یزد- ایرنا- نخستین همایش هم‌افزایی پیشکسوتان ورزش باستانی و مرشدان شهرستان یزد شنبه‌شب با حضور نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و مسئولان اجرایی برگزار شد.

به گزارش ایرنا، نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی در این مراسم گفت: فرهنگ معنوی ورزش پهلوانی و باستانی موضوعی مهم است و باید با همکاری مردم و پیگیری مسئولان اجرایی بیش از گذشته در شهرستان‌ یزد گسترش یابد.

" محمد صالح جوکار " در این همایش که جمعی از پیشکسوتان و مرشدان زورخانه‌ای یزد حضور داشتند افزود: ورزش باستانی و زورخانه‌ای نشان از تلفیق با اعتقادات و باورهای مذهبی است و باید شاهد توسعه آن با همکاری خیران و پیگیری مسئولان مسئولان باشیم.

وی با قدردانی از همه اقداماتی که تاکنون برای توسعه این ورزش در یزد انجام شده، استفاده از فضای حسینیه‌ها و آب انبارها را در این خصوص پسندیده ذکر کرد و گفت: باید با استانداردسازی زورخانه‌ها زمینه را برای برگزاری مسابقات بین‌المللی در یزد فراهم کنیم.

نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه یاد و خاطره شهیدان انقلاب اسلامی را گرامیداشت و گفت: ترویج فرهنگ ایثار و اهداف شهیدان جبهه مقاومت و سردار شهید سلیمانی که برای ایران امنیت به ارمغان آوردند یک رسالت دینی و انقلابی و حیاتی است.

همچنین رییس اداره ورزش و جوانان یزد گفت: برگزاری نخستین همایش پیشکسوتان و مرشدان باستانی و ورزش پهلوانی در این شهرستان با هدف بهره گیری از تجربیات و کمک به توسعه این رشته ارزشمند و مهم است که باید با همکاری بخش‌های مختلف انجام شود .

" مهدی دهقان " افزود: توسعه رشته‌های مختلف ورزشی در کنار توجه به امور فرهنگی با همکاری بخش‌های مختلف و همراهی مسئولان و پیشکسوتان جزو برنامه‌های مهمی است که تاکنون اقدام شده و همچنان با قوت در شهرستان ادامه دارد.

در این نشست تعدادی از پیشکسوتان ورزش پهلوانی و مرشدان به طرح دیدگاه‌ها و ارائه پیشنهادات خود برای کمک به توسعه این رشته در شهرستان پرداختند.

در شهرستان یزد بیش از ۳۰ هیات ورزشی فعال است و هم‌اکنون ۳۰ زورخانه در مناطق و محلات مختلف فعالیت دارند.

استان یزد یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر جمعیت دارد که ۷۰ درصد در مرکز استان ( شهر یزد ) زندگی می‌کنند.