آستارا - ایرنا - پل مرزی جدید آستارا - آستارا بر روی رودخانه آستاراچای با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و مسئولان جمهوری آذربایجان بعدازظهر شنبه بهره برداری شد.

به گزارش ایرنا، این پل مرزی اتومبیل‌رو که با اعتبار هزینه شده ۵.۸ میلیون یورو به انجام رسیده است به موازات آزادراه باکو تا مرز آستارا ساخته شده و ظرفیت‌های ترانزیتی بین دو کشور را ارتقا می دهد.

عملیات اجرایی این پل مرزی اتومبیل رو از فروردین ماه ۱۴۰۱ شروع شد و امروز با حضور مسئولان ۲ کشور به بهره برداری رسید.

استاندار گیلان در حاشیه بهره برداری از این گذرگاه مرزی گفت: چالش عمده ای که در ترانزیت کالا بویژه در صادرات و تقاضایی که از سوی کشور روسیه و سایر کشورهای منطقه قفقاز وجود داشت موجب ترافیک شدیدی در این مرز و نیز شهرستان آستارا شده بود.

اسداالله عباسی افزود: یکی از گره‌های اصلی در این مسیر مرزی، کاهش ظرفیت ترددی ایران به سمت آذربایجان به دلیل قدیمی و فرسوده بودن گذرگاه و پل موجود بود که فقط با عرض ۱۱ متر باید کل بار ترددی این محور را به دوش می کشید و ظرفیت مورد نیاز برای عبور کامیونی و مسافری را نداشت.

وی عنوان کرد: همین امر موجب شد دولت سیزدهم تصمیم به اجرای و راه اندازی این پل مرزی بگیرد.

وی عنوان کرد: عملیات اجرایی این پل ۱.۵ سال به طول انجامید و اکنون سایت پایانه مرزی آستارا به صورت موقت بهره برداری شد و یکی از وعده های دولت سیزدهم با ارتقا ظرفیت ترانزیت به نتیجه خواهد رسید.

به گفته وی، هم اینک این پل جدید که به طول ۸۹ متر، عرض بیش از ۳۰ متر به صورت چهار خطه در سه دهانه بر روی رودخانه آستاراچای با پیاده رو مسقف ۲.۵ متر در هر طرف احداث شده، زیرساختی برای افزایش ظرفیت تجارت بین ۲ کشور است و شرایط و زیرساخت ها برای عبور سهل تر و بیشتر کالا و مسافر فراهم می باشد.

پل موجود در آستارا در بافت قدیمی شهر آستارا قرار دارد اما پل جدید آستاراچای در مجاورت پل راه‌آهن احداث و به آذربایجان وصل می‌شود و با احداث پل مرزی آستارا چای و بزرگراه آستارا- آستارا، مسیر آستارا- باکو تکمیل شده و این بزرگراه از باکو به خطوط زمینی ایران متصل می‌شود.

این مسیر ارتباطی، ترانزیت کالا از ایران و کشور آذربایجان به کشورهای CIS (اتحادیه کشورهای مستقل) و اروپای شرقی را تسهیل می‌کند و دسترسی جمهوری آذربایجان به خلیج فارس و دریای عمان را فراهم می کند.

مرز زمینی آستارا در شمال غربی استان گیلان فعال‌ترین مبدا مرزی شمال جمهوری اسلامی ایران از نظر ترانزیت بارهای خارجی، صادرات کالاهای ایرانی و تردد خودروهای مسافری سبک و سنگین بین المللی محسوب می‌شود و پل فلزی مرزی و تاریخی مشترک آستارا چای که منشأ اتصال شهرهای آستارای جمهوری اسلامی ایران و آستارای جمهوری آذربایجان است.