسلمین می رسد، مانند « مقام معظم رهبری » می گوید ، باید عدالتش به حدی باشد که در منزل، غذای او به اندازه متوسط مردم باشد، حلال خدا را هم در منزل خودش باید در حد اضعف مستضعفین بگیرد.

حجت الاسلام حسینی گفت:در خاطراتی که از مقام معظم رهبری بیان می کنند این مشهود است، سردار رحیم صفوی می گوید  جلسه ای در خدمت حضرت اقا بودیم، جلسه طول کشید، فرمودند، امشب شام پیش ما می مانید؟ گفتم بله افتخار است.،سفره که پهن شد، برای شام املت آوردند، غذای رهبر جامعه اسلامی این بود.

وی افزود:آیت الله مروی، نماینده حضرت آقا در آستان قدس رضوی می گویند خانم حضرت آقا در ماه مبارک رمضان ، چند روز برای دیدار خانواده به مشهد رفته بودند و افطاری و سحری برای حضرت آقا اماده کرده بودند، افطار خدمت اقا بودیم. افطار، نان، حلوای خانگی و چایی بود ابتدا فکر کردیم که این پیش غذا می باشد ولی افطاری همین بود.

وی اظهار کرد: مقام معظم رهبری  که به دیدار جانبازان می روند، جانبازان بزرگوار پذیرایی مانند آجیل می آورند. مصرف آن مباح است ولی وقتی تعارف می کنند مقام معظم رهبری بر نمی دارد. آنقدر به خودش سخت می گیرد به عنوان امام المسلمین.