به گزارش خبرنگار ایرنا، روز شنبه یکی از آغاز هفتههای شلوغ و پرکار متولیان بخش حمل و نقل و مسکن استان اردبیل بود که با سفر یک روزه مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی به این استان رقم خورد.
اگرچه وزیر راه و شهرسازی در میانه روز به شهرستان آستارا سفر کرد تا گذرگاه مرزی جدید این شهر با جمهوری آذربایجان را افتتاح کند با این حال هم در بخش مسکن و هم دربخش راهآهن و حمل و نقل جادهای اتفاقات مهمی در استان اردبیل رخ داد.
نخستین بخش از سفر یک روزه مقام عالی وزارت راه و شهرسازی به استان اردبیل در جریان بازدید وی و هیات همراه از پروژههای نهضت ملی مسکن استان اردبیل رقم خورد.
بذرپاش پیش از ظهر روز شنبه و در حاشیه بهرهبرداری از ۶۶۰۰ واحد نهضت ملی مسکن اردبیل، اجرای طرح نهضت ملی مسکن را از مهمترین پروژههای دولت ذکر کرد و در خصوص اجرای این طرح در استان اردبیل گفت: در استان اردبیل عملیات ساخت ۲۸ هزار واحد مسکن ملی شروع شده و تامین زمین خوبی بهویژه در بیشتر شهرهای استان انجام شده است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه عملیات ساخت پروژههای نهضت ملی مسکن در سراسر کشور از یک میلیون و ۹۳۰ هزار واحد عبور کرد، اظهار کرد: امیدواریم تا پایان سال جاری و سال آینده شاهد رشد و افزایش ساخت این پروژهها در کشور باشیم.
بذرپاش اضافه کرد: امروز هم در قالب این طرح ۷۲۰ واحد در منطقه شهری از جمله سایت ۲۱۰ واحدی اندیشه به بهرهبرداری میرسد که کارگزار آن ستاد اجرایی فرمان امام (ره) بوده است. علاوه بر این پنج هزار و ۸۰۰ واحد روستایی هم در این استان به بهرهبرداری میرسد.
وزیر راه و شهرسازی به همراه معاونین خود و استاندار اردبیل روز گذشته کلید یکی از واحدهای تکمیلی را تحویل مالک آن داد و یادآورشد: واحدهای احداث شده بر اساس استانداردهای مدنظر وزارت راه و شهرسازی ساخته شده است.
بازدید از ایستگاه راهآهن اردبیل و بررسی مشکلات اعتباری این پروژه در نشست با استاندار ، نمایندگان و مسئولان مرتبط برنامه بعدی وزیر راه و شهرسازی در استان اردبیل بود.
بذرپاش در این نشست اظهار کرد: ۱۷ هزار میلیارد ریال برای تکمیل پروژه راهآهن نیاز است که از این میزان ۹ هزار میلیارد ریال برای زیرسازی، هفت هزار میلیارد ریال تومان برای روسازی و یک هزار میلیارد ریال برای ساختمان هزینه خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۵۰۰ متر لاینینگ و ۴۳ کیلومتر ریلگذاری پروژه باقی مانده است، یادآور شد: راهآهن میانه - اردبیل از پروژههای مهم وزارت راه و شهرسازی و مطالبه به حق مردم استان است و سعی ما بر این است که با تامین اعتبارات از منابع مختلف این طرح را تا پایان سال جاری به اتمام برسانیم.
وی گفت: سفر رئیس جمهور به استان به تکمیل راهآهن منوط شده است و ضروری است با تامین اعتبارات لازم در موعد مقرر راهآهن تکمیل شود تا سفر رئیس جمهور هم تحقق یابد.
سیدحامد عاملی ، استاندار اردبیل هم در این باره اظهار کرد: پنج سازه ملی در پروژه راهآهن میانه - اردبیل وجود دارد و در حال حاضر نقاط گلوگاهی تمام شده و پروژه به ایستگاه پایانی رسیده است.
استاندار اردبیل اضافه کرد: در حال حاضر ۵۰۰ متر لاینینگ، ۳۳۰ متر عرشه پل و ۸۰۰ گالری باید اجرا شود و برای تکمیل این پروژه ۱۳ هزار تن سیمان نیاز است.
عاملی با بیان اینکه تاکنون پنج هزار تن ریل در این پروژه به کار رفته است، خاطرنشان کرد: در راستای تامین منابع مورد نیاز این پروژه هفته گذشته ۲ هزار میلیارد ریال واریز شد و امروز هم از سوی خزانه یک هزار میلیارد ریال دیگر بین پیمانکاران توزیع میشود.
همچنین در این نشست علی شمسآبادی ، مشاور طرح راهآهن اردبیل – میانه با بیان اینکه تنها ۴۳ کیلومتر از ریلگذاری مسیر باقی مانده است، اظهار کرد: ۴۰ درصد این مسیر در دشت و مابقی در تپههای ماهور قرار دارد و ۲۴ کیلومتر تونل، هفت کیلومتر مسیر گالری و پنج کیلومتر پل خاص در این مسیر اجرا شده است.
وی بیان کرد: ایستگاههای احداثی در این مسیر نیز با پیشرفت ۹۸ درصد در مراحل پایانی است و انتظار میرود با حجم عملیات خاکی ۳۶ میلیون متر مکعب و بتنریزی یک میلیون و ۱۵۸ هزار متر مکعب هر چه سریعتر این طرح به سرانجام رسیده و استان اردبیل به شبکه سراسری متصل شود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور هم در این نشست گفت: وجود ۱۲۵ کیلومتر از مسیر راهآهن اردبیل – میانه در مناطق په ماهور و کوهستانی نشاندهنده سختی کار در این خط ریلی است که تلاش میکنیم تا پایان امسال با تأمین منابع مورد نیاز از مسیرها و ردیفهای مختلف این طرح را به سرانجام برسانیم.
خیرالله خادمی افزود: پیشرفت عملیات زیرسازی ۹۵ و روسازی تا ۹۴ درصد است و در محدوده ۴۳ کیلومتری در چهار قطعه برخی نارساییهای گلوگاهی در حال سر و سامان یافتن است و انتظار میرود تا پایان امسال این خط ریلی آماده افتتاح شود.
وی بیان کرد: ۲۳۶ هزار متر مکعب حجم عملیات خاکی و ۴۴ هزار متر مکعب عملیات بتنریزی در این مسیر باقی مانده و مابقی کارها به غیر از لاینینگ تونلها به طول ۵۰۰ متر و عرشه پل به طول ۳۳۰ متر به سرانجام رسیده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: ما زمانبندی این پروژه را با توجه به تخصیص اعتبارات تا پایان سال اعلام میکنیم ولی امیدواریم با تامین ریل مورد نیاز از طریق وزارت راه و شهرسازی و منابع که نیاز است در بهمن ماه و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی این خط ریلی آماده افتتاح شود.
علی نیکزاد ، نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی هم گفت: سه هزار میلیارد ریال از محل تهاتر نفت برای طرح ریلی اردبیل – میانه باید اختصاص مییابد.
وی با بیان اینکه سفر رییس جمهور به استان اردبیل به خاطر راهآهن اردبیل به تعویق افتاده است ، افزود: پیشنهاد میکنیم تا اعتبار مورد نیاز برای خرید ۶ هزار تن ریل از کارخانههای داخلی تامین شود تا بتوانیم ریل مورد نیاز را خریداری و تحویل پیمانکاران دهیم.
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در تلفیق بودجه سالجاری برای راهآهن اردبیل – میانه اختصاص یافت که بخشی از با تلاش و همت دولت پرداخت شده است.
نیکزاد اضافه کرد: سهم استان از محل تهاتر نفت ۱۰ هزار میلیارد ریال است که سه هزار میلیارد ریال آن سهم راهآهن اردبیل – میانه است که باید در کمترین زمان اختصاص یابد.
حجتالاسلام سیدکاظم موسوی ، دیگر نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی هم گفت: دولت سیزدهم برای افتتاح راهآهن اردبیل – میانه بهتر است شمارش معکوس بدهد تا هر چه سریعتر شاهد بهرهبرداری آن باشیم.
وی افزود: رییس جمهور قول دادند تا در دهه فجر و از طریق قطار سفر استانی خود را انجام داده و راهآهن اردبیل – میانه را بعد از حسرت ۲۰ ساله مردم این استان افتتاح کنند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ضرورت اتصال این طرح ریلی به مغان و جابجایی چهار میلیون تن محصولات تولید شده در شمال استان را یاد آور شد و گفت: در کنار تسریع طرح راهآهن اردبیل – میانه، مطالبات پیمانکاران نیز باید در سریعترین زمان پرداخت شود.
به گزارش ایرنا ، وزیر راه و شهرسازی و هیات همراه دیروز همچنین به استان گیلان سفر کرد و در جریان این سفر پل مرزی جدید آستارا - آستارا بر روی رودخانه آستاراچای با مقام عالی وزارت راه و شهرسازی و مسئولان جمهوری آذربایجان بهره برداری شد.
این پل مرزی اتومبیلرو که عملیات اجرایی آن از فروردین ماه ۱۴۰۱ آغاز شده است، با اعتبار هزینه شده ۵.۸ میلیون یورو به انجام رسیده است به موازات آزادراه باکو تا مرز آستارا ساخته شده و ظرفیتهای ترانزیتی بین دو کشور را ارتقا میدهد.
وزیر راه و شهرسازی عصر دیروز و بعد از بازگشت به اردبیل در آیین بهرهبرداری از ۱۸۲ پروژه راهداری به ارزش ۱۹ هزار میلیارد ریال حضور یافت.
بر اساس این گزارش ، ۳۳۳ کیلومتر روکش آسفالت راههای اصلی، فرعی و روستایی، اصلاح و حذف ۱۰ نقطه حادثهخیز، بهسازی و مرمت ۳۵۳ کیلومتر راه روستایی از جمله طرحهایی است که با حضور وزیر راه و شهرسازی به بهرهبرداری رسید.
علاوه بر این در این مراسم عملیات اجرایی ۶۲ پروژه راهداری با اعتبار ۲۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال در مناطق مختلف این استان آغاز شد از جمله آن میتوان به اجرای ۳۳۷ کیلومتر پروژه روکش آسفالت محورهای مواصلاتی استان و خرید ۵۰ دستگاه ماشینآلات راهداری اشاره کرد.
از نکات مهم مطرح شده در این نشست از سوی وزیرراه و شهرسازی رونق بخش مسکن بود ، به گفته بذرپاش در حال حاضر عملیات اجرایی یک میلیون و ۹۳۰ هزار واحد مسکونی در کشور آغاز شده است و دولت سیزدهم با علم به سختیها و دشواریهای کار تولید مسکن همچنان به اجرای آن متعهد است و در صورت همراهی نظام بانکی طی ماههای باقی مانده امسال و سال آینده شاهد خبرهای خوبی در این بخش خواهیم بود.
بذرپاش با تاکید بر لزوم اهتمام بیشتر در حذف نقاط حادثهخیز گفت: در حوزه راه روستایی کارهای خوبی شده است اما امیدواریم با کمک وزارت نفت و مجلس شورای اسلامی و با استفاده از ظرفیتهای مولدسازی، سال آینده سال بهسازی راههای روستایی کشور باشد و سال متفاوتی برای کشور رقم بخورد.
داریوش امانی ، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با اشاره به افتتاح گذرگاه مرزی در شهرستان آستارا از رشد ۴۰ درصدی ترانزیت در کشور خبر داد و گفت که پایانههای آستارا، بازرگان و بیله سوار مکانیزه شده و ۲۶ پایانه دیگر هم به این سامانه متصل خواهد شد.
امانی با تقدیر از عملکرد اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان اردبیل گفت: سال گذشته ۱۲ هزار میلیارد ریال پروژه راهداری در استان اردبیل افتتاح شد و امروز هم ۱۹ هزار میلیارد ریال پروژه افتتاح و عملیات اجرایی ۲۲ هزار میلیارد ریال آغاز میشود.
سیدحامد عاملی، استاندار اردبیل هم در این آیین با اشاره به عقبماندگی استان از نظر زیرساختهای حمل و نقل گفت: با عنایت و توجه دولت سیزدهم طی ۲ سال اخیر در حوزه راهداری به اندازه هشت سال قبل کار شده است.
وی افزود: البته با توجه به عقبماندگیهای که بهویژه در راههای روستایی داریم انتظارات هم زیاد است.
کلیم اله وثوقی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل هم در این مراسم با اشاره به برنامه اداره متبوع خود برای خرید ۵۰ دستگاه ماشین آلات راهداری مدل های بالاتر از ۲۰۲۲ گفت: با پیگیریهای مسئولان و نمایندگان استان ۵۰ دستگاه ماشینآلات راهداری با رقم ۷۳۰۰ میلیارد ریال خریداری و به ناوگان راهداری استان اضافه خواهد شد.
به گفته این مقام مسئول طی ۲ سال اخیر۳۲۳ کیلومتر راه اصلی در استان بهسازی و ۱۳۰ کیلومتر راه روستایی آسفالت شده و شاخص آسفالت راههای روستایی استان از ۵۲ به ۵۸ درصد افزایش یافته است که بالاتر از میانگین این کشوری است.
حسن ختام برنامههای وزیر راه و شهرسازی در استان اردبیل نشست شورای مسکن استان بود که بدون حضور خبرنگاران برگزار شد. اگرچه خبری از این نشست منتشر نشده است با این حال بدیهی است که در این نشست هم مشکلات پیش روی اجرای این طرح از جمله تامین زمین، بازپرداخت تسهیلات از سوی متقاضیان و لزوم همراهی و توجه بیشتر نظام بانکی مورد بررسی قرار بگیرد.
حضور وزیر راه و شهرسازی در استان اردبیل و روز پرکار وی در این استان را از چند جهت میتوان به فال نیک گرفت. نخست اینکه استان اردبیل در زمینه زیرساختهای حمل و نقل از جمله استانهای محروم کشور به شمار میرود و این حضور را می توان به عنوان نقطه عطفی در راستای جبران این ضعفها ارزیابی کرد.
نشست بررسی مشکلات اعتباری راهآهن اردبیل، اذعان وزیر راه و شهرسازی به مشکلاتی که شهرستانهای استان در این بخش دارند، پروژههایی که در حوزه راهداری به بهرهبرداری رسید و یا عملیات اجرایی آن آغاز شد در مجموع اتفاقات مهم و مثبتی در این زمینه محسوب میشود و انتظار میرود با تداوم چنین برنامهها و نشستهایی شاهد جبران عقبماندگیهای مزمن استان در این بخش باشیم.
علاوه بر این تامین مسکن به عنوان یکی از مهمترین مسائل مبتلا به خانوارها از اصلیترین دغدغههای مسئولان ارشد اجرایی کشور است و استان اردبیل هم از تیرماه سال جاری شاهد اتفاقات خوبی در این بخش بوده است و امید میرود با رفع مشکلات پیش رو طی ماههای باقی مانده امسال و سال آینده شاهد رونق بیشتر این بخش باشیم.
نباید فراموش کرد که رونق صنعت مسکن در کنار تامین سرپناه برای شهروندان، از بابت اشتغالزایی و رونق بخشی به صنایع مرتبط با صنعت ساختمان در سطح استان هم بسیار حائز اهمیت است.