اصفهان بعنوان صنعتیترین استان ایران دارای بیش از ۹ هزار واحد صنعتی، ۳۵ درصد از تولید فولاد، ۵۰ درصد از صنایع ساختمانی و سنگ، ۶۰ درصد از مصنوعات طلا، ۳۰ درصد از فرآوردههای نفتی و ۱۵ درصد از تولید ناخالص ملی کشور است.
با این وجود، این استان دارای چنین موقعیتِ مُمتاز و فرازمند صنعتی و اقتصادی در مرکز کشور مدتهاست با پدیده مهاجرت نیروهای مُتخصص و نُخبهاش مواجه است که به همین دلیل کارشناسان در باره روند آن هشدار میدهند و به همین دلیل هم قرار است ۲ روز دیگر، یک نمایشگاه با موضوع کار در این دیار برپا شود
مهاجرت نیروهای مُستعد در لایههای تخصصی و مدیریتی از اصفهان به تهران از چند ماه گذشته بشدت افزایش یافته است و تنها دلیلی که میتواند یک فرد متخصص را وادار به تغییر محل زندگی و جابجایی خانوادهاش کند، بِرند سازمانی و احساس افتخار به محلی است که در آن کار میکند.
به اعتقاد کارشناسان، ممکن است نیروی کارِ جوان، چندان به تفاوت هزینه زندگی در اصفهان و تهران التفات نداشته باشد و با تفاوت پرداختی حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد به تهران مهاجرت کند اما نیروی متخصص و مُستعد بدنبال فضایی برای رشد و بالندگی و اثرگذاری است.
در پژوهشهای منابع انسانی دهههای گذشته بِرند محصول، موضوعی بسیار مهم در انتخاب شغل افراد بود اما در پژوهشهای جدید بویژه در باره نسل جدید، اهمیت برند محصول نسبت به محیط کاری بشدت کاهش یافته است و الزاماً یک شرکت خوبِ شناخته شده پولدار مقصدِ کار افراد نیست و شرکتها برای موفقیت خود باید به موضوع منابع انسانی توجه ویژهای کنند.
در این پیوند، مدیرعامل فضای یک شرکت موسوم به «کار اشتراکی آبی سفید اصفهان» بر این عقیده است که شرکتهای خصوصی و دولتی اصفهانی اصولاً به جذب و استخدام در حوزه منابع انسانی و کاهش نرخ بیکاری فکر میکنند اما مساله اصلی امروز، ایجاد فضایی است که انسانها احساس کنند در بهترین شرکت کار میکنند.
محمد کرمانی روز شنبه در نشست خبری دومین نمایشگاه کار اصفهان در جمع خبرنگاران افزود: نرخ بیکاری در حوزه استعداد منابع انسانی اصفهان ۷۰ درصد است، یعنی ۷۰ درصد افراد دارای استعداد در این استان نمیتوانند جذب بازار کار شوند.
وی ادامه داد: امروز مسئاله منابع انسانی به نُقل همه محافل کسب و کار در اصفهان تبدیل شده است اما کاری عملی در این حوزه برای گرهگشایی از کارجو و کارفرما انجام نمیشود.
مدیرعامل فضای کار اشتراکی آبی سفید اصفهان خاطرنشان کرد: استان اصفهان با وضعیت عجیبی در حوزه اشتغال روبروست و شغل برای نیروی کار ساده وجود دارد اما کارجو نیست و برعکس در زمینه نیروی تحصیلکرده یا متخصص، کارجو وجود دارد اما شغل مناسب یافت نمیشود.
کرمانی بیان کرد: بنگاههای اقتصادی اصفهان از این واقعیت که برای فضای کاری هم از لفظ «بازار کار» استفاده میشود، بسادگی میگذرند و توجهی به چرایی استفاده از کلمه بازار نمیکنند.
به گفته وی، بازار نیاز به برندسازی، استراتژی، تحلیل رُقبا، فرایند فروش، شبکه فروش و تامین دارد اما تنها چیزی که در اصفهان اهمیت یافته، قیمتگذاری(حقوق و مزایا) است.
مدیرعامل فضای کار اشتراکی آبی سفید اصفهان گفت: بیشتر کارفرماها در اصفهان میخواهند با سرمایهگذاری زیاد نشان دهند که محصولشان بهترین کالاست اما برای آنکه بگویند ما جای خوبی برای کار کردن هستیم، عملاً فعالیت چندانی انجام نمیدهند.
کرمانی اضافه کرد: توجه نداشتن کافی بنگاههای بزرگ و کوچک اصفهان به موضوع منابع انسانی، مهمترین دلیل برگزاری نمایشگاه کار در این استان است.
مدیر رشد بازاریابی «جاب ویژن اصفهان» نیز گفت: بر اساس آخرین آمار، بیش از ۶ هزار سازمان، شرکت و کارگاه صنعتی در اصفهان در جستجوی کارجویان هستند و این سازمانها اغلب در رشتههای تولیدی صنعتی، تجارت و بازرگانی، فناوری اطلاعات، خدمات مهندسی، اینترنت و تجارت الکترونیک فعالیت میکنند.
سهیل توکلی بیان کرد: در طرف مقابل، هماکنون بیش از ۹۵ هزار نفر از جوانان اصفهانی تحصیلکرده در جستجوی مشاغل حوزه تخصصی خود در گروههای شغلی فروش و بازاریابی، مالی و حسابداری، تکنسین فنی، تعمیرکار، کارمند اداری و مهندسی صنایع هستند.
وی ادامه داد: نمایشگاه کار اصفهان و کارگاههای جانبی آن بزرگترین رویدادیست که بطورخاص برای یک استان برگزار شده است و در کنار فضای نمایشگاهی، کارگاهها و وبینارهای تخصصی، با هدف افزایش آگاهی کارجویان و ارائه محتوای آموزشی به آنان برای ورود بهتر و آسانترشان به بازار کار برگزار میشود.
به گزارش ایرنا، دومین نمایشگاه کار اصفهان از یازدهم تا سیزدهم دی جاری با حضور شرکتها و سازمان هایی از جمله ایرانیکارت، ایریسا، جان گروپ، پیشگام رایان، سپاهان باتری و پتروآیریک در مُصلای بزرگ اصفهان برگزار خواهد شد.
نمایشگاه کار رویدادی است که بر ارتباط مستقیم کارجو با کارفرما(بنگاههای کسب و کار) تمرکز و برای ایجاد ارتباط دوسویه بین این عوامل تلاش میکند.
کارجویان و بطورکلی علاقمندان میتوانند ضمن بازدید از غرفه سازمانهای شرکتکننده در این نمایشگاه، بیواسطه و رودررو با منابع انسانی شرکتها و سازمانها گفت وگو کنند و در کنار آشنایی با فضای کاری و فرهنگ سازمانی هر شرکت، در صورت تمایل به استخدام در هر کدام از آنها، پیشینه و سوابق کاری(رزومه) خود را متناسب با موقعیتهای شغلی موجود در نمایشگاه، ثبت و ارسال کنند.
استان اصفهان با پنج میلیون و ۱۲۰ هزار و ۸۵۰ نفر جمعیت، شامل یک میلیون و ۷۷۹ هزار و ۳۶۶ نفر جمعیت فعال است که از این تعداد یک میلیون و ۵۱۹ هزار و ۵۶۹ نفر شاغل و ۲۵۹ هزار ۷۹۷ هزار نفر بیکار هستند.
بر اساس آخرین آمار، یک میلیون و ۹۰ هزار نفر کارگر بیمه شده در استان اصفهان وجود دارد که با در نظر گرفتن خانوادههای آنها، ۶۴ درصد از جمعیت استان را تشکیل میدهند.